Levande ljus brevid akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laseih
    • May 2016
    • 5

    Levande ljus brevid akvariet?

    Hej alla glada!

    Kan inleda med att säga att jag är nybliven medlem och även helt ny på detta med akvarium!

    Min fråga är som titeln ovan lyder, på kvällarna när jag har släckt akvariebelysningen och släckt ner i rummet så skulle jag vilja tända ett blockljus vardera vid varje kortända av akvariet för att få in ett behagligt sken igenom akvariet, men innan jag gör detta så vill jag höra mig för med er mer vana - är detta på något vis dåligt / stressande för fiskarna i akvariet? Tänker i och med att en flammande låga inte är direkt vanligt under vatten i vanliga fall..

    Försökte kolla runt i de olika forumavsnitten men lyckas inte finna något inlägg som tidigare lyfter denna fråga - skulle det nu göra det så tar jag tacksamt emot tips vart jag kan läsa om det!

    Information om fiskarna och akvariet:

    Fiskarna som bor i akvariet är:

    Sex guppys varav två hanar och fyra honor,
    Två platys (kön okänt.. inte riktigt lyckats identifiera ännu)
    Två slöjstjärtar (kön okänt, samma dilemma som ovan, inte lyckats identifiera ännu)

    Akvariet jag har dem i är ett nybörjarakvarie på 52 liter med innerfilter samt doppvärmare som är inställd på 24 grader. Akvariet samt innerfiltret och doppvärmaren kommer från tillverkaren "AquaEL"
    Har även ett par växter i akvariet samt en liten grotta (allt inköpt från zoo-butiken där jag rådfrågat om vilken typ av fiskarter som trivs ihop samt vilka växter de trivs med)

    Hoppas jag lyckas fått med all vital information för att frågan ska kunna besvaras, annars så ställ gärna era frågor så besvarar jag så gott jag kan!


    Tack!
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Välkommen hit! Roligt att du tar dig tid att skriva och dela med dig av dina funderingar. Det går utmärkt med tända ljus. Låter mysigt.
    Har själv inte vid något tillfälle märkt att fiskar blir stressade av ljuskällor som är svaga. Ett stearinljus ger ett oerhört svagt sken trots att vi upplever det som hyggligt starkt. De arter du har är dessutom oerhört robusta och blir inte lätt stressade.
    Senast redigerad av Bluewing; 26 May 2016, 16:25.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Laseih
      • May 2016
      • 5

      #3
      Bluewing , tack så jättemycket för svaret

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Ursprungligen postat av Laseih
        Bluewing , tack så jättemycket för svaret
        Varsågod Laseih Fråga på sedan när du får frågor, men gör också så att du läser runt i forumet kring det du är nyfiken på. Inte för att dina frågor är jobbiga eller fel utan mera för att du lär dig mycket genom att läsa mycket. Du verkar ju mån om dina fiskar vilket är en utmärkt start.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #5
          Tyvärr kan du inte ha slöjstjärtar i 52 liter dom skall ha minst 200 liter eller helst mer

          Kommentar

          • Laseih
            • May 2016
            • 5

            #6
            Christer5 Hej Christer! Tack för ditt inlägg
            Jo, jag har kollat runt och läst en del och hade själv inte tänkt införskaffa några men min kära mor kom med dem som en akvariepresent.. Givetvis var väl hennes tanke god och försäljaren i affären hade inte sagt något om det när morsan hade köpt dem ( hon hade nämnt att jag tidigare köpt ett av deras nybörjarakvarium på 52 l hos dem.. ) SYND! Men ska se om jag inte kan få ge tillbaka dem till affären utan att de behöver ge mig några pengar eller så tillbaka.

            Vill givetvis att fiskarna ska få det så bra som möjligt! Ha det gott

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              #7
              Låter väldigt bra,ha det gott själv

              Kommentar

              Arbetssätt...