Byte av sand i befintligt akvarium - hur görs det bäst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fannika
    • February 2021
    • 10

    Byte av sand i befintligt akvarium - hur görs det bäst?

    Jag skulle vilja byta ut det grus som finns i mitt befintliga akvarium, 120 l, till sand eftersom jag vill ha en bättre miljö för mina corydoras.
    Hur görs detta bäst för att behålla vattenkvalitet och mikroorganismer på ett bra sätt? Spara "gamla" vattnet i hinkar och hälla tillbaka kommer jag att göra. Innerfiltret likadant, utan rengöring. Bör/kan jag behålla en del av gruset i botten? Kommer sanden att sippra ner emellan så att jag i alla fall får grus på ytan om jag gör så?
    Det finns flera större rötter med Anubias växande på. De åker såklart tillbaka som de är.
    Kan jag göra något mer?

    Tänker mig att fiskarna helt enkelt får följa med "sitt" vatten till hinkarna under tiden jag byter till sand. Förhoppningsvis tar det inte alltför lång tid och det syre som finns kommer räcka. Förutom corydoras finns det tetror och platy i karet.
    Är det rimligt att tro att det ska fungera?
    Hade ni gjort på något annat sätt?





  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Jag hade tömt karet, behållit filtret intakt och låtit det gå i en hyggligt rejäl plastbalja med akvarievatten tillsammans med fiskarna. Inred karet på nytt med sköljd sand mm., fyllt med vatten och placerat tillbaka filter och doserat i vattenberedningsmedel. Sen flyttat tillbaka fiskarna. Gammalt vatten är ingen ide att spara. Har alltid gjort på detta sätt när jag bytt akvarium eller gjort om, ibland har det tagit några dagar att fixa men jag har aldrig förlorat någon fisk i samband med detta.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Ursprungligen postat av Fannika
      Jag skulle vilja byta ut det grus som finns i mitt befintliga akvarium, 120 l, till sand eftersom jag vill ha en bättre miljö för mina corydoras.
      Hur görs detta bäst för att behålla vattenkvalitet och mikroorganismer på ett bra sätt? Spara "gamla" vattnet i hinkar och hälla tillbaka kommer jag att göra. Innerfiltret likadant, utan rengöring. Bör/kan jag behålla en del av gruset i botten? Kommer sanden att sippra ner emellan så att jag i alla fall får grus på ytan om jag gör så?
      Det finns flera större rötter med Anubias växande på. De åker såklart tillbaka som de är.
      Kan jag göra något mer?

      Tänker mig att fiskarna helt enkelt får följa med "sitt" vatten till hinkarna under tiden jag byter till sand. Förhoppningsvis tar det inte alltför lång tid och det syre som finns kommer räcka. Förutom corydoras finns det tetror och platy i karet.
      Är det rimligt att tro att det ska fungera?
      Hade ni gjort på något annat sätt?




      Tycker du ska gör precis som du planerat så bra! Det blir ju en total nystart mer eller mindre så ta det lugnt med maten ett par veckor iallafall. Gammalt vatten är bättre än 100% nytt kranvatten!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Fannika
        • February 2021
        • 10

        #4
        Tackar för input!
        Jag har faktiskt några rejäla plastbaljor jag skulle kunna använda mig av och då kan jag ta den tid jag behöver för att inreda på nytt. Så får det bli!
        Ska tänka på att hålla igen på maten absolut, bra att påminnas om det!

        Kommentar

        Arbetssätt...