EcoQube C - Vilken växt för näringsexport?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    EcoQube C - Vilken växt för näringsexport?

    För den som inte vet, så är en EcoQube C ett "nano" akvarium med LED belysning och en liten kruka för hydroponisk odling som ska stå för näringsexporten. Det är för mig ganska självklart att det inte fungerar riktigt så som tillverkaren vill ha det till, man kommer fortfarande behöva utföra viss service, att vattenbyten skulle bli helt onödiga ser jag som en utopi. Men jag tänkte försöka köra räkor i tankarna (jag har två) och då går funderingarna i riktning mot caridina dennerli, som jag gillade utseendet på. Ett par elefantsnäckor som kan försöka hålla rent glaset verkar vara en bra kombination.
    Men...

    Jag har ingen jäkla aning vad jag ska köra för växt som näringsexport i den där krukan. De rekommenderar basilika, eller mynta. De skickade med frön till basilika, men baserat på bilderna av hur de ser ut när de växer, speciellt på de här akvariumen, så är de rätt tråkiga. Mynta hittar jag inga bilder på, men jag misstänker att det också blir rätt tunn pinne, med ett par fattiga blad på. Så nu undrar jag lite vilka alternativ det kan finnas.

    Så, kravspec på alternativ:
    Måste tåla hydroponisk odling. Massor med vatten, blöta rötter och allt det där.
    Den måste tåla att klippas ned regelbundet så den håller sig inom rimliga mått. Mellan krukans överkant och belysningen är det 11cm.
    Se trevlig ut. (? Det är ju något av en personlig uppfattning, så bidra med vad ni gillar.)
    Eftersom det är meningen att växten ska stå för näringsexporten är det så klart bra om den är snabbväxande. Så vi tar det som ett krav.

    Det är inte nödvändigtvis ett krav att den är ätlig, även om deras testade alternativ är avsedda till matlagning... De rekommenderar att man inte äter det odlade, varför vet jag inte riktigt.
    B!

    EcoQubeC:


    Caridina Dennerli:
    Senast redigerad av Mr B; 07 April 2017, 20:52.
  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    Jag kör med benjaminficus i mitt paludarium, står konstant med rötterna i vatten och helt utan jord. Växer betydligt fortare än de som odlas på det "vanliga" viset samt tål hård beskärning. Finns säkert mindre varianter om man inte vill hålla på och klippa så ofta, det blir lite som en bonsai.

    Kommentar

    • Mr B
      • September 2004
      • 1310

      #3
      Det funkar inte här, jag har maxhöjd på typ de 11 centimeterna mellan karet och belysningen, eftersom karet ska stå i en bokhylla. (Expedit, från Ikea)
      Men det låter som om din Benjamin trivs.
      B!

      Kommentar

      • Tyko
        • April 2015
        • 279

        #4
        Finns ju små klättrande ficusarter, men kanske ändå inte aktuellt. Javaormbunke eller anubias skulle möjligtsvis kunna fungera om luften inte är ovanligt torr.

        Kommentar

        • Embla79
          • February 2017
          • 87

          #5
          Måste fråga var du beställde/köpte din EcoCube?

          Kommentar

          • Badgerslayer
            • May 2017
            • 13

            #6
            Blev det någon växt?
            Min första tanke på förslag var en jordgubbsplanta

            Kommentar

            • Mr B
              • September 2004
              • 1310

              #7
              Jag vet inte varför jag aldrig får några email notifieringar... Det blev aldrig någon växt, båda mina EcoCube är oanvända, men jordgubbsplanta var inte ett dumt förslag.
              Man får kanske klippa ner den rätt hårt för att få den att hålla sig under 11cm, och inte skugga hela akvariet, men å andra sidan får den gärna växa ner på sidorna, det är inget problem. Snart tid för fröer i dagligvaruhandeln, så jag ska kanske titta efter det... Tack för tipset.

              Kommentar

              Arbetssätt...