Amazonaz... damm... fiskarter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    Amazonaz... damm... fiskarter

    Jag fick höra att dom skall dämma upp för el där, och att alla fiskarter längs med det sträckningen som blir torrlagd kommer försvinna. Det infattar några av dom fina mala och andra som bor där. Dom kommer för alltid försvinna i det vilda. är det ens sant ?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jodå och detta har redan varit uppe många gånger i forumet. Här en gammal Zoopetartikel i ämnet https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=474 (fotona verkar ha försvunnit i artikeln, men det viktiga är ju texten)
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      #3
      men hu.... Går det inte att flytta på arterna till nya ställen så dom kan etablera sig där utan att dem förstör för de fiskar som är där... det är ju så nedrans trist att utrota djur oavsett vad för djur...

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av tanteva
        men hu.... Går det inte att flytta på arterna till nya ställen så dom kan etablera sig där utan att dem förstör för de fiskar som är där... det är ju så nedrans trist att utrota djur oavsett vad för djur...
        Nej, att flytta blir ju en att miljön förstörs på en annat ställe.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          #5
          knivigt problem det där, förstår ju samtidigt dem vill få el =/

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av tanteva
            knivigt problem det där, förstår ju samtidigt dem vill få el =/
            Det finns olika sätt att producera el och sedan krävs det också samhället skär ned på sin elförbrukning - det gäller både där och här

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              #7
              jo men miljövänligt el kallar dom det.... jag vet inte just det... man utrotar för att få miljövänligt.... det var ju lika här när dom ändrade uppe i norrland...

              Kommentar

              Arbetssätt...