Röda maskar i pumpen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Röda maskar i pumpen

    Gjorde rent pumpen i mitt 240-liters nyss, och hittade röda maskar i filtermaterialet. Har sett dessa förr, även i andra kar, men har aldrig blivit klok på vad det är. Är inte överförtjust i just maskar, så har inte haft nå'n större lust att titta närmare på dem, men jag gissar att de äter av slammet i filtret. Har aldrig sett dem fritt i karet, även om jag för ett antal år se'n såg en röd, betydligt större mask fritt i vattnet i ett kar, kanske en tubifexmask som kommit som ägg med frysfoder? Men den var som sagt mycket större (nå'n dm eller så). De här är kanske nå'n släkting till tubifex?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Hum, röda maskar gillas icke . Fast dessa kanske inte alls är så "farliga"?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Nej, som sagt, är inget större fan av maskar överhuvudtaget (att en del av dem är parasiter är en anledning, att de är slemmiga och rör sig äckligt är en annan), men så länge de är ofarliga, kanske t.o.m nyttiga, och inte blir för många, så bryr jag mig inte om att de är där. Men det är ju just det, är de ofarliga? Därför skulle det vara kul att veta vad det är för nå't. Men maskar som kryper runt i pumpen känns ju spontant som ofarliga, och att de (s)maskar i sig mer organiskt slam än fisk. Har ju haft Camallanus några gånger apropå röda maskar, men de är ju mindre och smalare än dessa, och har inte sett några så'na sticka ut ur nå'n fisk på ett tag nu.

      Den där stora röda masken jag nämnde var med största sannolikhet ingen parasit, den var alldeles för stor (om den nu inte lever som parasit som larv). Misstänker som sagt att det var en tubifex, och de används ju som fiskfoder, både i levande och torkad form.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Vet inte vad det är men det är säkert bra mat i alla fall
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Vet inte vad det är men det är säkert bra mat i alla fall
          Tja, så länge fiskarna inte är bra mat åt maskarna så är jag nöjd
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...