Erfarenhet av Akvarieimporten i Skåne

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LitenGibbe
    • September 2020
    • 1

    Erfarenhet av Akvarieimporten i Skåne

    Hej! Jag har länge tänkt registrera mig här på zoopet men inte tagit mig tid. Nu har jag tyvärr blivit lurad av ett företag så jag passar på att varna folk inom hobbyn.

    Den 27e Augusti beställde jag två Sobo pumpar till mitt nya 720l av Akvarieimporten i Skåne. Plitar in min adress osv och använder deras kortbetalningslösning på deras hemsida. Allt frid och fröjd än så länge. Får en orderbekräftelse via mailen samt ett mail från DHL att frakt är bokad.


    Den 31e Augusti spårar jag paketet via DHL för att se vart det är, och till min förvåning står det att det finns att hämta ut i Hedared strax utanför Göteborg och att mottagaren är aviserad per SMS. Jag tänkte direkt att det här är ju galet då jag bor mitt i Dalarna så jag gick in och tittade på Akvarieimportens hemsida på min orderhistorik. Där står en helt annan leveransadress samt ett helt för mig okänt telefonnummer.
    Försöker ringa akvarieimporten direkt men får inget svar så jag mailar företaget istället. Skriver att nånting måste ha blivit galet i deras sida för adressen och telefonnummer är inte det jag skrev in.

    Får till svar att det visst är jag som skrivit in det och att jag ska titta om jag har nån annan adress inlagd i Autofyll funktion som finns när man skriver in sitt namn på vissa sidor. Sagt och gjort går jag in på sidan igen, gör om samma order och skriver in mitt namn. Enda adressen och alternativen som kommer upp, samt telefonnummer är det som stämmer, dvs min hemadress och telnr. Jag tar en screenshot på detta och hävdar i nästa mail att felet måste ligga nånstans i hemsidan.

    Då svarar dom att jag visst måste ha skrivit fel adress, men att dom kan ändra leveransadress till min riktiga för 65kr.

    Jag svarar att jag tycker att dom kan bjuda på det då jag med 100% säkerhet har skrivit in rätt adress och bifogar ännu en gång min screenshot av mina autofyll alternativ.

    Dom upprepar sig att för 65kr kan dom ändra men lägger till i slutet på mailet att icke uthämtade paket debiteras med 200kr.

    Jag mailar och undrar hur rimligt det är att jag ska åka 6h för att hämta ut paketet och varför skulle jag skrivit in fel adress och telefonnummer så paketet hamnar så fel?

    Här slutar dom svara på mina mail. Jag låter det gå två dagar och ringer dom istället. Får inget svar till en början men efter några försök plockar nån upp luren.

    Jag frågar varför dom slutat svara på mail och varför dom tycker att jag ska betala. Jag försöker få fram att jag vill häva köpet men personen i andra änden börjar skrika på mig, avslutar med att slänga luren i örat på mig och nu får jag inte tag på dom varken via telefon eller mail.


    Ligger ute med 512kr och tycker att jag har blivit otroligt dåligt bemött och lurad på mina pengar. Maken till sämre kundservice har jag inte varit med om. Kommer gå vidare med en polisanmälan då jag betalat för varor men inte fått dom (bedrägeri) och en ARN anmälan. Vilket annat företag som helst hade bjudit på dom 65kr det hade kostat för att få paketet på rätt ställe.

    VARNING FÖR AKVARIEIMPORTEN!
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Jag omvärderade mitt inlägg och koncentrerar mig på fabrikat istället för säljaren, även om jag inte kan förstå hur man kan sälja vidare produkter som är så dåliga! Men hur som helst så bör man absolut hålla sig borta från märket SOBO, de tillverkar skrammliga högljudda innerflter, cirkulationspumar och luftpumpar. Att köpa billigt är ofta att köpa dyrt!
    Senast redigerad av åheim; 19 September 2020, 13:09.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      #3
      Har beställt där ifrån 5-6 gånger. Aldrig haft problem i något led från beställning till leverans.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ursprungligen postat av ICC
        Har beställt där ifrån 5-6 gånger. Aldrig haft problem i något led från beställning till leverans.
        Hur upplever du att kvalitén är på de grejer du beställt?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          #5
          Ursprungligen postat av åheim

          Hur upplever du att kvalitén är på de grejer du beställt?
          Enligt förväntan. Beställningarna har bestått av främst NLS foder, malgrottor och svampfilter, och där kanske inte kvalitén är den avgörande faktorn. Har även beställt deras LED belysning https://akvarieimporten.se/akvariebelysning till nio av mina akvarium. Är supernöjd med belysningen så här långt efter 1,5 år i alla fall. Tyckte dessutom att det stod Made in dk på grejorna.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ja ok, jag har ju köpt innerfilter och nån luftpump och ljudnivån var hemsk... allt gick till återvinningen så det är slöseri av pengar och miljö. Tillverkarna har inget intresse att leverera en bra produkt utan bara att lura på folk skräp
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Henrik_A
              • August 2010
              • 146

              #7
              åheim, påstå att allt är skräp som företaget säljer när du bara handlat några få saker tycker jag känns lite väl hårt.
              Man får vad man betalar för så enkelt är det i 90% av fallen, men ibland hittar man bra billiga saker.
              Handlar själv där ibland funkar alltid bra för min del, köper all mat där utom fryst funkar kanon samt att det är billigt.
              Led belysningen har även jag testat till lite odlingskar, lite för blått ljus för min smak när man kör sydamerika.
              Min lösning sätt små svarta buntband över alla blå dioder så bara lite ljus kommer igenom sen funkar även det kanon.
              Malgrottor billigt o bra, luftslang o kranar osv. kan faktiskt inte klaga på något som jag köpt.

              Ang. trådskaparens problem låter som att du bör kolla igenom din dator så du inte har något skit (virus).
              Dra ett sms till det nr. personen kanske också undrar vafan det är för paket som ska hämtas ut.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Jag tycker att du har fått ett bedrövligt mottagande som kund hos av Akvarieimporten! Jag har endast handlat en Sobo luftpump där och precis som åheims prylar därifrån så hamnade den på återvinningen. Pumpen vibrerade med ett ljud som kröp in på skinnet på oss, vi hörde ljudet i hela huset, så nu har jag Eheims luftpump som inte låter ett smack Köpa billigt är ibland att köpa dyrt.
                Hopas att det löser sig för dig.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Ursprungligen postat av Henrik_A
                  åheim, påstå att allt är skräp som företaget säljer när du bara handlat några få saker tycker jag känns lite väl hårt.
                  Ja ok jag säger som så att alla former av pumpar och doppvärmare är sämsta tänkbara kvalitén och jag har handlat fler än vad man kan kalla få faktiskt. Jag hoppas att många läser det här INNAN dem beställer nåt i teknikväg därifrån.

                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Fiskburken
                    • March 2019
                    • 198

                    #10
                    Låter ganska otrevligt ja, det är ju tyvärr alltid risken när man beställer från något nischat ställe man inte tidigare provat.

                    Apropå diskussionen om pumpar har jag lärt mig den dyra vägen att högt ljud inte hörs på bilderna och att det därför är kritiskt att researcha produkten man köper ordentligt (framförallt kundrecensioner på den aktuella produkten och tillverkaren).
                    Senast redigerad av Fiskburken; 09 September 2020, 16:15.

                    Kommentar

                    • bellstam
                      • September 2020
                      • 1

                      #11
                      Har beställt därifrån tidigare och upplever att det är kvalitet efter vad man betalar för.
                      Finns nog två sidor på detta myntet
                      Flyttfirma Stockholm

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #12
                        Ursprungligen postat av bellstam
                        Har beställt därifrån tidigare och upplever att det är kvalitet efter vad man betalar för.
                        Finns nog två sidor på detta myntet
                        Jag kan inte hålla med för det jag har köpt har inte varit andvändbart och då är tex ett innerfilter inte värt 299kr, det är inte värt någonting alls utan bara pengar som är borkastade eller på ett sätt man blivit lurad på. Men beställer man tex fiskmat av ett känt märke som tex sera, eler tropical så får man väl anta att det är värt pengarna, om det inte är piratkopierat vill säga...
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        Arbetssätt...