ny här hos akvarium hobbyn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oskis
    • June 2021
    • 3

    ny här hos akvarium hobbyn

    Tja, jag har nyss blivit intresserad i akvarium och fiskar. Jag har läst och undersökt och jag funderar på att köpa ett akvariekit från https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...ter-fraktfritt och tänkte lägga in några växter som t.ex monte carlo och fiskar som någon ancitrus och ett par ciklider. Jag är rädd att karet är för litet för dessa och speciellg ancitrusen. Så jag behöver eran erfarenhet om detta.... Jag har en till fråga, hur länge måste jag vänta egentligen tills jag kan lägga in fiskarna? Jag läste att vissa väntar 6 veckor pga nitrogen cycle. Tacksam för svar!



    ursäkta om detta kanske är lagd på fel ämne.

  • Munin
    • December 2020
    • 658

    #2
    Om du ska köra in akvariet utan fisk så behöver du tillsätta något för bakterierna att äta på. Om du känner någon som kan ge dig lite inkörd filtermedia så hjälper det att snabba upp, annars är väl alternativet att köra in akvariet med fisk i men då pratar vi väldigt liten mängd fisk i förhållande till hur stort akvariet är. Eftersom 60 liter är ett litet akvarium är det kanske något i stil med fem kolglödstetror som du matar ytterst sparsamt i kombination med regelbundna vattenbyten. hur lång tid det tar är omöjligt att säga man får helt enkelt använda sig av vattentester. Ibland är akvariet cyklat på ett par veckor ibland tar det månader.

    60 liter är onekligen litet för en ancistrus, speciellt tillsammans med ciklider.

    Större akvarium eller andra fiskar är mitt tips. Lycka till.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Välkommen och lycka till med akvariet.
      Jag tycker att du skall använda sökfunktionen i zoopets artregister för att hitta lämpliga fiskar. Det finns ju t.ex. väldigt många ciklidarter - det finns sådan som inte blir större än 3-4 cm och det finns sådana som blir 100 cm. I ett så pass litet akvarium blir det ju så klart bara de minsta cikliderna som kan passa.
      Sedan vet jag egentligen inte varför man skall vänta en lång tid med att lägga i fisk. Jag lägger alltid i mina första fiskar den första eller andra dagen. Visst behövs det en bra bakteriekultur i akvariet för att det skall skapas en bra biologisk balans, men en sådan skapas knappast inte om det inte finns fisk i akvariet (den kan dock skapas snabbare en en bra bakteriefultur). Det viktiga är ju istället att som Munin skriver börja med få fiskar och framförallt mata mycket sparsamt de första veckorna.
      Läs gärna denna artikel om att starta upp ett akvarium https://www.zoopet.com/akvarieguide/kategori.php?NR=9
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Christer5
        • July 2015
        • 915

        #4
        Om du kan köp gärna ett akvarium på minst 100 liter då får du större valmöjligheter på fiskar,ett akvarium på 60 liter växer man fort ur och vill ha större.

        Kommentar

        • Fiskburken
          • March 2019
          • 198

          #5
          Instämmer med föregående talare, de där akvarierna runt 60 l tycker jag är mer lämpade för räkor. Ska du ha "vanliga" småfiskar är 100 l eller ännu hellre 150-200 l att rekommendera, mer utrymme för kreativitet. Det är också enklare i min mening att sköta ett akvarium ju mer vatten det är (vilket kan verka paradoxalt), upp till gränsen där vikten/storleken på akvariet blir för mycket för ens omständigheter. Alltså för att densiteten av en viss mängd organiskt avfall i vattnet pga. en viss mängd fisk blir lägre ju större vattenvolymen är.
          Senast redigerad av Fiskburken; 06 June 2021, 21:25.

          Kommentar

          • snikke

            • December 2007
            • 135

            #6
            Att lägga i fiskar direkt kan nog funka, men jag skulle vänta åtminstone en vecka. Det brukar gå bra om du har t ex sand som bottenmaterial. Dock om du har nåt bottenmaterial med mycket näring i, tror det kallas soil, så måste man vänta minst tre veckor och byta vatten väldigt ofta. Åtminstone fick jag det rådet för Ada Amazonia, det finns andra sorter som inte är lika näringsrika. Sen är det nog att vissa fiskarter kan vara känsliga för vattenkvaliteten så kanske i den meningen kan det vara bra att det stadgar sig lite. Jag har haft lite dålig erfarenhet av fjärilsciklider, så då kan det vara lämpligt att vänta lite längre, men det är min egen åsikt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av snikke
              Att lägga i fiskar direkt kan nog funka, men jag skulle vänta åtminstone en vecka. Det brukar gå bra om du har t ex sand som bottenmaterial. Dock om du har nåt bottenmaterial med mycket näring i, tror det kallas soil, så måste man vänta minst tre veckor och byta vatten väldigt ofta. Åtminstone fick jag det rådet för Ada Amazonia, det finns andra sorter som inte är lika näringsrika. Sen är det nog att vissa fiskarter kan vara känsliga för vattenkvaliteten så kanske i den meningen kan det vara bra att det stadgar sig lite. Jag har haft lite dålig erfarenhet av fjärilsciklider, så då kan det vara lämpligt att vänta lite längre, men det är min egen åsikt.
              Hur kan ett akvarium stadga sig lite för att man väntar en vecka? Om man har en termostatvärmare kan det kanske ta 2 dagar innan temperaturen blir stabil, men annars.
              Däremot håller jag helt med om att om man använder bottenmaterial med mycket näring i (alltså inte rent sand och grus) så måste man vara noggrann och då hjälper det inte med att vänta en vecka, utan man bör på kort tid göra flera mycket kraftiga (nästan 100%) vattenbyten innan man lägger i fiskarna och då starta med några få tåliga fiskarter.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • snikke

                • December 2007
                • 135

                #8
                Jag har säkert fel, jag är ju ingen expert som andra här, men det är nåt jag gör i alla fall, en vecka väntar jag. Funkar bra, var och en gör väl vad hen vill . När jag fick akvarium på 70-talet av min far, så köptes fiskar och allt på en gång och det blev katastrof. Men jag har nåt minne att det var mycket cyano, kanske inte gruset tvättades? Även för mycket fiskar var det nog. Det har väl satt i sig huvudet sen dess, så jag tar det lite försiktigt. . Dock har jag haft odlingsakvarium där jag inte varit så noggrann, men har tagit över en delmängd vatten från huvudakvariet om jag minns rätt. Men jag kanske är onödigt ängslig.
                Senast redigerad av snikke; 07 June 2021, 10:26.

                Kommentar

                • Christer5
                  • July 2015
                  • 915

                  #9
                  Men man behöver inte vänta en vecka bättre att det kommer igång så fort som möjligt,alla gör som man känner för.Det är inte i vattnet som dom nyttiga bakterierna sitter så man behöver inte använda gammalt vatten,känner man någon som har ett inkört filter så kan man med fördel krama ur lite från det filtermaterialet i det nya akvariet så tilllför man nyttiga bakterier.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13127

                    #10
                    Ursprungligen postat av oskis
                    Tja, jag har nyss blivit intresserad i akvarium och fiskar. Jag har läst och undersökt och jag funderar på att köpa ett akvariekit från https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...ter-fraktfritt och tänkte lägga in några växter som t.ex monte carlo och fiskar som någon ancitrus och ett par ciklider. Jag är rädd att karet är för litet för dessa och speciellg ancitrusen. Så jag behöver eran erfarenhet om detta.... Jag har en till fråga, hur länge måste jag vänta egentligen tills jag kan lägga in fiskarna? Jag läste att vissa väntar 6 veckor pga nitrogen cycle. Tacksam för svar!



                    ursäkta om detta kanske är lagd på fel ämne.
                    Välkommen
                    Som redan påpekats av Kjell och Munin så startar kvävecykeln ordentligt först när fisken är i akvariet och producerar sitt avfall.
                    Men har du tålamod att vänta nån eller några veckor med att tillsätta fisk och låta karet gå med växter, ljus och filter igång så är det inget negativt, för om du låter akvariet få lite tillväxt av alger så hjälper dem till att stabilisera uppstarten litegrann, för alger är våra vänner fast inte många ser det så.

                    Men med en bakteriekultur och stoppa i fiskar dagen efter uppstarten är också ett alternativ. Det som alla metoder har gemensamt är att man bör mata ytterst sparsamt den första månaden.

                    Jag tycker den här killen har en hel del vettiga insikter: https://www.youtube.com/watch?v=Xp5v0FhnOmI
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • oskis
                      • June 2021
                      • 3

                      #11
                      nu har det gått ett par dagar.. jag köpte en 105 liters akvarium (leddy 75), jag har grottat in mig i massor av fiskar och allt sådant. Jag har kommit i kontakt med massor som är i denna hobby. Jag installerade akvariet och sånt som man gör i början. Jag har forskat och forskat och kommit fram till 8 platys, 3 mollys (2 honor, 1 hane) och enligt dem kan jag ha 6 coryfish. Jag är ganska skeptisk till detta pga hur många fiskar detta är.. Jag behöver de kloka svenska männen och kvinnor istället tror jag. Imorgon ska jag hitta växter och jag tror jag ska välja ”pearl weed” och ”java moss”. Dessa skulle inte behöva co2 vilket är bra för att jag inte vill investera i co2 tankar.

                      Kommentar

                      • Christer5
                        • July 2015
                        • 915

                        #12
                        Fint att du valde 105 liters akvarium,plantera gärna många snabbväxande växter vilket är bra nu i början.Bra om du sätter i några få fiskar nu i början så att du inte får höga nitritvärden,mata som sagt sparsamt.

                        Kommentar

                        • oskis
                          • June 2021
                          • 3

                          #13
                          Ursprungligen postat av Christer5
                          Fint att du valde 105 liters akvarium,plantera gärna många snabbväxande växter vilket är bra nu i början.Bra om du sätter i några få fiskar nu i början så att du inte får höga nitritvärden,mata som sagt sparsamt.
                          vilka av fiskarna tycker du att jag ska börja med först platys, corydoras eller mollys?

                          Kommentar

                          • Christer5
                            • July 2015
                            • 915

                            #14
                            Platy kanske Molly är lite känsligare, tyvärr är många arter av levandefödare lite känsliga på grund av hård avel,kan du få tag på hemma odlade så köp det.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...