Vad är det för spindel som bosatt sig hos mina salamandrar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sandra.1387
    • December 2017
    • 25

    Vad är det för spindel som bosatt sig hos mina salamandrar?

    En vit spindel på 0,5cm har bosatt sig hos mina salamandrar. Den ser död ut, men är jättesnabb. Någon som vet art?
    Ursäkta dålig bild.
  • åheim
    • April 2006
    • 13126

    #2
    Den har iallafall förlorat ett ben och så ser det ut som den har lagt lite ägg högre upp på bladet Vårda den ömt!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • cambru

      • September 2008
      • 209

      #3
      Jag trodde salamandrar åt spindlar...

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Naturhistoriska riksmuséet ger vissa tips för identifiering

        Kommentar

        • Sandra.1387
          • December 2017
          • 25

          #5
          Tack! Den är fortfarande kvar, men kanske försvinner snart då.

          Kommentar

          • Bambikill
            • August 2014
            • 384

            #6
            Hoho vilken rolig tråd

            Jag betvivlar att "äggen" om det ens är ägg(?) - tillhör spindeln, då spindlar lägger ägg i kokonger. Jag har aldrig i mitt liv sett någon art lägga ägg fritt på det där sättet, och vet ingen sådan art heller. Men jag kan ha fel.

            Min spontana tanke är att spindeln är där för att jaga. Du kan ha ohyra på växterna - eller så dras andra insekter dit pga akvariets fukt, dofter och eventuellt mikroliv.
            I kroppsform är det en typisk jagande spindelart - dvs de spinner inte nät utan jagar sina byten och fångar dem utan hjälp av nät. Det liknar en liten vargspindel men färgen är underlig i så fall. (Det kan ju dock vara bilden?) Jag har aldrig sett någon art av vargspindel som är så ljus. Men de kan se ljusa ut om det är ett avlagt skal eller en död individ. (Det där ser dock lite väl bra sammanhållet ut för att vara ett skal). Men det finns massor av arter det kan vara. Den ser lite för långsmal ut för att vara en krabbspindel av något slag, vilket jag hade gissat på annars, utifrån färgen

            Spindlar är bra små krabater Nyttodjur som man ska låta vara om de inte är till något besvär. Vargspindlar förvisar jag dock härifrån med hjälp av en kanna eller något, då jag är livrädd för dem :P (Och för att det är så äckligt när katterna äter stora insekter och det krasar...)

            Jag är överkänslig mot insektsgift och svullnar upp som en pumpa så jag passar mig för allt som biter och sticks och vissa vargspindlar är ilskna små odjur som attackerar allt, oavsett storlek. Ganska festligt att se, bara man är på ordentligt avstånd, eftersom de hoppar. En gång kunde jag inte komma in i huset där jag bodde då - för att det satt en enorm vargspindel på dörrhandtaget, som höjde frambenen och hotade mig så fort jag försökte komma nära nog att vifta bort den med en pinne...
            (Dock betvivlar jag att de minsta, som är lite för klent utrustade vad gäller käkar, verkligen kan sticka hål på ens hud. Men de större kan bitas rejält och det gör tydligen fruktansvärt ont...)

            Kommentar

            • Sandra.1387
              • December 2017
              • 25

              #7
              Den var verkligen lika ljus som på bilden. Trodde först den var död, men sedan började den vandra runt. Den försvann dock spårlöst efter ett tag.

              Kommentar

              Arbetssätt...