Flytt med akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • louiseh
    • March 2015
    • 37

    Flytt med akvarium

    Hej!

    Under sommaren är det dags för flytt för mig och sambon, det är endast 10 min bort men tar gärna emot tips om hur man flyttar ett akvarium på bästa möjliga sätt. Jag har läst Kjells artikel här om transport av fisk men eftersöker också tips om flytten av själva akvariet (ett lido120) med all inredning.

    - Bör man plocka ur allt från akvariet inkl. inredningen innan man lyfter? Även om vattnet tas ur helt så väger ju blött grus, stenar, rötter rätt mycket ändå, kan det vara så pass tungt att akvariet riskerar spricka/gå sönder när det lyfts?
    - Vad är er erfarenhet vid flytt av akvarium; bäst att göra det först eller sist? Jag är inne på att göra det sist efter att allt annat är på plats i nya lägenheten.
    - En tanke jag också har är att passa på och byta ut gruset mot sand, framförallt för att jag har corydoras som jag tyvärr inte visste behövde sand när de inhandlades (de har skäggtömmarna kvar men vet att det är stor risk att de skadas). Är detta totalt olämpligt i samband med flytt som redan i sig skapar stress? I och med att det finns nyttobakterier också i gruset så undrar jag om byte blir som att starta om akvariet samt att man rubbar bakteriefloran för mycket? Eller finns det sätt jag kan förbereda sanden på innan för en lättare övergång?

    Ni får jättegärna ge generella tips och idéer också för en smidig flytt!

    /Louise
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Bäst att tömma akvariet helt innan flytt, passa på att göra rent glasen på insidan etc. men spara filtermedia i en hink med akvarievatten. Skölj ny sand och inred på nytt, rengör pump men skölj eller krama ur filtermedia i hinken med akvarievattnet. Vill man kunna ta det lite lugnare är det ju bra ifall man kan lämna bort fiskarna till t.ex. en zooaffär, för att sen köpa nya fiskar när karet är igång ordentligt. Kan man bara behålla filter/filtermedia så att bakterierna klarar sig så underlättar det otroligt vid en nystart. Jag har bytt bottenmaterial och gjort nya inredningar många gånger och kunnat släppa i fisken direkt, men det förutsätter att man kan starta med ett "inkört" filter/(filtermedia).

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13124

      #3
      Bäst är det ju om man kan flytta akvariet en separat dag så man kan ägna hela uppmärksamheten till det! När du paketerat fisken i påsar så klarar de några timmar.

      Om du vill byta bottensubstratet så är det lika bra att göra det när du ändå tömmer karet. Använd tex nitrivec när du startar upp igen och ett minimum av mat.

      Jag har flyttat en del akvarier och det har alltid gått bra och det gör det nog för dig med!

      Kör pumpen i en hink tillsammans med filtermaterialet så hålls bakterierna vid liv!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • louiseh
        • March 2015
        • 37

        #4
        Tack för era tips! Att flytta det en separat dag var en bra idé så det ska jag försöka fixa.

        Kommentar

        Arbetssätt...