Syretabletter vid urkoppling av pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jenny134
    • December 2019
    • 5

    Syretabletter vid urkoppling av pump

    Hej! Vi ska behandla vårt hus med ozon (för att ta bort eventuellt mögel, virus bakterier osv) och då fick vi veta att vi måste koppla ur pumpen till akvariet under behandlingstiden (6 timmar + 2 timmar).
    Detta för att pumpen annars kan dra in ozon i vattnet vilket inte är säkert för fiskarna. Jag har ett 115 liters akvarium med en eheim professional 3 pump. De som tillverkar ozonair-maskinen är ju inte proffs på fiskar så därför frågar jag här. Fiskarna skulle kanske klara sig hur som helst utan pump i 8 timmar men jag har köpt syretabletter för säkerhets skull. Min tanke är att jag skulle koppla ur pumpen och då sätta i några syretabletter (enligt instruktion 1 tablett per 10 liter/ vecka, ska jag då sätta i 10tabletter för 100 liter vatten eller tänka att en tablett räcker för de 8 timmarna?), eventuellt även sätta i en syretabletter i pumpen så att de goda bakterierna däri inte dör?? Sen måste vi lämna huset under de 8 timmarna och sen kommer vi tillbaka och rengör eventuellt alla filter och kopplar sen ihop allt igen.

    Ursäkta om det är en dum fråga men jag vill ju gärna att de nyttiga bakterierna i de olika filtrens ska överleva också. Sen sa de på ozonhalt att man ska skölja ur filtrena/ pumpen för att de goda bakterierna dör när de inte får syre under behandlingstiden. (Men de kanske överlever om de också har en syretablett?) Väldigt tacksam för svar! Vi ska behandla våningen med akvariumet på torsdag.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Det finns ju faktiskt ozon-filter för akvarium som producerar just ozon för att rena vattnet i akvariet! Säkert handlar det om högre koncentrationer i det här fallet men pumpen skulle jag absolut låta gå och sen täcka över karet med en filter eller pressenning. Luftpump skulle jag stänga av, för den suger ju in luft... men ett inner eller ytterfilter ska ju inte vara nån fara.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Jenny134
      • December 2019
      • 5

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Det finns ju faktiskt ozon-filter för akvarium som producerar just ozon för att rena vattnet i akvariet! Säkert handlar det om högre koncentrationer i det här fallet men pumpen skulle jag absolut låta gå och sen täcka över karet med en filter eller pressenning. Luftpump skulle jag stänga av, för den suger ju in luft... men ett inner eller ytterfilter ska ju inte vara nån fara.
      Tack för svar men jag förstod inte riktigt vad du menade? Jo jag har hört att det finns ozonfilter för akvarium så det är nog inte så farligt i sig i rätta mängder, men ja, detta är ju i stor mängd, det ska byta ut allt syre i luften mot ozon det var en bra idé att täcka över akvariet så det ska jag göra.

      det jag inte förstod är att du skrev att jag kan låta pumpen gå, men att luftpumpen skulle du stänga av? Det är ju allt i ett liksom. Eheim pumpen består av ett innerfilter som sitter i insuget från akvariet, sen går en slang ner till maskinen som har flera delar av filter, substrat och sånt. Sen en slang som går upp i akvariet igen och pumpar in det filtrerade vattnet. När det filtrerade vattnet kommer in i akvariet så rörs ytan om ich syresätter vattnet. Om jag stänger av maskinen så stängs ju allt av.

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        #4
        Okay, du har ett ytterfilter. Då är det ingen fara. Om du kan så sänk utloppet en bit under vattenytan från ditt ytterfilter. Har du möjliget så kan du även sänka pumpflödet med spaken på ovansidan av pumpen. På så sätt lär du inte "dra" ner något ozon i akvarievattnet. Lägger du dessutom en filt över akvariet så borde allt vara lugnt.Stäng inte av pumpen.

        Åheim beskrev både ytterfilter och luftpump i sin text. Det är skillnad på ytterfilter och en luftpump. En luftpump tar luft från sin direkta omgivning och pumpar in luft till ett innerfilter eller bara för cirkulationens skull.
        Ditt Eheim ytterfilter är ett slutet system för vattenreningens skull. Syresättningen sker genom att vattenytan blir turbolent från ytterfiltrets utlopp.

        Kommentar

        • Jenny134
          • December 2019
          • 5

          #5
          Perfekt! Nu förstår jag Tack till er båda Jag gissade att rekommendationen från de som gör ozonbehandlingen är mer allmän och att de inte vet lika mycket som ni här på forumet. Stort tack för era svar!
          Då sänker jag ner utloppet en bit så att vattenytan inte ”strömmar” så mycket. Ska jag ändå sätta i några syretabletter för säkerhets skull?

          Kommentar

          • Jenny134
            • December 2019
            • 5

            #6
            Perfekt! Nu förstår jag Tack till er båda Jag gissade att rekommendationen från de som gör ozonbehandlingen är mer allmän och att de inte vet lika mycket som ni här på forumet. Stort tack för era svar!
            Då sänker jag ner utloppet en bit så att vattenytan inte ”strömmar” så mycket. Ska jag ändå sätta i några syretabletter för säkerhets skull?

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Kanon ICC för föklaringen!!

              Jenny! Ingen risk för syrebrist på en dag. Så syretablett känns onödigt.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Jenny134
                • December 2019
                • 5

                #8
                Bra, då känner jag mig lugn och trygg Tack igen till er båda!

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Hej igen, nyfiken på hur det gick....
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  Arbetssätt...