Slå ihop akvarier och lite mer...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malinen
    • July 2017
    • 11

    Slå ihop akvarier och lite mer...

    Hej.

    Jag har två 54l kar och ska nu byta upp mig till ett 180l.
    Mina största "problem" är att i en av dem är det en tjock mörkgröna mossa jag kämpat med att hålla under kontroll, hur hindrar jag det från att spridas till det nya karet?

    I det andra har jag "skräpsnäckor" som jag gärna slipper, kan de följa med om man tar vatten från det karet?
    (Har posthornssnäckor i det första karet.)

    Sen har jag aldrig slagit ihop två kar så råd om hur jag ska göra vore super!
    Tack!
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    En tjock mörkgrön mossa? Är det blågröna alger/cyanobakterier? Om det är mossa (typ javamossa) ska det väl inte vara så svårt att plocka bort den? Är det cyanobakterier skulle jag inte ta något från det akvariet helst. Utom djuren då, och endast lyfta över dem i håven, utan vatten. Så som man ju gör vid inkoppning ändå.

    Skräpsnäckor, ja små som typ flyter omkring på vattenytan kan väl åka med vattnet om man inte ser upp. Annars tror jag snäckor oftast kommer med som ägg som sitter på växter.

    Kommentar

    • Malinen
      • July 2017
      • 11

      #3
      Inte säker, någon sa att det kunde vara svartalger, men var osäker. Det sitter på allt, växter, stenar och glas. Går bara att skrapa bort med rakblad. Vet inte om det kommit med vattnet eller fanns i djurens mage. I så all kan det ju följa med till det nya?

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        De algerna verkar hur som helst besvärliga så då skulle jag inte ta något från akvariet utom djuren. Om de kan finnas i djurens magar vet jag inte. Förhoppningsvis bryts de ner där ifall de äter dem? En idé är kanske att ha dem i karantän ett tag emellan innan du släpper i dem i det nya akvariet? Typ att du flyttar över djuren från akvariet utan svartalger först till det nya, och sedan flyttar dem från akvariet med svartalger (utan att ta med vatten) till det andra 54L där det inte finns svartalger, och sedan efter ett par veckor flyttar dem vidare till det nya akvariet.

        Kommentar

        • Malinen
          • July 2017
          • 11

          #5
          Det är en bra idé. Tack! Nu känner jag mig lugnare och ivrig att sätta igång.
          ​​​​

          Kommentar

          Arbetssätt...