Strömavbrott

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskburken
    • March 2019
    • 198

    Strömavbrott

    Hur hanterar ni dessa och vilka förebyggande åtgärder kan man ta i en hyresrätt? Har kollat på t.ex. bensindriven reservgenerator senaste månaderna, samtidigt känns det kanske inte anpassat att ha på balkongen direkt. Frågan är om det finns något byggt på batteriteknik som skulle kunna driva utrustningen till ett typiskt mellanakvarium en skaplig tid (helst minst en dag).

    Sedan är ju frågan om akvariet kan hållas på en lämplig temperatur med standard doppvärmare om lägenheten är på minusgrader snarare än rumstemperatur...

    Att se fiskarna frysa ihjäl vore ingen trevlig upplevelse. Är framförallt oroad i och med svensk elförsörjning varit på dekis länge och det förr eller senare blir en nationell situation (förmodligen vintertid).
    Senast redigerad av Fiskburken; 24 August 2019, 20:58.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Ja nu har ju jag inte haft strömavbrott på minst 8 år men är man orolig eller har problem där man bor så skulle jag köpa några såna här luftpumpar med usb kontakt och dem kan då drivas med en powerbank och på det kan man klara sig nån dag.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      Jag har Walstad-akvarium och strömavbrott är inte kritiskt för dessa, även om ljusförsörjningen till stor del så klart försvinner. Som du skriver skulle batteriteknik vara smidigt. Sök "UPS uninterruptible power supply" på amazon.de så kommer en lista upp på sådana som inte verkar så dyra. Jag har inte testat dem själv. De är gjorda för att man ska ha dem mellan utrustning och eluttag och om eluttaget fallerar så ger de ström till utrustningen utan avbrott.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ursprungligen postat av stefant
        Jag har Walstad-akvarium och strömavbrott är inte kritiskt för dessa, även om ljusförsörjningen till stor del så klart försvinner. Som du skriver skulle batteriteknik vara smidigt. Sök "UPS uninterruptible power supply" på amazon.de så kommer en lista upp på sådana som inte verkar så dyra. Jag har inte testat dem själv. De är gjorda för att man ska ha dem mellan utrustning och eluttag och om eluttaget fallerar så ger de ström till utrustningen utan avbrott.
        Jag googlade faktisk såna innan jag kom på den lilla luftpumpen och problemet var ju att dem verkar bara ge strömförsörjning i 3-12 minuter, alltså bara vid riktigt korta avbrott så tex datorer inte avbryts i sina processer och behöver startas om....?

        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Dreama

          • November 2007
          • 286

          #5
          Man måste också komma ihåg att göra rent filtret för att de bra bakterirna blir giftiga om de får ligga orörda.


          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av Dreama
            Man måste också komma ihåg att göra rent filtret för att de bra bakterirna blir giftiga om de får ligga orörda.

            Fast det är ju en annan frågeställning och vad man bör göra när ett filter stått utan cirkulation länge och inte hur man undviker strömavbrott!

            Ok ett smutsigt filter som är igång blir inte giftigt så vi klargör det utan jag antar att du menar ett filter som stått still utan cirkulation...

            Problem med stillastående filter varierar beroende på vilken typ av filtrering man har, tex ett ytterfilter kan inte klara sig alls länge utan cirkulation pga filtermaterialet är instäng i en behållare och där tar syret fort slut och det uppstår en massdöd av bakterier, Ett innerfilter eller speciellt luftdrivet spongefilter som inte har en filterkammare klarar sig länge eftersom det har direktkontakt med akvarievattnet.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Jag googlade faktisk såna innan jag kom på den lilla luftpumpen och problemet var ju att dem verkar bara ge strömförsörjning i 3-12 minuter, alltså bara vid riktigt korta avbrott så tex datorer inte avbryts i sina processer och behöver startas om....?
              Klart är att det finns olika typer. Vissa kan hålla igång längre tid, som flera timmar. Sen får man väl ha en dieseldriven generator på balkongen som kickar igång. Det är inte så lätt att räkna ut hur länge de kan gå. Tydligen är det dock viktigt att strömmen kommer ut som en sinuskurva, och för det behövs lite dyrare grejer. Den här artikeln gav viss ledning (eng) http://www.danireef.com/2017/05/03/u...pply-aquarium/

              Kommentar

              • freijjan
                • October 2019
                • 3

                #8
                jag bor ute på landet, problemet jag hade var att de kokade i pannan vid strömavbrott. försökte med ett litet elverk för drivning av cirkpump och pannfläkt... det funkade bra när jag va hemma, men min fru orkade aldrig hade inte rätta "knycken" med elverket så problemet kvarstog! klurade en del och köpte hem en kinesisk converter som gör om 12v till 240v. sen skissade jag lite på ett el schema till en som ja känner som är elektriker. han hjälpte mig att koppla ihop det med elnätet, kunde nog ha fixat själv men vore tråkigt om de backade ut ström i nätet och man skadar någon som jobbar där. sen har 4st 6volts gele batterier som är ihopkopplade till 12v. sen kontaktorer samt reläer som sitter i ett skåp.
                vid strömavbrott så stannar aldrig pannfläkten ens innan convertern tar över. den funkar som en enorm UPS till dator fast den kan gå i flera dagar.

                convertern jag har är på 5000w 240v, 12volt in den har ren sinuskurva. batteripaketet är på4st 6volt gelebatterier ihop kopplade till 12volt kommer inte ihåg men de är massor med ampere. kan köra pannan kylskåp och tv, och självklart de viktigaste akvarierna tar de slut vid längre avbrott så kan ja ställa traktorn eller elverk utanför och ladda batterierna.

                så tipset jag kan ge är en liten/lagom converter med ren sinuskurva så de inte blir brum/missljud i pumparna på akvariet kan bli strul med lysrör osv om man har en med modiferad kurva. sen ett 12volts batteri med en liten ctek laddare för underhållsladdning. man kan ju köpa batteri som passar ens bil tex. för det är ju rätt ruttet att köpa ett batteri som står och går sönder. detta är inte helt gratis, men har man långa eller många avbrott så är det bara att fixa. de lönar sig. tänker man bara på lite mat i frysen som tinar så man får kasta de så har man snart räknat hem grejerna.

                ber om ursäkt för mycket text, men ja tycker de är kul med el. håller på med ett projekt nu att bygga om mina gamla analoga doppvärmare till elektroniska termostat utanför. tror de är bättre så om en doppvärmare löper amok, är inte kul att komma hem till kokt fisk som man slitit med i flera år.

                Kommentar

                Arbetssätt...