Svensk fauna i byttan? Hjälp mig tänka.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hj79
    • July 2008
    • 28

    Svensk fauna i byttan? Hjälp mig tänka.

    Tja

    Jag kom över ett till akvarium. Min hustru är sååå glad för det . Det var ju bara på 540 liter och det näst minsta huset har... (Det minsta är på 100 liter och salt).
    Hur som helt. Jag håller som bäst på att tänka ut vad jag vill ha i det. Sötvattensrocka har varit på tapeten men så kläckte lillgrabben, 7 år och fiskenörd, ur sig att han minsann ville ha insjöfisk i det och jag skrek rakt ut, men så slog det mig att varför inte... Tja, varför inte. Och min fundering nu är om detta är ok att fullfölja. Abborre eller öring och röding vore väl inte helt fel att titta på eller...

    Är det ens att tänka på? Om nej, varför inte?
    Är karet för litet?
    Hur mycket fisk kan man ha?
    Hur vill de bo med inredning och temperatur?

    Hjälp mig tänka. Är detta realistiskt eller har ni någon annan helt flippad idé så skriv. Har ju 1/2 kubik tomrum nu :-)

  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    karet är nog för litet och sen ska det vara ganska kallt vatten... sen sötvattensrockan behöver mucho more!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • hj79
      • July 2008
      • 28

      #3
      Misstänkte nästan det. Tack för input.

      Kommentar

      • Tinca tinca
        • December 2018
        • 1

        #4
        Jag tycker annorlunda med storleken. Att ha svenska fiskar i akvarium går utmärkt, bara man anpassar karet efter de arter man tänkt ha, eller kanske snarare tvärt om. Jag har haft både abborre, mört, id, stensimpa, gädda, vimma, björkna, sarv, sutare och gers utan några som helst problem, även i mindre kar än ditt. Då pratar vi inte kilosgäddor såklart, utan årsyngel man håvar på sommaren som är typ 10 cm. Samma gäller förstås övrig fisk.
        Den art som lämpar sig bäst för akvarium är dock utan tvekan ruda. Otroligt tåliga och klarar sig till och med om du får strömavbrott och pumpen står död något dygn, eftersom dom kan andas från ytan!


        öring och röding är svåra eftersom dom behöver svalare och mycket rörelse på vattnet. Övriga arter klarar sig så länge tempen inte blir onaturligt hög. 18-20 grader funkar, men man få ner temperaturen lite till är det bara bra. Bäckröding är en tåligare variant av vår inhemska röding som tål lite varmare vatten än andra ädelfiskar, och har dessutom ett jäkla temprament! Kul fisk, men man får passa de mindre fiskarna.

        Kommentar

        • Pickles
          • October 2009
          • 1155

          #5
          Jag hade spigg (storspigg och småspigg) och elritsor i en 220l tank en period, det var riktigt roligt! Särskilt storspiggen är ju jätteintressanta att titta på under parningssäsongen då hanarna kan sätta neontetror på pallen med sina färger, och dessutom bygger bon. lite trist med alla parasiter, men mina levde och frodades. Hade även id. De var vackra och livliga!
          "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
          ~25l vatten

          Kommentar

          • Mikael Lindqvist
            • January 2019
            • 69

            #6
            Jag hade abborrar när jag var i yngre tonåren. Det var mycket roligt men gud va mat dem äter...

            Kommentar

            Arbetssätt...