PWSS i konkurs !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ingemarwe
    • November 2016
    • 3

    PWSS i konkurs !

    Jag har beställt akvariebelysning bla från PWSS för 1700:- och betalat detta, (eftersom man endast kan betala i förskott) men det har inte kommit någon leverans? Nu är hemsidan nedstängd och när jag tittade i företagsupplysningen PROFF.SE står det att PWSS är satt i konkurs 2017-05-08. Jag antar att fler har råkat ut för detta?? Så nu kan man väl glömma både belysning och pengar?
    Tråkigt att ett så bra företag har gått i konkurs...
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Pwss är en av få som skickar mot faktura, jag beställer alltid så! Dem gjorde en bolagsändring för nåt år sen och då gick allting utför. Inget i lager och det man beställer Kommer aldrig!!! Susa fixade det helt enkelt inte
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av ingemarwe
      Jag har beställt akvariebelysning bla från PWSS för 1700:- och betalat detta, (eftersom man endast kan betala i förskott) men det har inte kommit någon leverans? Nu är hemsidan nedstängd och när jag tittade i företagsupplysningen PROFF.SE står det att PWSS är satt i konkurs 2017-05-08. Jag antar att fler har råkat ut för detta?? Så nu kan man väl glömma både belysning och pengar?
      Tråkigt att ett så bra företag har gått i konkurs...
      Har för mig att det finns en regel om man har betalt med kort så står kortbolaget för smällen.

      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        .... Fast de skriver iofs att de uppdaterar butiken och återkommer snart...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Haloumi
          • November 2016
          • 59

          #5
          Företaget är satt i konkurs så skulle inte räkna med att det stämmer att dom bara uppdaterar sidan. Har med beställt därifrån och varken sett pengar eller min beställning, mailat och ringt utan framgång.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Sålde inte ägarna företaget för något år sedan? I så fall är det väl de nya ägarna som har gått i konkurs?
            Dock det gör väl ingen skillnad för även om någon köper upp konkursboet så är det ju inte dom som ni kan kräva på pengar.

            Har man krav på ett konkursbo så skall man anmäla det till konkursförvaltaren eftersom denne skall sälja konkursboet och betala räkningar med det. Dock är ju andra skulder (t.ex. bankskulder) prioriterade så man brukar inte kunna få ut några pengar den vägen men man bör i alla fall kolla med konkursförvaltaren.

            Jag vet dock absolut ingenting om vad som har hänt med PWSS - bara det som Ingemarwe skriver ovan
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Delta2004
              • November 2016
              • 77

              #7
              Hej,
              du ska få pengar tillbaka från kortet, skyddet gäller även vid konkurs.
              Kolla med din bank!
              T.ex så här står det på Swedbanks sida, men det är generella regler i alla banker
              Lycka till!

              När kan jag reklamera ett köp?

              Du kan få pengarna tillbaka när du handlat med ett bankkort eller betal- och kreditkort från Swedbank och varan eller tjänsten uteblir, exempelvis på grund av konkurs eller fraktproblem samt om varan är skadad, defekt eller felaktig.

              Det finns ingen övre beloppsgräns för värdet av varor och tjänster som kan reklameras. Ditt köpskydd gäller i såväl fysiska butiker som vid köp på internet när varan ska levereras efter köpet. Du har tryggheten med dig även vid köp utanför Sverige.

              Kommentar

              • ingemarwe
                • November 2016
                • 3

                #8
                Jag ska höra med min bank (SEB) om man kan få pengarna tillbaka? Hade jag istället ringt till Akvarielagret i Bromma så hade dom haft grejerna hemma, bara att åka å hämta...men det är ju lätt att vara efterklok!? Men jag kommer ju aldrig att betala i förskott igen.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av ingemarwe
                  Jag ska höra med min bank (SEB) om man kan få pengarna tillbaka? Hade jag istället ringt till Akvarielagret i Bromma så hade dom haft grejerna hemma, bara att åka å hämta...men det är ju lätt att vara efterklok!? Men jag kommer ju aldrig att betala i förskott igen.
                  Det är bara om man har betalt med ett betal/kreditkort som detta gäller. Inte annars.

                  Är man en ny kund i ett företag så brukar man få betala i förskott så detta är inget konstigt, men dels så bör man då kolla upp företaget innan och dels så skall man då alltid betala med ett betal/kreditkort.

                  Sedan som du skriver - så är det alltid en stor fördel att handla i en affär om man har möjlighet.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Vid konkurs tar konkursförvaltaren över hela driften. All korrespondans skall ske med den personen. de börjar alltid med att sätta upp en balansräkning. därefter ser de till att fodringsägare får betalt. i prio ordning är staten alltid först, skatter o avgifter skall betalas först. Sedan kommer banker, sedan leverantörer, och sist privatpersoner. Det är sällan att det finns några pengar över till privatpersoner. Under processen skall konkursförvaltaren se över möjligheten att låta någon annan ta över driften. Typ köpa konkursboet. Dock har eventuella nya ägare inga som helst skyldigheter att gottgöra gamla fodringar.
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13123

                      #11
                      Men som sagt har man betalat med kort och inte mottagit den betalda varan så kan banken föra tillbaka pengarna till ditt konto!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Havs
                        • October 2008
                        • 36

                        #12
                        Gammal tråd, men jag är också en av de drabbade. Dock handlar det bara om ngn hundralapp. Jag fick det mesta som jag beställde, men inte det som blev restat. Jag håller med tidigare skribent, att de varit bra att ha att göra med.

                        Kommentar

                        • Mr B
                          • September 2004
                          • 1310

                          #13
                          Satt nyss och skulle beställa grejer, och inser att pwss.se inte var tillgängligt. Gjorde en google sökning och hamnade här...
                          Spännande. Antar att det inte ens som internet-handel är speciellt lätt att hävda sig mot aktörer utanför sverige... Men var fan vänder man sig nu för att få tag i reservdelar till alla gamla pumpar och skit som man har liggande? (Det var ju det som triggade mig den här gången. Har fått ännu en gammal Fluval 403, som behöver en ny korg, och båda O-ringarna...)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...