Fråga om vikt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • reptileguy
    • January 2017
    • 1

    Fråga om vikt

    Hejsan kära akvarister!
    Jag har en fråga ang. vikt.. Jag ska påbörja ett större projekt i höst, nämligen ett större paludarium där vattendelen är ca 1000 liter (formgjuten damm ca 240x140x60cm). Hela bygget kommer att bli ca 6m2. Jag oroar mig dock för vikten och att grannen under ska få ett helt paludarium genom taket. Huset är ett hyreshus i betong, och vikten av paludariet kommer ju som sagt fördelas över en stor yta så jag tror att det kommer att gå bra. Men vill gärna vara säker innan jag faktiskt gör projektet till verklighet. Vad tror ni?

    Tack på förhand!
    /Simon
  • Nando

    • October 2017
    • 6058

    #2
    Vågar inte uttala mig om vikten.

    Även om vikten skulle vara okej bör du kolla noga med ditt hemförsäkringsbolag vad som gäller vid ev skador orsakade av utströmmande vatten från ditt paludarium. Hyreskontraktet kan också innehålla begränsningar i vad man får ha i sin hyresrätt så läs det noggrant. Vid osäkerhet kanske du kan höra av dig till värden och/eller hyresgästföreningen så att du inte drar igång ett stort och kostsamt projekt som riskerar att skapa problem för dig med hyresvärden. Jag vet alltså inte om det finns några begränsningar i detta avseende men det är ju bättre att ta reda på hur det ligger till i förväg tänker jag.

    Lycka till! Det låter som ett spännande projekt!

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #3
      Kul projekt!

      Du behöver räkna ut vikten på hela paludariet med vatten, glas, betong, möbel, sten, sand....

      Hur tjockt är betonggolvet och hur stor yta är det mellan bärande väggar?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Med all sannolikhet är det inget problem. Jag har haft betydligt tyngre akvarier på mindre yta utan problem.
        Vad som kan vara problematiskt är om golvet ligger på reglar (som normalt har ett cc på 60 cm) och akvariet står på ben och om då ett (eller flera) ben hamnar mitt emellan reglarna. I så fall bör man ställa benen på en skiva så att tyngden sprids ut jämnt.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          Som jag tolkar inlägget så är golvet i betong, så inga reglar.

          Men vi har ingen aning om vikten än. Det kan ju för all del vara 2ton totalt och det ställer man inte upp hur som helst utan att prata med hyresvärden och ha sett konstruktionsritningarna för huset.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av LoGeek
            Som jag tolkar inlägget så är golvet i betong, så inga reglar.
            Nja, jag har både bott i betonghus där det legat reglar på golvet (för att få plats med isolering mellan ytskiktet och betongen) och betonghus där det inte har legat reglar på golvet (s.k. flytande golv). I källare har man ofta flytande golv, men inte på våningsplanen.
            Hade en gång ett akvarium på 1.000 L på ett betonggolv med reglar i en lägenhet och där gick ena gavelns ben rätt igenom golvmattan och spånskivan eftersom jag inte hade tänkt på detta när jag ställde akvariet på plats.

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #7
              Ja är det ett innergolv med mellanrum till betongen så är det i allra högsta grad viktigt att veta precis som Kjell påpekar.

              Kommentar

              Arbetssätt...