Havets hus Lysekil

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    Havets hus Lysekil



    Är tillsammans med familjen ute och seglar, jag och min yngsta dotter (11 år) passade då på att besöka Havets hus i Lysekil. Detta offentliga akvarium finns sedan tidigare beskrivet. Vi hade ett riktigt roligt och det var ett lärorikt besök, det passar alla åldrar. men kompletterar med lite bilder


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Härliga foton. Det är rätt många år sedan jag var på Havets Hus - snart dags för ett nytt besök.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      #3
      Det är som sagt riktigt bra, det är inte stort men informativt och att vattnet pumpas in rakt ifrån Gullmarsfjorden gör att det känns genuint.
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        #4


        Nu gäller dessa priser.


        Skickat från min iPhone med Tapatalk
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Bra ställe! Och när man varit där och blivit inspirerad så åker man självklart hem och startar ett kallt salt. Inte svårt och väldigt kul!
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Marten64

            • July 2012
            • 1020

            #6
            Jag har blivit inspirerad men salt kallt? Hur fungerar det? Kan man ha ett sådant kar inomhus med tanke på temp? Hur stort bör ett salt kallt kar vara? Vilka fiskar kan man ha där?
            /Johan
            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #7
              Ja... det är ju inte så att det måste se ut på ett visst sätt. Man kan ha 15 liter utan nån teknik med några tångräkor. Man kan ha 15 kubik med kylare, skummare, massor av annan teknik och stora torskar. Eller vad som helst ungefär. Ju större akvarium och ju bättre man kan hålla ner temperaturen, dess större möjligheter har man. Men man kan absolut börja lite enkelt, det finns arter som tål det mesta, man kan börja där.

              En bra artikel om kallt salt:



              Ett kallt akvarium i Norge. Hög drägelfaktor:



              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • Marten64

                • July 2012
                • 1020

                #8
                Tack för info och länkar, det blir intressant läsning.

                /Johan
                / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                Kommentar

                Arbetssätt...