Antimögelmedel för romkorn ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    • April 2005
    • 102

    Antimögelmedel för romkorn ?

    Ja förr så hade man metylenblått, det är svårt att få tag på nu, har även läst att alkottar har viss effekt ( bara ph sänkning)?, men finns det andra medel?, tex vanlig svampmedicin för fiskar, eller vad används idag
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Hoppas du inte tar illa upp om jag svammlar lite omkring det här ämnet utan att ge ett ordentligt svar!
    Jag har aldrig ägnat mig åt uppfödning utan det som blivit har blivit liksom. Men många arter behöver ju förstås en hel del hjälp för att det ska bli nåt och att man då är där och samlar upp äggen eller tar bort avelsfiskarna. Men räcker det egentligen inte med en syresten till äggen och sen läste jag en intressant artikel där man menade att den hälsosamma mulmen man får i ett väl inkört och stabilt akvarium kan användas att täcka äggen med och att microorganismerna i mulmen "äter" rent skalen på äggen och håller dem mögelfria, tilltalande metod tycker jag! Sen är det väl döda ägg som möglar? eller är det mögel som dödar ägg?
    Senast redigerad av åheim; 30 May 2021, 20:01.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Yadina
      • December 2014
      • 367

      #3
      Metylenblått ingår i en hel del mediciner, här är en bra länk: https://www.bsavalibrary.com/content...ic-petsvendors
      Jag har använt esha Exit när jag gjort försök att föda upp fjärilsciklider. Det har funkat bra för att undvika möglande ägg.

      Kommentar

      • snikke

        • December 2007
        • 135

        #4
        Förr kunde man köpa metylenblått och även t ex euflavin på Apoteket, men det är nog enklare att köpa medicin i zoo-affär eller på nätet.

        Kommentar

        • HåkanM
          • April 2005
          • 102

          #5
          I information om användning av Sera mycopur står det ". Förebyggande mot svampangrepp på rom ges 1 gång i veckan 10 droppar eller 0,5 ml per 20 liter akvarievatten"

          Kommentar

          Arbetssätt...