Säkerhet co2, nojig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dannem
    • March 2019
    • 8

    Säkerhet co2, nojig

    Kan se min mätare för trycket stiga riktigt mkt under några timmar. Under natten blir det nog riktigt högt.
    Hur är det med säkerheten? Sambon visade massa artiklar om folk som råkat illa ut på sodastream flaskor. Hon hittar allt för att slippa akvarium haha

    har satt igen nåt hål på adaptern för det läckte där innan.
    Finns säkerhetsventil men den sitter rätt bra.

    vad tror ni? Blev nojig

    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Vad gäller säkerhet och CO2 skulle jag mest vara orolig för att koldioxiden läckte ut och trängde undan luften i rummet. Då kan man bli koldioxidförgiftad. Där jag jobbade senast på labb hade vi syresensorer som larmade om syrehalten gick ner. En gång blev folk förgiftade när en slang lossnade och koldioxid strömmade ut i rummet från en i och för sig mycket stor tub. Det kan kanske vara idé att räkna på om det skulle vara någon risk ifall det skulle uppstå en läcka om man har sådana system (det har inte jag).

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      #3
      Är grejorna hela och korrekt monterade är risken otroligt liten, skulle jag tro. Har aldrig ens sett frågan diskuteras på forum som rör växtakvarier. Fattar inte riktigt vad du menar att "trycket stiger"? Den ena klockan visar trycket i tuben vilket är konstant, den andra visar arbetstrycket (normalt ca. 1,5kg) som visserligen stiger något när magnetventilen stänger. 425gr. koldioxid tror jag inte kan utgöra någon fara eller risk för förgiftning i ett normalt rum. Men jag är ingen expert kan tilläggas. Har aldrig hört talas om något sådant iaf. och väldigt många har ju en sodastream eller motsvarande hemma. Även kolsyresläckare finns i lokaler lite här och var.

      Kommentar

      • Dannem
        • March 2019
        • 8

        #4
        Risk för förgiftning finns knappast. Har tömt ur sånna flaskor fel när packningar inte varit tätt men trycker stiger ju under natten. Säkert bara jag som är fjantig men har små barn som leker o man vill ju inte att nån av dom ska träffas av nåt som smäller. Har ställt in allt i ett skåp nu.
        men räknade på det o det är 3.5 kg tryck om jag fick det rätt. Känns ju massa när ett bildäck 2.5.

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          #5
          Jag arbetar på ett ställe där man använder Co2 för att sänka pH. Trycktanken är på 172 liter och laddad med ca 130 kg Co2. Koldioxid är en luktlös och färglös gas som gör en medvetslös eftersom den trycker undan syret, den är dessutom tyngre än syre och lägger sig vid golvet vid läckage.
          Så i begränsade utrymme och större mängder Co2 som läcker kan i värsta fall sluta med dödsfall, eftersom man svimmar ramlar ihop och andas in mer gas eftersom den lägger sig vid golvet. På min arbetsplats har vi ett Co2 gaslarm installerat http://www.calectro.se/produkter/log...akningssystem/ och givetvis sitter gas-sensorn ca 1 dm ovan golv för att snabbt detektera eventuell gas.
          Jag frågade vid ett tillfälle AGA-gas killen som besiktigar vår trycktank ifall man borde ha ett sådant larm hemma om man hade tex en 12-15 kr Co2 tub hemma. Förklara grejen med akvarium osv, och fick till svar att det är för små mängder vid normala "rum/villa ytor för att sätta upp gas-larm. Skulle det mot förmodan läcka så kanske man blir lite omtöcknad men inte så att man förlorar medvetandet.

          Kommentar

          • stefant
            • January 2009
            • 783

            #6
            Tack ICC, bra att veta

            Kommentar

            • Dannem
              • March 2019
              • 8

              #7
              Icc, 130kg? Så sjukt tryck det måste vara...

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                #8
                20,7 bar i tanken. 6 bar ut från regulatorn. Rejäl pjäs.

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2876

                  #9
                  Ursprungligen postat av Dannem
                  Icc, 130kg? Så sjukt tryck det måste vara...
                  Har aldrig sett att trycket ökar med storlek på tub. Oavsett 1,5kg eller 6kg är det alltid samma tryck.

                  Kommentar

                  • Dannem
                    • March 2019
                    • 8

                    #10
                    Det ökar inte i tub. Utryckte mig klumpigt. Det ökar till magnetventilen innan den släpper.

                    Men eftersom det alltid är nåt så har jag ph 6.2 nu

                    Kommentar

                    Arbetssätt...