Akvarieaffär utbud

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wacklin
    • February 2019
    • 8

    Akvarieaffär utbud

    Hej!

    Har en godvän som ska starta upp en ny akvarieaffär och tänkte höra med er vilket utbud ni skulle önska att en välsorterad akvarieaffär ska ha.

    Skriv gärna tips önskemål ,inriktinig, produkter.

    Finns det något som saknas i handeln idag som han ska satsa på.

    Tacksam för svar
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Jag känner en som äger en stor butik och enligt honom är det bara fisken som gör att han går runt! Filterutrustning köper folk på nätet eftersom priset inte går att konkurrera med...

    Men visst vill man ha bra luftpumpar, svampfilter, inner o ytterfilter. Olika varianter av ledlyse med styrning, massor av rötter växter och olika substrat. Alla tänkbara foder och även levande och fryst.

    Men jag tror som sagt att ett stort utbud av vackra fiskar är framtiden för djuraffärer, för folk behöver alltid fisk till sina akvarier och där kommer inte internetbutiker slå fysiska butiker på fingrarna.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Fiskburken
      • March 2019
      • 198

      #3
      Jag tror att en butik skulle kunna ha mestadels fiskar och minimalt med andra grejer (enbart för de få kunder som impulsköper i fysisk butik). Personligen upplever att det är svårt att det är mycket få tag på de fiskar man vill ha om man inte råkar ha kontakt med en butik som kan beställa hem önskad art från grossist. Samtidigt kostar det väl att ha fiskar inne.

      Det finns faktiskt en grej till som är svårt att köpa på Internet: Stenar och rötter för inredning/aquascaping. Just för att dessa (av naturliga skäl) skiljer sig från eventuella bilder på sajter. Det blir rätt slumpmässigt vad får man får om man köper sådant på nätet.

      Man skulle dessutom kunna ha några aquascapes i butiken för att attrahera kunder, finns hur många videor på utländska butiker som har det som helst på Youtube, men jag har inte sett det i Sverige. Snabbt framsökt exempel: https://www.youtube.com/watch?v=gsxXdBMnSBY

      Tror man har denna typ av butik för att man älskar hobbyn, inte för att det är ekonomiskt lönsamt. Men man vill ju inte förlora pengar på det och måste kunna ha en normal lön. Är nog en fördel i att vara i en av de största städerna då kundbasen pga. befolkningstätheten i Sverige är rätt klen.
      Senast redigerad av Fiskburken; 12 February 2020, 11:46.

      Kommentar

      • GordonO
        • February 2020
        • 10

        #4
        Något som jag saknar är startkulturer för micro mask, daffnier osv. När jag var ung så fanns det i alla akvarieaffärer. Det kostar nästan ingenting att föröka och en liten burk hade jag lätt betalat 50 - 100 SEK för.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          När jag går in i en akvarieaffär så får jag en känsla av att jag är i ett u-land
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #6
            Var en sväng om Scape me Bioted i Kungsbacka igår. Där finns allt man kan önska iaf. vad gäller grejer till en grym akvarieinredning. Rötter mm. i alla tänkbara storlekar. Inte så mycket känsla av u-land där.

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              #7
              Oh, det omtalade aquascapet Valhalla

              Kommentar

              • GordonO
                • February 2020
                • 10

                #8
                Ursprungligen postat av Sleaper
                Var en sväng om Scape me Bioted i Kungsbacka igår. Där finns allt man kan önska iaf. vad gäller grejer till en grym akvarieinredning. Rötter mm. i alla tänkbara storlekar. Inte så mycket känsla av u-land där.
                Tack för tipset! Var där idag och det väckte många minnen. Min morfar och mormor hade sin fiskaffär i den lokalen där i slutet av 60-talet fram till början av 70-talet. Vidare ligger det mittemot, ca 30m ifrån, mitt dagis som jag var på under samma period. Upptill denna vandring nerför memory lane så var ägaren till butiken en fantastiskt trevlig, hjälpsam och påläst kille! Missa inte detta ställe för han har hur mycket intressanta aqua scape produkter som stenar och rötter i massor.

                Kommentar

                • Morrans
                  • May 2021
                  • 1

                  #9
                  Hejhej, Jag är lite nyfiken på hur det är med ålder på fiskar - är det nån som har koll på tex hur gammal praktbotior, ancitrus och siamesis kan bli? Mitt minsta kar (250 lit) startade jag 1987-88 och runt -98/99 flyttade ovan nämnda fiskar in och idag bor dom i ett 500 liters kar, fortfarande pigga och krya. Dom var ju inte precis yngel när jag köpte dom så dom borde närma sig 23-24 års åldern i alla fall..Nån som har koll på ålder?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av Morrans
                    Hejhej, Jag är lite nyfiken på hur det är med ålder på fiskar - är det nån som har koll på tex hur gammal praktbotior, ancitrus och siamesis kan bli? Mitt minsta kar (250 lit) startade jag 1987-88 och runt -98/99 flyttade ovan nämnda fiskar in och idag bor dom i ett 500 liters kar, fortfarande pigga och krya. Dom var ju inte precis yngel när jag köpte dom så dom borde närma sig 23-24 års åldern i alla fall..Nån som har koll på ålder?
                    Varför inte starta en egen tråd med din fråga - då är det nog större chans att du får svar.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • admin
                      Christian Alfredsson

                      • November 2004
                      • 11215

                      #11
                      Om jag hade startat en affär hade jag kollat på denna sidan: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk_topplista.php

                      Det är de populäraste fiskarna, de med flest visningar de senaste åren. Ta bort sådana som kräver stora akvarium (om jag inte hade det) och sådana som är väldigt special.

                      Borde bli en bra start?
                      Christian Alfredsson
                      Tekniskt ansvarig Zoopet

                      Kommentar

                      • HåkanM
                        • April 2005
                        • 102

                        #12
                        Ursprungligen postat av admin
                        Om jag hade startat en affär hade jag kollat på denna sidan: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk_topplista.php

                        Det är de populäraste fiskarna, de med flest visningar de senaste åren. Ta bort sådana som kräver stora akvarium (om jag inte hade det) och sådana som är väldigt special.

                        Borde bli en bra start?
                        Hum, listan är rätt kul, svärdbärare på no 22 och Oscar på plats 23, har alltid undrat var alla Oscar tar vägen, jag menar 2 st tar ju ett 540 liters åsså lever de väl minst 15 år
                        Ändå verkar de säljas rätt bra

                        Kommentar

                        Arbetssätt...