Varför är stammisar på Zoopet så självupptagna med sina egna fiskar, kar och trådar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawi_forever
    • June 2019
    • 0

    Varför är stammisar på Zoopet så självupptagna med sina egna fiskar, kar och trådar?

    ::::
    Senast redigerad av Malawi_forever; 29 September 2019, 06:18.
  • Ella2006
    • August 2019
    • 17

    #2
    Håller helt med. Blrjade med fiskar och akvarium nu i somras och det är vissa frågor som jag inte fått något svar alls på. Jag förstår ju att man kanske inte vet så mycket om just kanske dvärgklogrodor som jag skrev om men andra liknande.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Nja, det var ju mycket bättre förr för då skrev "alla" i akvarieforum som Zoopet, men sen "försvann" ju väldigt många till olika Facebookgrupper. Men fortfarande tycker jag faktiskt att rätt många duktiga akvarister skriver här på Zoopet.
      En sak som jag dock tycker är utmärkt på forum är att det är lätt att söka här i forumet och bland de 1,5 miljoner inlägg som har skrivits på Zoopet så hittar man ju svar på de allra flesta frågor i någon tråd.
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 04 August 2019, 12:39.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Tror det kan bero på att många här kanske har kommit ganska långt i sin hobby och kan uppleva det som korvstoppning när man ska svara på enkla frågor, kanske? Men nog tycker jag det ges hejar rop när det kommer nån ny trådskapare
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          #5
          För mig handlar det om att jag, för att svara på en fråga, vill känna att jag har praktisk erfarenhet av, eller teoretisk kunskap om, det som frågan handlar om. Vissa delar av hobbyn kan jag inget om alls, som belysning, växtnäring och vattenkemi. Sådana trådar ger jag mig alltså inte in i. Detsamma gäller olika sorters fiskar, typ Discus, som jag inte har eller har haft själv. En del frågor är ju dessutom sådana att det enkelt går att kolla upp ”svaret” tex. i artbeskrivningarna här på Zoopet. Då tänker jag att frågeställaren själv kan kolla upp det istället för att jag ska göra det.

          Jag svarar oftast i de trådar där jag tycker att jag har något att bidra med som baseras på mer än mitt ”tyckande”. Känner mig i mångt och mycket fortfarande som en nybörjare själv och anpassar mitt deltagande i trådar efter det förhållandet. Däremot tycker jag att jag själv har fått otroligt mycket bra hjälp och svar på mina frågor och funderingar här. Upplever inte alls deltagarna i forumet som självupptagna. Tvärtom! Bäst svar tycker jag man får om man har läst på lite själv först, t.ex. på artbeskrivningarna och genom att använda sökfunktionen, och sedan ställer frågor som går lite djupare där man mer efterfrågar folks erfarenheter i olika avseenden.

          Sedan är det ju roligt att skriva om sina egna kar och fiskar. Det tycker i alla fall jag. Om det är kul att läsa eller inte får andra avgöra .

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            #6
            Tycker inte att folk är självupptagna med sina egna trådar direkt. Folk svarar och hejar gärna på i andra trådar också.
            Ibland kan det dock dyka upp frågeställningar med få erhållna svar, speciellt bland nya forumsdeltagare. Stundtals kan jag få en känsla av lathet. Man ställer en fråga hux flux och hoppas att någon ska ge en svaret. Tycker att man först ska lägga ner tid och intresse för att vilja lära sig något, genom att söka själv. På det viset lär man sig en hel del, och med Zoopet och internet i övrig finns det väldigt mycket info att plocka hem. Viktigt kan jag dock tycka att man skall försöka avgöra om det är ett barn/ungdom eller en vuxen som frågar. Här får man ha olika överseende.

            Som tur är har Zoopet också en intressant skara med medlemmar och dess olika inriktningar. Vissa gilla Malawi, en del aquascaping, några diskus, den och den gillar projek och någon är helt inne på bara odling osv. Med den breda fronten och alla som har sin "egen" tråd där de skriver om diverse upplevelser, lösningar och egna funderingar så torde kunskapsbanken att söka i bli relativt diger.

            Kommentar

            • Tyko
              • April 2015
              • 279

              #7
              Väldigt bra skrivet Nando, håller med fullständigt. Känns väldigt onödigt att svara på något som står i artbeskrivingarna här på zoopet eller någon av de många andra bra informationssidorna som finns, någon har ju redan varit mycket hjälpsam och skrivit detta och det är inte svårt att hitta. Sedan föredrar jag också att skriva om mina egna erfarenheter, vad som fungerar i mitt fall (vilket säkert många andra också gör), så försöker hjälpa till när jag kan men detta är en väldigt vid hobby och snabbt växande så jag känner mig bara "säker" på en väldigt liten del. Svaren som man sedan får tycker jag däremot är mycket bra, de brukar vara hjälpsamma och är alltid i en vänlig ton, men har man inte tid att svara på allt så förstår jag fullständigt att man prioriterar det man tycker är roligast vilket nog är de egna trådarna.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                För att återkomma till "varför så få svar till nykomlingar". När jag själv var ny här på forumet , så tog det lång tid innan jag gjorde något inlägg, jag tordes helt enkelt inte i min okunnighet. Jag försökte läsa på - ibland så räckte inte det, jag hade fler frågor i skallen som jag inte fick svar på. Till slut tog jag mod till mig, jag ställde massvis med frågor, och svar fick jag av många kunniga här .
                Massor av tabbar har jag gjort under åren (vem har inte gjort det), för det mesta har det löst sig men inte alltid.
                Det jag vill komma fram till, är att man noterar på nåt konstigt sätt, vilka som är verkligt intresserade, dessa personer är påläst, men ställer frågor ändå, för att få veta mer om hur dittan och dattan funkar. När jag läser inlägg från dessa "frågvisa", då är det skoj att svara om jag kan förstås. Dessa otroligt frågvisa brukar oftast bli kvar här på forumet

                //Inger
                Senast redigerad av Inger H; 05 August 2019, 16:49.
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  #9
                  Tyckte detta var ett bra inlägg. Och känner mig träffad.
                  Jag tillhör de som helt slukats i mitt egentligen intresse och kollar egentligen bara projekttrådarna och hoppar frågor . Jag lovar att bli bättre och läsa frågor. Känner jag att jag kan svara skall jag naturligtvis försöka göra detta. Men som Kjell sa, det fungerar ju utmärkt att söka på forumet och då hittar man svar på det mesta.
                  Men lovar att bättra mig

                  Kommentar

                  • Fiskburken
                    • March 2019
                    • 198

                    #10
                    Jag tror personligen att det är sajtens design som uppmuntrar till detta beteende pga. sidomenyn som visar de senaste inläggen, vilka tenderar att obönhörligen klumpa ihop sig till de mest postade trådarna med en självförstärkande effekt. Det finns ju även den tämligen konventionella funktionen som visar att man fått svar på sin egna tråd som också uppmuntrar till samma beteende. Slutligen är det ingrott i människans natur att vilja vara del av en gemenskap, vilket enklast görs i ett forum med så här många kategorier där man riskerar prata med människor man inte alls känner igen genom att hålla sig i samma delsektion (helst tråd).

                    Tror att det skulle vara vettigare att visa en lista med senaste aktiva trådar som default för att få lite balans och överblick. Det finns ju "typ" som fliken "Senaste aktivitet", men dessa går igenom meddelanden och inte trådar, samt tar enorm plats och kan därmed visa få element. Kategorier är enbart av intresse när man söker något specifikt eller postar en ny tråd.

                    Exempel på väl organiserad sajt enligt denna modell: https://www.elitetrader.com/et/

                    Vad jag vill få sagt är, tekniken bestämmer hur människor beter sig och inte tvärt om (om man inte råkar vara admin dvs.). Effekten kommer smygande och man märker den oftast inte. Det är därför t.ex. Facebook har makt bortom all fattning och nästan helt styr demokratierna idag (okej jag extrapolerar rätt rejält från en sajt om fiskar men kunde inte låta bli).
                    Senast redigerad av Fiskburken; 08 August 2019, 00:11.

                    Kommentar

                    • Christer5
                      • July 2015
                      • 915

                      #11
                      Det är nog så att stammisar även inte är så mycket på Facebook heller,tröttsamt med upprepning av frågor hela tiden.

                      En fenomen är att alla skall ha information serverat på ett fat och orkar inte söka tillgänglig information ,finns massor på Zoopet och på nätet.

                      Over and out.
                      Senast redigerad av Christer5; 08 August 2019, 11:20.

                      Kommentar

                      • stefant
                        • January 2009
                        • 783

                        #12
                        Håller med trådskaparen.

                        Vad gäller att söka i forumet måste detta göras via en extern sökmotor eftersom å ä ö é inte fungerar korrekt i den inbyggda som annars är bra. Det gör att mycket information i de miljoner inläggen förblir dold och frågor riskerar att upprepas mycket.

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          #13
                          Ursprungligen postat av ICC
                          Tycker inte att folk är självupptagna med sina egna trådar direkt. Folk svarar och hejar gärna på i andra trådar också.
                          Ibland kan det dock dyka upp frågeställningar med få erhållna svar, speciellt bland nya forumsdeltagare. Stundtals kan jag få en känsla av lathet. Man ställer en fråga hux flux och hoppas att någon ska ge en svaret. Tycker att man först ska lägga ner tid och intresse för att vilja lära sig något, genom att söka själv. På det viset lär man sig en hel del, och med Zoopet och internet i övrig finns det väldigt mycket info att plocka hem. Viktigt kan jag dock tycka att man skall försöka avgöra om det är ett barn/ungdom eller en vuxen som frågar. Här får man ha olika överseende.

                          Som tur är har Zoopet också en intressant skara med medlemmar och dess olika inriktningar. Vissa gilla Malawi, en del aquascaping, några diskus, den och den gillar projek och någon är helt inne på bara odling osv. Med den breda fronten och alla som har sin "egen" tråd där de skriver om diverse upplevelser, lösningar och egna funderingar så torde kunskapsbanken att söka i bli relativt diger.
                          +1

                          Kommentar

                          Arbetssätt...