I´m Back

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefan s
    • April 2008
    • 104

    I´m Back

    Hej då var man tillbaka igen efter 5 års frånvaro från forumet och akvariehobbyn. Var tvungen att avveckla mina 2 akvarium för att jag fick problem med att propparna gick i lägenheten så fort timern slog på belysningen, och då det var en fastighetsskötare som var helt ointresserad av att hjälpa till så beslöt jag mig för att att lägga ner.
    Men nu har jag fått besked om att vi får renoverat lägenheterna i höst/vinter så då börjar man bli lite smått sugen igen Men det jobbigaste är ju att hålla sig till lägenheten är klar, vill ju helst börja direkt.
    Har lite blandade frågor till att börja med.

    1.Köper det mesta över disk i affärerna i Malmö, men ibland är det bra att jämföra på nätet, vilken/vilka webshoper är bra? Såg att PWSS kursat.

    2.Behöver ny lysramp till mitt Juwel 110 liters 80x36 cm, ungefär vad kan ett sånt kosta?

    3. Var köper man PMDD nuförtiden? Där jag köpte ifrån förr har inte uppdaterat hemsidan sedan 2015.

    4. Har testat med vatten i 70 liters akvariet i ungefär en vecka och det håller tätt, kan jag räkna det som tätt, eller ska jag låta det stå ett tag till? Kan/ska/bör jag lägga på extra silikon?

    5. Naturligtvis måste jag ju rengöra ordentligt, men hur noga måste man skrubba? ska jag använda något medel? Har en Back to Nature bakgrund i stora akvariet som blivit ganska mörk.

    6.Hur är det med filterna? Har ett Fluval U4 som var ganska nyinköpt när jag lade av.
    Går det att använda med nytt filtermedia

    Detta blev ett långt inlägg, stannar där så länge, kommer säkert på fler frågor efterhand
    70L Fisksoppa 110L Sällskapsakvarie. 25L sniglar
    Min zoon
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    #2
    Jag har haft liknande problem, strömmen har då och då gått när timern har slagit till men sedan jag bytt ut glimtändarna har allt fungerat bra.

    1. Handlar endast av lokala handlare, undviker kedjor.
    3. pmddorder@haack.se
    4. Silikon skall tåla att stå torrt, det var värre med de kittade karen.

    /Johan
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    Arbetssätt...