Nedskvätt varje matning (En reflektion över fiskars beteende)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Nedskvätt varje matning (En reflektion över fiskars beteende)

    Mina fiskar har fått en ovana. Varje gång jag försiktigt gläntar på täckglaset och matar dom är det en eller ett par djur som anfaller maten och hoppar till så att det skvätter vida omkring. Senaste tiden har jag försökt att slänga in lite mat och snabbt stänga täcklocket men det har dom nu genomskådat och de ser till att skvättet sker blixsnabbt. Det känns som om de vet exakt vad som pågår här. Jag matar mina Malawi med NCS oftast. Så varje gång får jag hämta handduken och torka upp på golvet ock akvariets ruta samt plocka bort pellets som skvätt upp. En del pellets fastnar på täckglaset och när maten i övrigt är slut har dom lärt sig att hoppa upp och plocka de som sitter på täckglaset också.

    Senaste dagarna har jag matat med en tratt genom det pyttelilla avskurna hörnet på täckglaset. Det fungerar men jag behöver en mindre tratt. Känner att jag ligger nu steget före mina fiskar men det skulle inte förvåna mig om de snart hittar på något nytt.

    En annan sak. Tidigare när jag haft akvarium så har jag förfasats över hur onaturligt djuren beter sig när man närmar sig karet. Alla flockas och tror att det är mat. Nu efter att jag hållt upp med min hobby och återkommit i många år så får jag säga att fiskar gör inte så längre. Ja, eller kanske jag för säkerhets skull ska säga att mina fiskar inte gör så. De vet vid vilka tider de ska få mat med stor precision. De flockas inte i onödan om jag går förbi eller står vid karet. Men när jag går upp på morgonen och klockan 19.00 så är alla samlade vid täckglasets hål. Vilka djur!

    Hur gör dina fiskar?
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    #2
    Mina scalarer ser mej tvärs över vardagsrummet när jag kommer och hoppas då att få mat men om jag sätter mej i soffan så återgår dom till det dom höll på med När det är dags för mat myllrar allihopa omkring i förväntan med några undantag. Mina siamensis och ancistrusen verkar tro att jag är livsfarlig när jag närmar mej. Dom kanske är närsynta eller nåt eftersom dom inte verkar känna igen mej förrän jag står intill karet med burken i handen

    Kommentar

    Arbetssätt...