Tonvis med oplanerade små gäster - utrota de äckliga men behålla de bra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    Tonvis med oplanerade små gäster - utrota de äckliga men behålla de bra?

    Som jag tjatat om i andra trådar, har jag haft enorma problem med vattnet i mitt kar i cykel.

    Och idag - tjoho - lade jag märke till myllret av liv därinne. Jag har nog aldrig sett så många sorter i ett och samma kar här hos mig.

    Vissa helt klart välkomna - som cyclops (tror jag) och någon annan liten grej. De ser ungefär likadana ut medan den ena alldeles uppenbart är någon slags hoppkräfta och den andra ser rundare ut och både hoppar och simmar. Jag hade för övrigt tippat på dafnia för den ena sorten men såvitt jag vet är de ovanliga i kar om de inte introducerats medvetet?

    Har även enstaka skålsnäckor - första gången någonsin. Jag gillar INTE snäckor (om jag inte valt dem själv och medvetet satt in dem) och går redan nervöst och räknar de få posthornssmåttingarna som slunkit med in, för att ha pejl på dem. Tänkte låta dem hållas eftersom tanken är så full av skräp just nu, men de får inte bli fler så de åker ut så fort de ser ut att börja bli större. Men skålsnäckor ska väl inte, såvitt jag förstår, bli större än pytteformat och inte heller föröka sig vansinnigt...? För de ska väl vara extremt bra små renhållningsarbetare... Och jag ser små tecken på väldigt ovälkomna alger (inte konstigt efter alla problem), så de hade verkligen inte skadat.

    Sen var det minuset... BÅDE nematoder och planarier. URK. Jag avskyr, avskyr, avskyr alla typer av maskar och larver - såvida de inte råkar vara gulliga fjärilslarver. Daggmaskar kan jag också stå ut med. Men i övrigt; regelrätt, svår fobi är ingen överdrift - även om jag inte är "rädd" för såhär små grejer. Men äcklar mig gör de. Enormt. Jag har haft enstaka smärre angrepp förr, men nu är jag rädd att de ska föröka sig i lavinfart i karet som ju är proppfullt av käk - och jag inte har några fiskar som kan tänkas äta dem. Nematoder KRYLLAR det av. Dock blir jag osäker på hur mycket av glaskryparna som är små planarier - eller nematoder. (Men jag är alltså 100 % säker på att jag har både och då det slingrar runt nematoder i vattnet och jag har sett flera större planarier åla runt på glaset).

    Tillägg; Jag hittade precis ännu en sorts vidriga små varelser - som jag skulle tro är olika arter av planarier. Jag vet inte. De på rutorna ser ut som typiska sådana - ungefär som små bandmaskliknande saker. Men det finns en annan typ i sanden och de liknar egentligen fluglarver mest, bara att de är tunna. Dvs vita, krypande med "ögon" i ändarna.

    Nematoder kan ju ställa till med problem hos fisk men det är kanske andra arter än just de här - som kan angripa fisk? Jag har faktiskt ingen aning :S


    Mina pågående, dagliga vattenbyten ska väl förhoppningsvis lösa nematoder, men planarier då? Och tar jag då inte ut allt det bra också? (Men hellre det än att ha kvar de äckliga odjuren).
    Att plocka planarier mekaniskt - hur mycket löser det egentligen...? Jag vet inte hur fort de förökar sig. När jag haft det i ett nystartat kar någon gång, var de så få att de dog ut när jag ströp matning av bakterierna. Jag kommer säkert att få ett antal nervsammanbrott också, om jag måste plocka dem :S Skulle de explodera i antal lär jag väl förlora förståndet om jag måste hantera de vidriga odjuren.

    Men att "strypa näringskällor" går ju inte. Mina rötter förser allt där inne med liv, så äcklen har hur mycket som helst att äta.


    Helena äter väl skiten? Men hur pass bra klarar sig helena i ett så instabilt kar...? Jag har nog bara en enda, om den lever, inne hos fiskarna. Har inte sett den på ett tag. Men det är ju bara att köpa ett gäng om de kunde avhjälpa problemet.

    Det ska väl finnas medel dock. Så länge inga fiskar finns i karet är det okej även om jag helst inte tar till medel i onödan. Vad som helst är bättre än maskar :S URK.


    Sen nojar jag över hydra också för jag är inte helt säker på att allt det jag tror är alger, verkligen är det. Några ser ut att röra sig mot vattenströmmen emellanåt.
    Jag måste fixa ett förstoringsglas, min lupp är inte optimal i sammanhanget. Den är bra för att kolla på smått på glaset men det går inte att kolla på större grejer eller saker som inte är på rutan. Sen har jag aldrig ens sett hydra IRL men jag får väl jämföra med bilder.


    Med luppen såg jag också något jag inte har den blekaste aning om vad det är. Det såg nästan ut som någon slags små sjöborrar eller typ... jag vet inte vad jag ska kalla det på svenska, men "starburst"-formade. Alltså som en exploderande stjärna. Men mikroskopiskt små, osynliga utan lupp typ. Såg mest ut som någon slags mikroorganism som man hittar i dammvatten, typ. Säkert ingenting skadligt, dock.
    Senast redigerad av Bambikill; 13 July 2020, 19:54.
  • Fiskburken
    • March 2019
    • 198

    #2
    Låter inte så trevligt, är inte heller ett fan av maskliknande slemmiga saker. Jag kan själv inget om dem men sist jag postade i en relaterad tråd var det dessa länkar:

    If you’ve been an aquarist for a while, chances are you’ve spotted these white worm-like creatures crawling on the glass. Ew! Luckily, they’re not harmful to most aquarium inhabitants. Keep reading for more information about planaria, how to identify these creepy worms and what to do about them. What are planaria? Planaria (singular: planarian) are ... Read more

    Planaria flatworm is a nasty parasite that wrecks havoc in a shrimp tank. You want I gone fast. here, I am going to show you how to get rid of planaria!


    Enbart en del av hela ditt problemspektra dock.

    Kommentar

    • Bambikill
      • August 2014
      • 384

      #3
      Ursprungligen postat av Fiskburken
      Låter inte så trevligt, är inte heller ett fan av maskliknande slemmiga saker. Jag kan själv inget om dem men sist jag postade i en relaterad tråd var det dessa länkar:

      If you’ve been an aquarist for a while, chances are you’ve spotted these white worm-like creatures crawling on the glass. Ew! Luckily, they’re not harmful to most aquarium inhabitants. Keep reading for more information about planaria, how to identify these creepy worms and what to do about them. What are planaria? Planaria (singular: planarian) are ... Read more

      Planaria flatworm is a nasty parasite that wrecks havoc in a shrimp tank. You want I gone fast. here, I am going to show you how to get rid of planaria!


      Enbart en del av hela ditt problemspektra dock.
      Tack Jag har suttit och läst - jag vet inte hur många timmar - allt om de äckliga små odjuren. Allt från diskussioner, åtgärder och identifikation.

      Jag börjar fundera på om jag faktiskt felidentifierat planarier med en del av de helt vanliga... jadu... vad heter de på svenska, tro... På engelska "detritus worms" - en sorts ringmask. De poppar ju upp i många, många nystartade kar och jag har haft dem förut men de försvinner av sig själv i takt med att karet stabiliseras och de sista stryker med om man har någon fisk som gillar att äta dem. De är ju tvärtom bra att ha - även om jag tycker att ALLT som ens liknar en mask, är äckligt. Jag kan leva med att ha några stycken för man ser dem sällan ens, de lever ju i substratet och de förökar sig inte nämnvärt så länge karet fungerar bra.
      (Jag är snudd på löjlig med maskar. Det är helt sjukt, jag vågar hantera skallerormar och rasande mördarhundar, men jag svimmar nästan om jag ser några fåniga små fluglarver... Men fobier är väl som de är...)
      Jag skulle bli ytterst lycklig över att ha fel i det här fallet...

      De har nämligen minskat markant i antal med ursinnigt städande. När jag bytt vatten de senaste två dagarna har jag slamsugit ut 50-60 liter med den smalaste Marina-slamsugen (dvs - det tar tusen år) och nu är de extremt mycket färre. Tyvärr även cyclops och de andra trevliga tillskotten, men skit samma. Bara jag blir av med de krälande sakerna.

      Jag HAR haft planarier en gång men jag fick bort dem nästan omgående för jag visste direkt var de kom ifrån och såg aldrig en igen efter att jag tog ut plantan i fråga, och jagade hysteriskt efter de två eller tre jag sett. Men då hade jag en liten förstoringsglas-grej man satte på sin mobilkamera, för att fota räkor med - och den förstorade perfekt, så jag kunde se hur odjuren såg ut. Nu har jag ingenting sådant, utom en lupp - och den är på tok för stark, den är till för långt mindre detaljer än så. Jag kan inte se hur kräken ser ut, de är för stora för att bli lagom. Blir bara en vit fläck i synfältet när man försöker. Men för små för att se med blotta ögat. Har jagat efter ett förstoringsglas men ingen har ett och jag slipper helst sticka någonstans och köpa ett.

      Nematoder vet jag att jag hade nu, för de simmar så unikt. Men har inte sett några sedan jag upptäckte att jag hade en massa äckeldjur därinne. De går ju att få bort med vattenbyte, generellt.

      Men jag lutar åt att jag förväxlat de vanliga "start-krypen" med planarier. Jag hoppas det...

      Och dem kan man inte ens behandla bort, oavsett. De försvinner sällan med vare sig avmaskning eller annat. Och oavsett vilket - insåg jag att Axilur är receptbelagt om man ska ha tag i pulver eller granulat. Och jag vet inte om man törs mala tabletter. För övrigt har jag aldrig haft det i något kar efter uppstarten, inte mer än några enstaka. Jag har dock alltid haft fisk som är förtjusta i att äta dem.


      Däremot verkar det som att jag hittade ett riktigt jäkla näste av dem och funderar på om jag kanske borde ta ut den roten och dränka den i klorin ett tag men jag ska skapa en tråd om det istället.

      Och idag hittade jag även kanelbullar. URK. Bara ett fåtal men de förhatliga små kräken ska väck, väck, väck. Ska införskaffa fler Helena så fort jag har pejl på masksituationen och tills dess plockar jag de jag hittar. Jag kan stå ut med posthorn för de är lättare att se och hitta (mina är röda). Men kanelbullarna förökar sig fort om man missar de halvt osynliga små odjuren.
      Senast redigerad av Bambikill; 15 July 2020, 15:29.

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Usch. Har detta kommit med växter? Jag skulle startat om karet, behandlat akvarium och växter med mera mot detta innan jag startade upp igen.

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #5
          Ursprungligen postat av stefant
          Usch. Har detta kommit med växter? Jag skulle startat om karet, behandlat akvarium och växter med mera mot detta innan jag startade upp igen.
          Jag vet inte. Jag tror att det kan vara både rötter och växter. Jag kom på häromdagen att jag använt en del gammal sand som inte var ordentligt sanerad och faktiskt var lite fuktig i botten av hinken. Väl sköljd innan den användes, men ändå. Däremot satte jag inget av det i det nya karet - bara ny sand och oanvänd gammal från en påse överblivet.
          MEN... jag har ju faktiskt haft en del av växterna i tempkaret där jag fick dryga ut med den icke-sanerade sanden... så det kan vara en möjlig källa som sedan transporterat in odjuren i det nya karet. (Jag har inte haft synlig ohyra i karen där sanden kom ifrån - eller i det temporära växtkaret där den "skitiga" sanden sedermera åkte i som utdrygning - men det kan ju räcka att något fanns i karet som sedan förökat sig i nuvarande kar i cykel i.o.m. att det var så övergött tills jag började få bukt med det).
          Likaså har en del av de växter jag fått sätta in temporärt i det stora - varit i fiskarnas tempkar. Där finns inte en enda mask av vad jag kunnat se - bara cyclops - men å andra sidan finns det Kuhlii i det karet och de smaskar gärna i sig sådant. (Men jag kan ju inte sätta dem i det nya karet förrän jag vet säkert att allt är stadigt i balans vad gäller vattenvärden).

          Majoriteten av de s*tans småväxterna skulle inte ens ha åkt i det nya karet just nu om det inte vore för att min leverans av de sista växter jag beställt, är gravt försenad. Jag var tvungen att få in allt jag hade - illa kvickt, för att alla medel behövdes ta till för att försöka avhjälpa den sinnessjuka cykel-explosionen som kom igång så fort att jag hade skyhöga nitrater efter ungefär en vecka... :P Rekord hos mig för ett kar i den storleken...

          Växterna kom dels från djuraffär och dels från en privatsäljare och jag kan omöjligtvis veta från vem odjuren kom. Eller om de fanns i min gamla, icke-sanerade sand som åkte i växternas tempkar. Eller möjligen från fiskkaret men det är i bra balans och som sagt ingen synlig ohyra öht.
          Det spelar egentligen ingen roll var de kommer ifrån - sådant kommer med växter, rötter, sand - allt som inte sanerats. Jag har haft tur hittills och bara åkt på ett pytteangrepp av planarier som jag fick bukt med omedelbart - i övrigt bara de vanliga maskarna. (Vad fanken heter de på svenska????)


          Men jag blir alltmer säker på att jag felidentifierat en viss storlek av de vanliga maskarna - med planarier. Och då är det inga problem för de vanliga är inte ohyra utan renhållningsarbetare och blir bara ett problem i kar i obalans. De förekommer i många - troligen de flesta - nya kar, är helt naturligt och förvinner av sig själv när näringstillgången stryps. Lite grann av dem är inget problem heller - utan en normal del av nedbrytningsfloran/faunan i ett välfungerande kar. Och man ser dem sällan ens... Dessutom är de fiskgodis :P

          Jag ser tydlig skillnad i förekomsten av mask efter nitisk rengöring vid varje vattenbyte - det går inte ens att jämföra med tidigare, skillnaden är så stor. Vilket är ytterligare en indikator på att det är "vanlig" mask. (Givetvis kan det finnas planarier OCKSÅ men eftersom de är avsevärt mycket mer sällsynta än vanliga maskar, är det troligare att det var jag som inte lyckades se tydlig skillnad utan förstoringsglas).
          Jag är fortfarande rätt övertygad om att jag verkligen såg nematoder, de simmar så speciellt. Men har inte lyckats se en enda under de senaste två dagarna efter de nitiska vattenbytena. Det kan vara att jag fick bort just dem, innan de hann etablera sig ordentligt.
          Så jag är mer eller mindre helt övertygad om att jag kan få bukt med det om jag bara kan fortsätta hålla efter det stenhårt tills karet är totalt i balans och jag kan få in invånare som käkar upp det sista.


          Dock hade jag en olycka igår :S öppnade filtret för att se om det fanns mycket mask inuti och hällde ut slabbvattnet - rengjorde inte mer än att skaka av det värsta i ett snabbdopp i akvarievatten och det påverkar inte en cykel. MEN... filtret vägrade vattenfyllas när jag skulle starta om det... jag fick inte igång det på minst en halvtimme och kunde inte fylla filtret under tiden iom att det inte får vara fullt vid start. Men risken finns att jag mördade en del bakterieflora... Jag fyllde dock på halva filtret med akvarievatten eftersom jag tyckte att det var viktigare att rädda bakterierna än att filtret är helt tomt på vatten. Så de nedersta korgarna och en bit upp på ramskummet var iallafall i vatten så majoriten ska inte ha påverkats. Förhoppningsvis. Det lär jag se under närdagarna vid testningar. Det fanns ju en stor och effektiv koloni så de ska nog bygga upp sig fort igen skulle jag tro.


          Jag är mer envis än en rödmålad gris som är avkomling till en åsna... :P Så jag ger inte upp förrän jag verkligen lagt ner allt jobb jag kan, på att få skiten i ordning.
          Det känns dumt att offra en så effektiv bakterieflora bara för att vara "lat". Just nu ser jag den konstanta ammoniaktillförseln som ett större problem men det är jag ändå på god väg att lösa ser det ut som, eftersom värdena är låga och är på tydlig väg att sjunka till obefintliga.

          Kommentar

          • Bambikill
            • August 2014
            • 384

            #6
            Jag kan ta mig tusan inte bestämma mig för vad det är - om rubbet är samma art eller om det är olika små kräk.
            Jag var inne på att allt kanske var vanliga maskar, men ju mer jag stirrar, desto mer vacklar jag fram och tillbaka...

            De rör sig olika och jag tycker att de ser olika ut - men för små för att kunna se tillräckligt tydligt. Men jag har snokat rätt på ett förstoringsglas så imorgon ska de ta mig tusan inspekteras, odjuren.

            Majoriteten är helt klart vanliga maskar. På de största ser man t.o.m. tydligt, med blotta ögat, att de är bandade.
            Men en del av dem rör sig inte öht likadant och är kortare, mer jämntjocka och glider fram snarare än kryper. (Vilket för mig känns läskigt likt planarier). Jag får inte ihop att de vanliga skulle ha så många olika utseenden även om de vore i olika skeden av utvecklingen. En del av de vanliga ser också markant olika ut från varandra men det kan väl vara variationer. Att just de inte är vare sig nematoder eller planarier är jag iallafall säker på. (Hade de inte varit så äckliga hade jag tyckt att de var lite småkul att titta på).

            Men de bredare slöfockarna vill jag inspektera - och se huruvida de bara är välgödda vanliga - eller den gräsliga varianten. Och är det planarier blir det definitivt behandling. Om det bara är vanliga får det bli mekaniskt + fiskar.


            Jaja... extremt mycket färre är de nu iallafall Och en hel del av dem ser typ undernärda ut - trådsmala fast de är stora, så vi får väl hoppas att de börjar svälta ihjäl snart då. (Det känns märkligt att säga så om levande varelser, oavsett hur vidriga de är :S

            Kommentar

            • Bambikill
              • August 2014
              • 384

              #7


              Jag blir vansinnig. Jag kan inte se vad det är...

              Luppen funkar inte, den typ "ser igenom" djuret, förstoringsglaset är inte tillräckligt. Och det jag hade behövt se för att vara stensäker - är ögonen. Jag tycker faktiskt att det ser ut som om det skulle kunna vara en antydan till ögon, men kan helt enkelt inte se tydligt. Har inget makroobjektiv till kameran och min mobilkamera är usel.

              Fiskade upp en och lade i en petriskål och försökte kolla med lupp och förstoringsglas. Lönlöst. Kan inte se. Hade behövt glas och mikroskop.


              Vad gäller utseende i kroppen är det nästan omöjligt att säga för de måste sitta still i avslappnat läge för att man ens ska kunna dra några slutsatser. Så fort de drar ut sig är de förvillande lika de andra. De är inte uppenbart bandade men ibland tycker jag att de ser ut att ha antydan till segment.
              Men jag skulle nästan kunna svära på att det är olika arter.

              Har försökt iaktta rörelsemönster och annat - och jag tycker att de beter sig lite annorlunda ut mot de andra, vanliga. Läste i en artikel att man även kunde peta försiktigt på dem för att se hur de reagerar. Och de här reagerade exakt som artikeln beskrev. Samtliga jag petade på drog ihop sig till en klump och satt still, istället för att kräla vidare eller börja slingra sig, som de andra gjorde. Det är väl dock inget stensäkert sätt att bestämma art. Ögonen hade varit stensäkert...
              Fritt i vattnet simmar de andra - slingrar och ormar sig fram hej vilt. De här mer... glidflyger och fastnar på närmaste yta de kan komma åt.
              Krypsätten skulle jag väl inte säga skiljer sig så värst mycket åt mellan kräken som tycks se olika ut. Men de jag är misstänksam över, glider fram som en snäcka.
              Alla småttingar kan jag inte säga öht vad det skulle kunna vara. Antingen eller.

              Funderade på slemspår. Planarier lämnar giftiga slemspår. Men lämnar vanliga maskar också spår, tro?
              Om de inte gör det kan jag dra slutsatsen att jag absolut har planarier för de här lämnar spår. Har sett det när de glider. Idag har jag festliga spår över hela rutan (antagligen är rutan pudrad med skräp eller alger - och snäckorna och maskarna har lämnat tjusiga mönster över hela framglaset. Snäckornas breda och jämna - de andra snirkliga serpentiner. (Fast maskspåren kan ju vara spår efter de vanliga maskarna som käkat skräp på glaset och lämnat rena sträckor efter sig). Men att de bredare vita maskarna lämnar slemspår har jag sett tydligt när de kryper och jag tittat med lupp - då spåren lyser på glaset.


              Jag vet inte vad jag ska göra - jag måste reda ut vad fan det är för några odjur :S För hur jag ska fortsätta beror helt på vad det är.

              Är det vanlig mask gör jag ingenting annat än normal rengöring, vattenbyten och så lite näring som möjligt i karet - och försöker se om fiskar kan käka upp resten senare.
              Men har jag planarier också - måste det behandlas. Finns inte en chans att jag inte gör det. Antingen avmaskning eller No Planaria. Helst det förstnämnda.


              Men hur tusan ska jag seeeeeee dem nära nog för att kunna kolla efter ögonen...? Ska jag behöva vänta tills de växt sig så stora att man kan se det tydligt... URK.

              Kommentar

              Arbetssätt...