Hjälp med att identifiera "organism" i akvariet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Enps
    • December 2015
    • 12

    Hjälp med att identifiera "organism" i akvariet.

    Lade för några dagar sedan märke till flera äggliknande varelser som satt på akvarierutan och även på någon enstaka växt. Tyckte då att de såg ut som en snigel med dess kanelbulleform, fast i larvformat. Blir dock allt mer tveksam då jag börjar fråga mig om det kanske är ägg från mina regnbågsfiskar som jag vill skydda, eller någon form av parasitdjur som bör plockas bort.

    Tog i vilket fall en halvskarp bild på en av dem och hoppas att någon här kan förklara vad det kan vara.
    Bild: http://imgur.com/a/PQFqo

    Skulle själv beskriva organismen som rund med ett litet huvud där det nog sticker ut två spröt. Stor som ett ihoprullat riskorn där ca 50% av den är rödorange och resten genomskinlig. Har i övrigt i nuläget enbart regnbågsfisk, koppartetra och ancistrus i akvariet. Matar regelbundet med frysta vita mygglarver. Har inte tillsatt nya växter eller något annat på åtminstone 3 månader och krabaterna på bilden såg jag först i början av veckan, vilket därför förvirrar mig var de kan komma från.

    Vad tror ni att det är?
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #2
    Jag tycker bilden definitivt ser ut som en snäcka. Svårt att avgöra om det är en physa eller en skivsnäcka. De senare är ofta små och har kanelformen.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Håller med, ser absolut ut som en snäcka
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      Arbetssätt...