Mina palettciklider har fått yngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Adrian C
    • May 2020
    • 13

    Mina palettciklider har fått yngel!

    Hej allesammans!
    Skaffade mitt första "stora" kar för ca ett år sedan och skrev lite i forumet och fick många bra tips på olika arter osv. För ca 3 månader sedan jag köpte min efterlängtade palettciklids hona. Väntade ett par veckor på att köpa en hane för att jag ville veta om dem skulle trivas bra och gå ihop med dem andra fiskarna. Hon fick snabbt fina färger och köpte en hane till henne. Hanen har nu endast varit i karet bara två veckor men dem har redan fått yngel.

    Gogglade runt lite och dem verkar vara ca 1-2 dagar, dem är ungefär 15-20 st. Dem bor nu i ett 125 liter Juwel Rio med 6 stycken kardinaltetror, ett par med mollys, en röd ancistrus och deras mamma och pappa. Hanen och honan vaktar sina yngel ordentligt och har haft ihjäl en molly på bara två dagar och är rädd att dem även kommer att döda resten av fiskarna om jag inte fixar ett till kar till dem.

    Vad tycks borde man köpa ett till lite mindre kar och ha det som uppfödningskar och det andra 125-liters som sällskapskar?

    Mvh Adrian
    Tacksam för svar!
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Kul med din yngel! Det låter inte som du har så värst mycket fisk i karet, så det borde gå bra.

    Hur är karet inrett? Du kan skapa några naturliga barriärer som också bryter synfältet för paletterna. Använd sten/rötter/växter. På så sätt kan de skaffa sig ett mindre revir skyddat bakom en barriär som de lättare kan försvara.

    Om synfältet är fritt så attackerar de allt de kan se!

    Lycka till!

    Kommentar

    • Adrian C
      • May 2020
      • 13

      #3
      Ursprungligen postat av LoGeek
      Kul med din yngel! Det låter inte som du har så värst mycket fisk i karet, så det borde gå bra.

      Hur är karet inrett? Du kan skapa några naturliga barriärer som också bryter synfältet för paletterna. Använd sten/rötter/växter. På så sätt kan de skaffa sig ett mindre revir skyddat bakom en barriär som de lättare kan försvara.

      Om synfältet är fritt så attackerar de allt de kan se!

      Lycka till!
      Tack för svar!

      Karet är hyfsat tätt inrett med rötter, växter och grotter för paletterna.

      Liten update:
      Ynglerna har nu vuxit till sig till ca 2 cm och paret har fått nya yngel. Föräldrarna har inte haft ihjäl några andra fiskar hittills. Vad tycker du att man borde göra?? Flytta dem till ett annat kar (får isf köpa ett till) eller vänta tills dem blivit tillräckligt stora för att överlämna dem till en affär och hoppas att allt går vägen

      Mvh Adrian

      Kommentar

      Arbetssätt...