Foderautomater??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    Foderautomater??

    Jag funderar på att köpa ny foderautomat.

    Någon eller några kanske anser att foderautomaten är ett onödigt tillbehör.
    Jag kan samtycka till det i vissa fall, men använder ändå sådana då jag är bortrest, vilket händer flera gånger per år.
    Men någon skall ju ändå vattna blommorna då kan dom även få mata fiskarna, men "någon" brukar vara för givmild eller för snål, så det blir inte alltid bra.

    Jag har nu det senaste kört med Juwels foderautomat.
    I den fastnar flingfoder, det blir fuktigt och klibbar fast, eller så är flingorna för stora så det fastnar i utgångshålet. Troligtvis funkar denna bättre till granulatfoder.

    Sedan har jag några exemplar av en liggande foderautomatsmodell med liksom en karusell med många olika fack, facken är små och mättar knappast några större fiskar. Minns inte namnet på den nu.
    Den är även litet sölig att ladda, fodret hanar lätt utanför facken, funkar bäst till fodertabletter.

    Har kollat i butik och på nätet, det finns olika modeller.
    Eheim har en som ser trevlig ut med en fläkt som skall hålla fodret torrt? eller är den för att blåsa ur fodret ur automaten? Känns i alla fall dyr (som alla Eheims produkter).
    Sedan har jag sett några andra modeller i olika prislägen.


    Kan väl få nämna att jag i min ungdom "uppfann" en modelljärnvägsbaserad foderautomat...(!)
    Första försöket var det ett växellok och enkla tippvagnar liksom räls från bröderna Märklin i Göppingen, hatar egentligen Märklin, men tänkte att det kanske var bättre driftsäkerhet med treräls.
    En timer och diverse reläer, tungelement och magneter på vagnarna... tja det slutade dels med övermatning och dels med att lok plus minst en vagn fick bada.
    Några år senare under högskoletiden, gjordes ett liknande försök, denna gång med tippvagnar i N-skalan, dessa är mindre, loket byttes ut mot en liten elmotor med en lintrumma, vilken drog ett persiennsnöre i vilket vagnarna var fästa, linan gick i retur så vagnarna kunde även backas, över maningshålet i täckglaset fanns det en ramp som tippade vagnkorgen.
    Jag hade nu mer omfattande kunskap om elektronik och automatiseringssystem, så det hela hade rätt bra förutsättningar. Denna anordning fungerade oklanderligt när jag var hemma och satt bredvid, men Mr. Murphy ville annorlunda, skalareynglen fick fasta...

    Naturligtvis hade det varit trevligt att låta en littera Dm3 eller en Iore (från Roco) dra ett längt tåg med malmvagnar med bottentömning över matningshålet, men nej, jag tror att man skall skilja olika hobbygrenar åt, gärna med vattentäta skott, om nu det uttrycket tillåts här, en foderautomat är dessutom mycket billigare, även Eheimns!


    (Visste ni förresten att Eheim en gång tillverkade modelljärnvägstillbehör? Mest känd är Eheims trådbuss http://www.modellbahnboerse.org/eheim.htm )
    Senast redigerad av Björn J.; 01 December 2017, 15:03.
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    #2
    Jag har flera av Eheims foderautomater,hos mig klibbar inte fodret och tycker dom är bra.Priserna kan vara väldigt olika beroende var man köper.

    Bor du i Göteborg ?

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13124

      #3
      Granulat fungerar generellt bättre i roterande fodertrummor eftersom flingor inte har lika lätt att ta sig igenom springan samt att flingor suger åt sig fukt lättare. Är inte imponerad av eheims automat men jag har en bra hydor som skakar trumman så det blir en jämn distribution!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        #4
        Jag har lärt upp katten, han missförstod dock i början vad som skulle matas och jag hittade huvudet av en botia på mattan första gången. Den såg lite frågande ut, fisken alltså. Men nu går det bra.
        // Annicka

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Ursprungligen postat av Christer5
          Jag har flera av Eheims foderautomater,hos mig klibbar inte fodret och tycker dom är bra.Priserna kan vara väldigt olika beroende var man köper.

          Bor du i Göteborg ?
          Ja i andra ändan av stan.

          Kommentar

          • Christer5
            • July 2015
            • 915

            #6
            Du kan få låna en av mig och testa,den är knappt använd,säljes ej.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Ursprungligen postat av Christer5
              Du kan få låna en av mig och testa,den är knappt använd,säljes ej.
              Tack för erbjudandet!
              Tidig skidsemester nästa år. Skickar i så fall PM.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13124

                #8
                Den här tycker jag verkar intressant! https://www.youtube.com/watch?v=aSgKS24kkHc

                Se vårt breda sortiment av fiskmat och foderautomater för akvariefiskar hos CyberZoo. Vi erbjuder hundratals olika sorters fiskfoder, inklusive flingfoder, sjunkande och flytande pellets, frystorkade insekter och granulat. Oavsett dina akvariefiskars behov, hittar du det perfekta fodret hos oss.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Christer5
                  • July 2015
                  • 915

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim

                  Den ser helt klart intressant ut,någon som har den och kan ge en recension ? Man behöver inte sätta ditt en burk utan den går även att ladda i behållaren på mataren.

                  Finns just nu hos Zoo.se till ett erbjudande om 399:- vilket är ett bra pris

                  Kommentar

                  Arbetssätt...