Hjälp med akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malinen
    • July 2017
    • 11

    Hjälp med akvarium!

    Hjälp!
    Jag har tre akvarium. Två fungerar utmärkt, men så är det den tredje. Den är på 180L (Juwel) och vattnet ser gult ut och fiskarna verkar stressade. Jag har en förkärlek till pansarmalar och har tre arter ca 5 stycken just nu, men så fort jag köper fler så dör de bara under några veckor. Köpt i två olika butiker med samma slut resultat. Jag har testat vattnet och de var inget fel på det.
    Jag kan inte komma på mer som kan vara fel. Snälla hjälp med råd!
    Haft akvarium i ca 20 år så anser mig inte vara nybörjare, men nu är jag vilsen.
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    #2
    Att vattnet är gult kan ju ha med rötter att göra. Har du någon ny rot som färgar av sig? Eller lagt ner löv eller liknande nyligen? Vad mäter du vattenvärdena med? Litar inte ett dugg på stickor. De har visat fel så många gånger för så många. Vad har du för bottenmaterial? Corys vill ju ha fin sand, brukar även ha sandsnäckor i mina kar så att sanden luftas. Har hört att det kan bildas giftiga gaser i sanden som kan skada dem om det inte luftas.
    Återfallsakvarist.

    Kommentar

    • Malinen
      • July 2017
      • 11

      #3
      Har två grenar som anubias, tror jag de heter, sitter på. Deras rötter är blottade. Men har samma i 125L men de vattnet är normal färg.
      Jag har tagit vattenprov till en djuraffär.
      Jag har grus, fick det med akvariet. Har hållit koll på deras spröt och de är fina. Är lite rädd för sand, men borde jag byta ut det?

      Kommentar

      • ampe
        • August 2007
        • 1073

        #4
        Ursprungligen postat av Malinen
        Har två grenar som anubias, tror jag de heter, sitter på. Deras rötter är blottade. Men har samma i 125L men de vattnet är normal färg.
        Jag har tagit vattenprov till en djuraffär.
        Jag har grus, fick det med akvariet. Har hållit koll på deras spröt och de är fina. Är lite rädd för sand, men borde jag byta ut det?
        Vad har du mer för fisk i karet? Verkar de ha några symtom? Jag skulle ändå köpa mig ett dropptest för nitrit om jag var du.

        Ja har tre kar med corydoras. (Nu ljög jag, två. Det tredje får nya corys i morgon.) alla är med sand. De silar ju sanden på botten och bökar omkring. Det är ju deras naturliga beteende
        Återfallsakvarist.

        Kommentar

        • Malinen
          • July 2017
          • 11

          #5
          En skalar och ett 20-tal neontetror. Det enda jag märker är att tetrorna ofta är nere vid botten eller gömmer sig bland grenarna.
          Då köper jag det imorgon.

          Är det någon sand du rekommenderar? Är det bara att byta ut?

          Kommentar

          • ampe
            • August 2007
            • 1073

            #6
            Ursprungligen postat av Malinen
            En skalar och ett 20-tal neontetror. Det enda jag märker är att tetrorna ofta är nere vid botten eller gömmer sig bland grenarna.
            Då köper jag det imorgon.

            Är det någon sand du rekommenderar? Är det bara att byta ut?
            Bara o bara, lite meckigt är det såklart. Men i praktiken är det bara att tömma o byta.

            hur länge har karet varit igång förresten?

            jag brukar ha julas blästersand, men även rådasand brukar vara vanligt när man har corys. En smaksak. Huvudsaken är att det är finkornigt och inte vasst!
            Återfallsakvarist.

            Kommentar

            • Malinen
              • July 2017
              • 11

              #7
              Då ska jag se vad jag gillar och byter ut.

              Köpte de sommaren 2019, då hade jag inga problem, fick t.o.m yngel på corys. Då var det en skalar och två guld gurami samt 10 sorgmanteltetror och 9 neontetror.
              Sen flyttade jag till ny lägenhet nu i Juli, då kom problemen.

              Kommentar

              • ampe
                • August 2007
                • 1073

                #8
                Hm, kan det vara något i rören som stör vattenkvalitén kanske? Använder du nåt beredningsmedel när du byter vatten? För massa massa år sen bodde jag i ett hus med egen brunn, hade massa problem tills jag började använda easylife filtermedium. Då började allt funka plötsligt. Sen dess har jag fortsatt, även om jag säkert inte behöver det längre med vattnet i huset jag bor nu, men vågar inte chansa.
                Återfallsakvarist.

                Kommentar

                • Malinen
                  • July 2017
                  • 11

                  #9
                  Men de andra två har inte visat några problem. Det är bara den.
                  Har i Happy-Life flytande filtermedia, Vårdande tonikum.

                  Ska ta bort grenarna och anubisarna.

                  Kommentar

                  • ampe
                    • August 2007
                    • 1073

                    #10
                    Hoppas det löser sig! Byt sand, se det som en nystart och ta det försiktigt med matning i starten. Det kanske kommer andra bra råd här i tråden också!
                    Återfallsakvarist.

                    Kommentar

                    • Malinen
                      • July 2017
                      • 11

                      #11
                      Det ska jag. Tack så jättemycket! <3

                      Kommentar

                      Arbetssätt...