Incest?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ulf Stenfalk
    • February 2016
    • 1

    Incest?

    Hur vet man att ett fiskpar man köper inte är syskon? Det blir ju inte så bra om de är det och det blir yngel.
  • Bisho
    • September 2013
    • 304

    #2
    Kan du motivera ditt svar?! Varför är det inte bra?!
    Mitt tanganyika akvarium
    https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Nja i längden är såklart inte inavel så bra - men andra faktorer som skötseln och att man sållar bort dåliga exemplar är bra mycket viktigare.

      Det är ju svårt (nästan omöjligt) att veta om de fiskar man köper är syskon eller inte.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Nu är det väl mest gissningar jag kommer med, men det är nog allt som oftast kullsyskon man får, om man inte köper från olika affärer. Även då är det nog inte helt säkert, eftersom de ändå kan komma från samma grossist, och ha samma ursprung. Det vanligaste är nog att ungfiskar som kommer in till butikerna är från samma kull och odlare. Jag misstänker att det är vanligt att t.ex de privatodlade ungfiskar som byts in till butikerna av privatpersoner inte bara är kullsyskon, utan även har föräldrar som i sin tur är kullsyskon. Största chansen att få obesläktade individer, förutom att försöka köpa från olika butiker, är nog att köpa vildfångat.

        Inavel ska man väl i och för sig undvika om man kan, men det verkar som om många fiskar klarar av det bra utan att få defekter, med tanke på att det nog ofta som sagt är kullsyskon, men att det ändå verkar ovanligt med defekter på avkomman.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Sedan beror det ju på vilken art det rör sig om. Ta t.ex. platy så är risken minimal att de är syskon man köper även om man handlar i samma affär. Detta eftersom grossister som Imazo säljer flera tusen av dom i veckan så deras platy som de har inte vid ett tillfälle kommer kan ske från 100 olika föräldrar och då är ju risken minimal just de man köpt är syskon
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...