Ni akvarienördar i Malmö? Fiskfråga!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sannive

    • June 2013
    • 56

    Ni akvarienördar i Malmö? Fiskfråga!

    Hej!
    Osäker på om jag lägger detta i rätt forum men jag provar.

    Jag är boende i Stockholm men skall i sommar flytta till Malmö, det stora akvariet jag nu har kommer antagligen inte följa då jag är osäker på hur jag fraktar en sådan gigantisk pjäs men nu gäller inte min fråga frakt utan vad jag skall göra när jag är på plats.
    Självklart tar jag med mig mina mindre burkar, men jag kommer ju vilja starta upp ett nytt fint och STORT akvarium men då jag vet att vattnet i Malmö är väldigt olikt det vi har här uppe misstänker jag att det inte direkt är idealiskt att hålla ett SA akvarium där.
    Hur gör ni som bor där nere? Vad kör ni för akvarium? Eller pytsar ni ner beredningsmedel? Jag vill ha alla tips och råd jag kan så jag har något roligt att planera!!!
    430 L Sydamerika
    54 liter Froglife
    30 liter Räkfrossa
    40 liter Mini-damm på balkongen utan invånare
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Ta gärna kontakt med Malmö Akvarieförening - de är en av Sveriges aktivaste akvarieföreningar
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Bisho
      • September 2013
      • 304

      #3
      Hej & välkommen
      Jag har olika akvarium. Har en nystartat 200l. Samt har 2st 54l + 30l + 19l + 2st 2l.
      Det är som du sa att det är lite olika beroende vart man bor, men de flesta områden är det nästan samma sak och enligt många så kör dem endast med kranvatten, men jag gillar att vara i den säkra sidan och lägger ändå vattenberedningsmedel.
      Får man veta i vilket område du skall flytta till?!
      Mitt tanganyika akvarium
      https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

      Kommentar

      • Sannive

        • June 2013
        • 56

        #4
        Tack!
        Det blir ett lägenhetsbyte så än så länge är det osäkert exakt vart, men troligtvis centralt i Malmö. Misstänker att jobba för ett SA kanske är möjligt men med mycket pyssel och ett rätt omständigt arbete omkring vattenbyten men jag är ju så svag för just SA.
        430 L Sydamerika
        54 liter Froglife
        30 liter Räkfrossa
        40 liter Mini-damm på balkongen utan invånare

        Kommentar

        • Bisho
          • September 2013
          • 304

          #5
          Ursprungligen postat av Sannive
          Tack!
          Det blir ett lägenhetsbyte så än så länge är det osäkert exakt vart, men troligtvis centralt i Malmö. Misstänker att jobba för ett SA kanske är möjligt men med mycket pyssel och ett rätt omständigt arbete omkring vattenbyten men jag är ju så svag för just SA.
          Då önskar jag dig all lycka ☺😊
          Och välkommen
          Mitt tanganyika akvarium
          https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

          Kommentar

          Arbetssätt...