Trollslända i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas93
    • August 2016
    • 14

    Trollslända i akvariet

    Hej!

    Jag skulle precis byta vatten i mitt akvarie och hittade då en sjukt äcklig grej - det satt tamigfasen en trollslända på en av grenarna ovan vattennivån!!!

    Blev sjukt paff. Och äcklad. Jag knuffade till den och den föll ner i vattnet, sprattlade som f-n men mina annars piraya-liknande kardinaltetror visade inget större intresse för den. Så jag slängde ut den och återgick till vattenbytet.

    Då upptäcker jag att där sitter ytterligare en precis bakom den jag precis slängt! Fast svart och lite mindre.
    Behöver jag säga att den också åkte ut? Dock verkade den vara död och torr.

    Nu har jag googlat och den svarta vill jag få till en nymf. Den är då vattenlevande och räds inte käka tetror och andra småfiskar. Jag har dock inte sett någon stryka med eller vara skadad. Har massor av red cherry-räkor och yngel av dessa, men aldrig sett någon jaga dem.

    Är rätt äcklad fortfarande och behöver er hjälp.

    * Vad i hela helve--- är detta? Är det en nymf + trollslända?
    * Vad gör den i mitt akvarie?
    * Har kom den hit?
    * Kan jag vänta mig fler sådana? Vill icke ha dem surrandes i min bostad och vill verkligen inte ha nån tokaggressiv nymf bland mina fiskar.

    Bild: https://s16.postimg.org/6z3dz36d1/IM...927_182254.jpg
    Senast redigerad av Jonas93; 27 September 2016, 19:22.
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Bilden visar inte riktigt allt jag skulle vilja se men jag vågar mig på en diagnos i alla fall. Det där är ingen trollslända. Det är en flickslända. Flicksländornas larver äter bara smått, definitivt inte fisk. De är trevliga och helt oförargliga som akvarieinnevånare. Att sen få chansen att se när de kryper upp och skiftar om till vuxen, det är ett litet underverk som få fått tillfälle att se.

    Trollsländornas larver är också intressanta men då pratar vi rovdjur som när det gäller de största kan få för sig att ge sig på små fiskar. De har en intressant fångstapparat som det är spännande att se i aktion. Fast trollsländelarver kan i motsats till flicksländelarver inte hållas med mindre djur som man är rädd om.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Jonas93
      • August 2016
      • 14

      #3
      Godkväll Bygert!

      Tack för svaret, vad intressant! Måste säga att jag fortfarande är ganska äcklad över fyndet. Gillar inte insekter. Alls.

      Men efter att inte ha gjort annat sedan fyndet ön att googla och Youtube:a så kan jag nog vara glad åt att det troligtvis var en flickslända och inte en trollslända. Den sistnämndes nymf verkar ju vara komplett galen!

      Jag såg inte själva övergången utan hittade den så här. Hade förmodligen kräkts rätt ner i akvarievattnet om jag sett den förvandlas.

      Nu är ju frågan och farhågan: finns det typ 125.000 ägg nu i mitt akvarie som bara väntar på att få krypa runt, ställa till jävelskap i min lägenhet?

      Det konstiga är att jag aldrig har sett nymfen i vattnet och det borde jag ha gjort, tycker jag.

      Äckligt är vad det är!

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Jo godmorgon!

        I min värld då är ju egentligen sländlarver fasen så mycket mer intressanta än tetror. Förvandlingen till vuxen insekt, intressant utseende, spännande funktion på jaktutrustningen. Larverna har väl inte så mycket att erbjuda i färg men de vuxna däremot, de är riktigt snygga. Men nåja, det verkar döfött att försöka värva dig till oss som håvar i dammar för att få nåt intressant till akvariet.

        Får väl räcka med att säga att du kan ta det lugnt. Sån tur så att en slända skulle ha lagt ägg i akvariet, det kan jag inte tänka mig att du har. Larven kan ha kommit med levande foder om du använt det, annars är troligaste scenario att den liftat med en växt. Och då är det inte troligt att det följt med nån mer och skulle det nu gjort det så är det inget att vara bekymrad för om det handlar om flickslända. De är bra på att gömma sig så visst skulle det kunna finnas nån till men det som skulle kunna hända är lite gallring av räkyngel. Nåt större lär inte en flicksländelarv rå på.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Jonas93
          • August 2016
          • 14

          #5
          Hej igen!

          Jag har förstått idag att jag borde ha sparat på både sländan och på nymfen, det visar sig att det kanske hade funnits ett intresse av att få titta närmare på dem. Svenska Trollsländeföreningen har hört av sig och de verkar intresserade, så jag ska försöka ge dem alla spår jag har för att de ska kunna artbestämma den

          Njaaa, jag uppskattar att det finns andra som har intresset men helst så håller jag mig till fiskar i mitt akvarium. Det var planen från början och bara tanken på att det kan finnas något där som så småningom lämnar akvariet flygande (!) gillar jag inte, hehe

          Härligt att du inte tror att det skulle finnas en massa ägg nu som kommer kläckas och ställs till oreda, det känns tryggt. Och räkyngel har jag gott om. Köpte 5 st Red Cherry och efter att ha varit på semester i 10 dagar så har jag nu närmare 30-35 st i karet. Får snart släppa i en tigerbarb eller två..

          Tack för dina inlägg Bygert! Det uppskattas!

          Kommentar

          • Marten64

            • July 2012
            • 1020

            #6
            Intressant och spännande läsning, jag blir riktigt avundsjuk på din slända och nymf.
            Har du matat med levande foder eller kan de tänkas följt med en nyligen införskaffad växt som Blygert resonerade kring?

            /Johan
            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

            Kommentar

            • Jonas93
              • August 2016
              • 14

              #7
              Hej Johan,
              Kul att du gillar denna skräckhistoria Jag har aldrig använt levande foder faktiskt, så det måste ha liftat med en växt.

              Mina kunskaper om sländor är som ni förstår kraftigt begränsade, men jag hade velat veta hur länge jag kan ha haft den i vattnet. Skaffade en massa växter för snart en vecka sedan men det känns ju lite nära inpå. Hoppas att Svenska Trollsländeföreningen kan hjälpa mig med detta.

              Kommentar

              • Marten64

                • July 2012
                • 1020

                #8
                Bra, då får du berätta vad Svenska Trollsländeföreningen kommer fram till. Schysst förening förresten.
                / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #9
                  Trollsländeförening? Kära nån vad mycket spännande det finns man skulle kunna ägna sig åt om tid inte vore en begränsad resurs.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  Arbetssätt...