Vad är detta för larv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikt

    • August 2018
    • 4

    Vad är detta för larv

    Hej,

    Jag har ett relativt nystartat akvarium (2månader) med Kardinaltetror, Henegelirasbora och Otocinclus i, har hittat tre stycken larver vid två olika tillfällen.
    De verkar leva på / i min mangroverot, vid första upptäckten för två veckor sedan kokade jag mangroveroten.
    Men idag hittade jag två till på roten, kokade den igen då...

    Vad är det och hur blir man av med det? Kan inte se att någon fisk är påverkat av det, något som skadar fiskarna?
    Se länk för bild.

  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Nä det där är ju en insekt eftersom den har 6 ben. Jag skulle gissa på nån typ av slända....
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • erikt

      • August 2018
      • 4

      #3
      Där ser man, verkar vara jungfru/flickslända, se länk



      Undrar just hur den har kommit ner i mitt akvarium... kanske med någon växt ?

      Kommentar

      • Joppe_k
        • September 2018
        • 4

        #4
        Med all sannolikhet har den kommit med växterna. Mer information kan du hitta här om du är intresserad:
        Vi känner i dagsläget till 14 fall där exotiska trollsländor på olika sätt hittats i anslutning till akvarier i Sverige men mörkertalet är sannolikt mycket stort. De första tre beskrevs i en artike…


        Jag kan tom. tänka mig att trollsländeföreningen skulle vara intresserad av att du hör av dig till dem ang. ditt fynd. De intresserar ju sig för arter som kommer in till Sverige via "omvägar".

        Mvh,
        Johan

        Kommentar

        • Thaifighter
          • August 2006
          • 420

          #5
          Kan komma med om man matar med levande "vattenloppor" speciellt om man själv har håvat in dom från nån damm!
          Hade du haft större fiskar så hade dom säkert käkat upp dom!

          Thaifighter
          Alla mina fisk-video på Youtube!
          http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

          Kommentar

          Arbetssätt...