Hur skulle ert drömakvarium se ut?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stahl
    • June 2018
    • 333

    Hur skulle ert drömakvarium se ut?

    (Admin får gärna flytta denna till lämplig tråd då jag inte har en aning om var den passar bäst...)

    Som frågan ovan lyder, om pengar, utrymme, vattenvärde där ni bor, tid ni har till befogande och eventuella partners/sambos åsikter åsidosätts. Vilket skulle då vara ert drömakvarium?

    Hur stort?
    Vilken "biotop"?
    Sött, salt, bräckt?
    Vilka fiskar?
    Vilka växter?
    Vilken inredning?
    etc.

    Kort sagt. Hur skulle ert drömakvarium se ut?

    Beskriv hur kortfattat eller detaljrikt ni vill och posta eller länka gärna till bilder och inspirationskällor!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ett drömakvarium för mig vore ett helt självskötande akvarium
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Ett drömakvarium för mig vore ett helt självskötande akvarium
      Det går ju att göra ett sådant, men försvinner inte lite av tjusningen med hobbyn då?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13119

        #4
        Oj ja då skulle jag vilja ha ett vardagsrum där hela väggarna, 2-3m tjocka väggar, var akvarieväggar... och där skulle det simma tusentals corydoras sterbai, i stora stim! Discus, scalare mm. Och aquascapen skulle vara översvämmad amazonasdjungel!!!!

        Sen ett korallrevsakvarium på 8000 000L med alla tänkbara stimfiskar och några bläckfiskar!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          För mig vore nog drömmen att ha en slice av Amazonas hemma. Ett rejält akvarium omkring en dunkel lounge. Självklart med en övervattensdel där regnskogsväxterna frodas...

          Kommentar

          • Stahl
            • June 2018
            • 333

            #6
            Haha ja i drömmarna är väl alla akvarium självskötande och alla fiskar de bästa föräldrarna som fostrar alla sina yngel till vuxet stadie. :P

            Själv skulle nog drömmen vara att ha ett akvarie i varje rum med olika biotoper i varje och sedan en anpassad inredning av rummet utefter detta (i en värld där sambon inte har något att säga till om...).

            Till och börja med skulle jag vilja ha en bred och elegant hall som pryds av ett 3 x 3 meter stort saltvattenakvarium. Akvariet skulle stå på ett betongfundament som är en halvmeter hög som rymmer all filtermateria. Sedan skulle akvariets väggar gå ända upp i taket och vidare förbi det så att lampor, pump etc alla är lätttillgängliga från andra våningen. Därifrån kan man även titta ner på fiskarna uppifrån. Totalt skulle detta rymma 18 000 liter och med tanke på att det är saltvatten skulle de behövas en pumpkapacitet på 180 000 liter i timmen. Bara det i sig skulle säkerligen skapa ett imponerande skådespel.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av LoGeek

              Det går ju att göra ett sådant, men försvinner inte lite av tjusningen med hobbyn då?
              Absolut, men jag har under årens lopp startat upp flera hundra akvarier - så den "kvoten" är fylld. Jag är ju pensionär nu
              Nu skulle jag nöja mig med ett perfekt akvarium som sköter sig själv och som det bara är att sitta i en bekväm fåtölj och njuta av med en gin och tonic i handen
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Stahl
                • June 2018
                • 333

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Absolut, men jag har under årens lopp startat upp flera hundra akvarier - så den "kvoten" är fylld. Jag är ju pensionär nu
                Nu skulle jag nöja mig med ett perfekt akvarium som sköter sig själv och som det bara är att sitta i en bekväm fåtölj och njuta av med en gin och tonic i handen
                Låter som du vill ha ett kustnära hus med en källare med en glasvägg som vetter ut mot havet.

                Kommentar

                Arbetssätt...