Nitrit suck

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paulinchen
    • March 2021
    • 11

    Nitrit suck

    Mitt nitritvärde ligger på 3 vad jag än gör. 450l har 3 shubunkin 1 slöjstjärt 10 sebrafisk 20 neontetra 10 grön tigerbarb och 2 siamesiska algätare och en mal. Byter ca 1/3 av vattnet varje vecka. Mina shubunkins stjärtar är rödaktiga vilket troligen beror på detta. Har en eheim 300 och en syrepump som räcker upp till 5000 l i en damm så god cirkulation god syresättning. De är mycket i ytan och tar luft vilket är typiskt tydligen vid nitrit. Får ångest. Älskar mina fiskar och vill inte de dör. Shubunkin är 6 år bara så har långa liv kvar om jag inte mördar dem med nitrit. Snälla hjälp!!!! Önskar jag hade råd att köpa ett bättre vattentest som testar fler värden men har lagt över 50 000 på vetrinär till min häst o ändå så fick jag ta bort honom så väldigt fattig just nu.
  • RickardN
    • April 2020
    • 83

    #2
    Jag har inget bra att komma med direkt.
    Men pumpen, är det bara en vattenpump?
    Ingen filtrering?

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Det finns ju medel att tillsätta som stabiliserar vattnet Tetra EasyBalance, 500 ml flaska, gul: Amazon.se: Home
      Förutom det.. hur är det med filtrering och kh. Har du stabila vatten värden?

      Kommentar

      • cambru

        • September 2008
        • 209

        #4
        Om du med "Eheim 300" menar "eheim compact on 300" betyder det att du har två streamers som kör runt vattnet i akvariet. Du verkar helt sakna helt filtrering, vilket förmodligen är anledningen till att du har nitrit. Ersätt ena streamern med ett ordentligt filter eller två. Slöjstjärtar belastar vattnet ganska mycket, ha hellre för mycket än för lite när det gäller just filter.

        Kommentar

        • Paulinchen
          • March 2021
          • 11

          #5
          Jag har 2 olika bollar i filtret och makaroner plus mekaniskt grått filter överst. Men köpt aktivt koll o funderar på att ha i det. Den duger in vatten längst ner i ena ändan på akvariet och spolar ut precis ytan i andra ändan. Sen har jag en jättestor syresten i den ändan som den suger in vatten fast 25 cm bort från insuget så syret går rakt upp till ytan. Har ytterligare ett eheim men skall lämnas in på service först då min vän haft det i en tank där det var fiskar som blev sjuka. Det är en eheim 406. Vattnet är klart o fint men har lite lite alger på de största stenarna. Ska fixa ett bättre vattentest idag nu kan jag bara kolla nitrit.

          Kommentar

          • stefanr72
            • November 2010
            • 1022

            #6
            Ursprungligen postat av Paulinchen
            Jag har 2 olika bollar i filtret och makaroner plus mekaniskt grått filter överst. Men köpt aktivt koll o funderar på att ha i det. Den duger in vatten längst ner i ena ändan på akvariet och spolar ut precis ytan i andra ändan. Sen har jag en jättestor syresten i den ändan som den suger in vatten fast 25 cm bort från insuget så syret går rakt upp till ytan. Har ytterligare ett eheim men skall lämnas in på service först då min vän haft det i en tank där det var fiskar som blev sjuka. Det är en eheim 406. Vattnet är klart o fint men har lite lite alger på de största stenarna. Ska fixa ett bättre vattentest idag nu kan jag bara kolla nitrit.
            Inte behöver du lämna in filtret på service, skölj ur med varmt vatten och låt torka. Eheim 406 känner jag inte till, är det inte Fluval 406? Vad heter filtret som du använder nu?

            Kommentar

            • Paulinchen
              • March 2021
              • 11

              #7
              Jo fluval. Beställt nya filter som kommer på måndag så blir det ordning. Resten har jag gjort rent med varmt vatten

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Ursprungligen postat av Paulinchen
                Jo fluval. Beställt nya filter som kommer på måndag så blir det ordning. Resten har jag gjort rent med varmt vatten
                Varmt vatten? Hepp.. det är ju bakterier som renar vattnet och dom tål inte värme. Tvättar man ett filter med varmt vatten dör ju alla nyttiga bakterier. Använd INTE högre temperatur än den du har i karet. Dessutom ska man ju inte tvätta mer än att vattnet rinner igenom. Man ska spara en del "skit" dvs bakterier i filtret.
                Ett nytt är ju inte bättre, tvärt om. Ett filter som gått någon månad har ju ett bakterieliv som renar vattnet. Ett nytt inga renande bakterier. Fluval 406 är ett alldeles utmärkt filter. Finns inget skäl att byta det.

                Kommentar

                • Paulinchen
                  • March 2021
                  • 11

                  #9
                  Hej jag fick pumpen av min dotter som fick sjuka fiskar så därför jag gjort rent allt men kommer ta med biofilter, makaroner o bollar till fluval så jag hoppas få med massa bra bakterier. Fast känner att kaffe kanske gjort mer bakterier ifall det var något sånt som döda hennes fiskar genom att använda varmt vatten. Borde jag istället tvätta pump m saltvatten? Jag har köpt nya mekaniska filter men räcker det med bakterier tror du från makaroner o de 2 olika sorters bollar jag har i min eheim 300 som jag använder nu? Skulle helst inte byta min eheim som håller min filter guldfisktank så ren o fin (400l) men den läcker i oringen och får inte tag i en ny. Ska vara 164mm i diameter och 3,5 mm tjock o det är omöjligt få tag I verkar det som. Synd på så himla bra pump. Men tror fluval 406 är lika bra. Kanske bättre iom att det är nyare.

                  Kommentar

                  • Paulinchen
                    • March 2021
                    • 11

                    #10
                    Inte kaffe. Min telefon jäklas. Läs inte in kaffe

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      #11
                      Här kan du köpa o-ringen till din ecco 300 så att du kan ha ditt älsklingsfilter i 10 år till https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...-20322034-2036
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      Arbetssätt...