Allergi, akvarievatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lindacakerblom
    • January 2018
    • 2

    Allergi, akvarievatten

    Min hud på armen blir irriterad, röd prickig efter jag hållt på i akvariet.
    Någon som har tips på långa handskas man kan använda?
  • åheim
    • April 2006
    • 13124

    #2
    Jag vill bara utveckla det här om irritation av akvarievatten. Jag har upplevt sveda nån gång men det har jag kommit tillrätta med genom vattenbyte så jag kan tro att det kan ha att göra med ammonium eller nåt....
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Du matar inte med röda mygglarver eller liknande?
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Du matar inte med röda mygglarver eller liknande?
        Det är annars klassiskt! Hemoglobinet, tror jag, i de röda mygglarverna är det som utlöser mildare allergiska reaktioner. Kjell kanske minns en kille i GCS som beskrev en anafylaktisk chock, då han var extra känslig.

        Långa skyddshandskar.... har jag aldrig sett i någon butik, men däremot har jag ju sett många veterinärprogram på TV, veterinärerna har ju ibland jättelånga gummihandskar, sådana borde ju gå att köpa någonstans...

        Men om du nu matat med röda mygglarver, vänta till dagen efter innan du stoppar ned nävarna i vattnet!

        Kommentar

        • Lindacakerblom
          • January 2018
          • 2

          #5
          Tack för svar är nog pga mygglarverna. bar akaret med de jag reagerade i.

          Kommentar

          • Mathias G
            • June 2015
            • 190

            #6
            Säkerligen mygglarverna, reagerade själv lite smått på dem , kunde börja klia ordentligt om man fick dom i kontakt med huden, får vara noga med att tvätta händerna ordentligt om man vart i kontakt med dem.

            Kommentar

            Arbetssätt...