Allmänna råd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • willepadille
    • December 2014
    • 39

    Allmänna råd

    Tjääääna. Jag har efter flytten nu 3 akvarium istället för ett så de flesta fiskar har fått flyttat mindre och vissa är uppätna.
    Nu vill jag göra mitt 180 liters kar så optimalt som möjligt för mina 3 slöjstjärtar storleken har jag hört olika om. Men mina klagar inte. De simmar fram och tillbaka vilar bakom växter. Eller vaktar foderautomaten. Trivs dom bästa själv som 3st eller vill de ha andra fiskar i karet? En ancistrus hona finns vid namn draken... 15 cm är hon. Haha jag trodde aldrig att jag skulle döpa fiskar... största slöjstjärt en heter fanny efter en fet kompis. Barbro heter Barbro bara för att hon ser ut som en. Ulf är missbildad han har ingen ryggfena så honom fick jag gratis i affären.
    Jag har mycket bra filtrering. Har tänkt att sätta spridarrör på utblåset.
    Men i övrigt vad gillar de?
    Ljust/mörkt?
    Sand gräs eller grus botten?
    I matväg? Kattmat röda mygg larver?
    Ja jag är lite övertrött om det blev svamligt för en enkel fråga.
    Ha de gött
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Förstår kanske inte riktigt alla frågor men
    1/ Jag har mycket bra filtrering. Har tänkt att sätta spridarrör på utblåset.
    Varför då?
    2/ Ljust/mörkt?
    Vad menar du. Ljus eller mörk botten, starkt eller svagt ljus, ljus eller mörk mat???? Ingetdera av dessa saker är i alla fall så viktiga för slöjstjärtar.
    3/ Sand gräs eller grus botten?
    Inte så viktigt. Dock så är ju slöjstjärtar lite buffliga så ömtåliga växter kan ätas/slitas upp.
    4/ I matväg? Kattmat röda mygg larver?
    Ingetdera är bra som fiskfoder. Kattmat är definitivt olämpligt och skitar ner mycket. Röda mygg är inte så näringsrikt och är dessutom allergiframkallande på människor. Vanligt flingfoder med inslag av grönt är bra foder

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...