Bra och enkla timers?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    Bra och enkla timers?

    När timern eller "klockströmbrytaren" kom till akvariehobbyn på 1970-talet ansågs det som "Hi-tech" att ha automatisk belysning. Man var stans häftigaste akvarist då man hade en "klockströmbrytare" till akvariebeluåysningen. Idag är gissningsvis all akvariebelysning styrd över en timer.

    Jag har under åren haft många timers till akvarium och andra saker.
    Men vilka sådana apparater är idag bäst och mest användarvänliga?

    De senaste tjugo åren har jag haft flera olika elektroniska timers. Jag börjar väl bli gammal, men upplever att dom är besvärliga att programmera, dom har ofta många olika tidsprogram, och slumpmässig tändning/släckning, de finns även sådnana som styrs av de där världstidsklockorna i Tyskland och på Brittiska öarna, finesser som vi sällan behöver till akvariebelysning.
    Svårt att se på diplayen när tillslag eller avstängning sker kan det vara också.
    De elektroniska eller digitala har ett back-up batteri som säerställer att "urverket" går rätt efter ett strömavbrott.
    Men några av mina tidiga elektroniska har gått sönder just i det ögonblicket som lysrörsbelysningen görs spänningslös. Jag har goda belägg för att drosseln i lysrörsamaturen skickar ut en skadlig puls bakvägen i kretsen och skadar elektroniken i timern. Det skall ju finnas en kondensator i lysrörsamaturen som tar hand om den pulsen, men när kondingar under lång tid utsatts för värme funkar dom väldigt dåligt.

    De mekaniska timrarna då... Lättare att se när till- och frånslag sker, lättare att ställa in klickan rätt, men de kan vara ganska oexakta, kan föra oväsen och gå varma (mekanisk tröghet) när de blir några år gamla.
    De mekaniska går fel efter strömavbrott.

    I mitt lilla akvarium har jag två små mekaniska från Claes Olsson, en till lysrören och en till nattbelysningen som består av en list med blåa lysdioder från samma firma. I det stora har jag tre digitala och radiokontrollerade timrar, en till varje beysningskrets och en till blå nattbelysning. Radiosignalerna från de där långvågssändarna når inte in under akvariet varför timrarna inte ställde om sig till vintertid och så gick dom 15 minuter fel. Alltså ett I-landsproblem, men ändå...

    Vad tror ni andra? Vad har ni själva?
    Eller är detta ett ickeproblem?
    Senast redigerad av Björn J.; 28 November 2017, 12:16.
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    #2
    Bara enkla mekaniska timers. En hel hop.
    // Annicka

    Kommentar

    • Christer5
      • July 2015
      • 915

      #3
      Elektroniska.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Jag minns en Philips, en kvadratisk sak, med en roterande skiva runt utgående eluttag, i denna skiva en masa hål, ett hål för dygnets alla kvartar, och här satte man lösa "ryttare", gröna för tillslag och röda för avstängning, dessa lösa ryttare förvarades i ett fack undertill i höljet när de inte användes. Det fanns kanske fem-sex av varje färg, dessvärre hade dessa ryttare en tendens att försvinna (i galopp, ryktas det). Men det var en bra mekanisk timer, fanns både i jordad och ojordad variant.


        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13119

          #5
          Har kört elektroniska i flera år men livslängden har varit sisådär och krångliga att programmera så jag fasar ut dem mot mekaniska för 29kr st.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Fördelen med de som man kan köpa billigt idag är just det att de är väldigt billiga och sådana brukar jag köpa och använda. Dock nackdelen med dom är just att de har en begränsad hållbarhet - man får helt enkelt vad man betalar för.
            Vet dock inte direkt om de är så svåra att ställa in - jag ser däremot alltid till att has några stycken oanvända liggande så jag kan byta ut när en "gammal" fallerar
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              #7
              Som sagt har jag har bara elektroniska,man ställer normalt bara in en gång samt ändrar vid sommar/vinter tid,lite krångligt att ställa in första gången men läser man noga och är lugn tycker jag att det går bra.

              Har haft mina i tre år nu så dom fungerar bra.

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Fördelen med de som man kan köpa billigt idag är just det att de är väldigt billiga och sådana brukar jag köpa och använda. Dock nackdelen med dom är just att de har en begränsad hållbarhet - man får helt enkelt vad man betalar för.
                Vet dock inte direkt om de är så svåra att ställa in - jag ser däremot alltid till att has några stycken oanvända liggande så jag kan byta ut när en "gammal" fallerar
                Hmmm, finns väl olka digitala. Men de jag har haft liggande har blivit strömlösa då deras inbyggda batteri lagt av, låter sig heller inta laddas upp då man sätter timern i vägguttaget, och ihopskruvad med någon torxliknande skruv, som inte är torx och som inte låter sig skruvas upp av tillgängliga verktyg...
                Det har nu innan jul blivit aktuellt att se över timerbeståndet hemma, då alla elektriska ljusskakar och annan julbelyning skall tas fram och timras.
                Men som vanligt får man ju vad man betalar för....

                Kommentar

                • hivemindhermit
                  • September 2017
                  • 214

                  #9
                  Upptäckte häromdagen att min lokala second hand-butik har en hel låda timers. Mycket praktiskt för en akvarie- och växtodlargalen student... I framtiden drömmer jag om att kunna styra hela lägenhetens belysning från mobilen. Finns såna lösningar numer men de är fortfarande svindyra.
                  /Alex
                  375 + 112 liter drömmar

                  Kommentar

                  Arbetssätt...