Akvarielokal??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sting
    • September 2007
    • 481

    Akvarielokal??

    Är det många som startar en? Är det värt det?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är inte så många som gör det eftersom det är svårt att få det att gå runt.
    Men hittar man en billig och lämplig lokal och är beredd att "jobba" gratis med sin hobby och är duktig kan man kanske få det att gå +-0

    Jag har under årens lopp haft en del akvarielokaler men har för säkerhets skull avstått från att räkna efter hur mycket det har kostat mig - en hobby får ju kosta
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • sting
      • September 2007
      • 481

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Det är inte så många som gör det eftersom det är svårt att få det att gå runt.
      Men hittar man en billig och lämplig lokal och är beredd att "jobba" gratis med sin hobby och är duktig kan man kanske få det att gå +-0

      Jag har under årens lopp haft en del akvarielokaler men har för säkerhets skull avstått från att räkna efter hur mycket det har kostat mig - en hobby får ju kosta
      En hobby "ska" kosta pengar😉 Lokalen jag har tittat på ligger precis bredvid en akvarieaffär, så meningen är inte att sälja akvariefisk, utan odla på det jag tycker är roligt! 😉

      Kommentar

      • sting
        • September 2007
        • 481

        #4
        Det enda som jag funderat på är saltvatten, något som de ordinarie akvariebutikerna inte vill befatta sig med 😜

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Saltvatten säljs oftast av specialaffärer och till dom kan man kanske sälja. Dock har många av dom en egen import.
          Det är ju inte heller helt enkelt att odla saltvattensfisk, dock säljs det ju en hel del fraggar saltvattensakvarister emellan (t.ex. så säljs det ju en del på Sjöfartsmuseets saltträffar här i Göteborg). Att få någon lönsamhet alls i en lokal med saltvatten lär dock vara ännu svårare än för sötvatten

          Sedan vet jag inte riktigt vad du menar med att du skall sälja utan bara odla. Ja då lär det definitivt inte bli någon lönsamhet utan enbart kostnader
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • sting
            • September 2007
            • 481

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Saltvatten säljs oftast av specialaffärer och till dom kan man kanske sälja. Dock har många av dom en egen import.
            Det är ju inte heller helt enkelt att odla saltvattensfisk, dock säljs det ju en hel del fraggar saltvattensakvarister emellan (t.ex. så säljs det ju en del på Sjöfartsmuseets saltträffar här i Göteborg). Att få någon lönsamhet alls i en lokal med saltvatten lär dock vara ännu svårare än för sötvatten

            Sedan vet jag inte riktigt vad du menar med att du skall sälja utan bara odla. Ja då lär det definitivt inte bli någon lönsamhet utan enbart kostnader
            Rätt igen Kjell!
            Tanken var mer att eftersom att jag dels har, samt att jag är intresserad ta hem det och ha det i min lilla lokal, och låta nybörjarna förstå att så svårt är det faktiskt inte 😉👌

            Det handlar mer om att vilja!
            Senast redigerad av sting; 18 January 2016, 14:36. Anledning: Raderade en mening...

            Kommentar

            • admin
              Christian Alfredsson

              • November 2004
              • 11217

              #7
              Här är mitt akvarierum



              Det lilla räknar jag med att ha runt 10.000 kr / år i driftskostnad på. Då har jag ingen hyra utan det är el och vatten. Så räkna på förbrukning innan du startar lokalen. Du vill ju inte gå back för mycket.

              Jag har haft 4 olika lokaler och det bästa är som nu att ha det nära hemmet. När jag hyrde källarlokal så blev det mer ett vanligt jobb och jag var tvungen att odla fisk för att ha råd med det.
              Christian Alfredsson
              Tekniskt ansvarig Zoopet

              Kommentar

              • Yadina
                • December 2014
                • 367

                #8
                Ursprungligen postat av admin
                Här är mitt akvarierum



                Det lilla räknar jag med att ha runt 10.000 kr / år i driftskostnad på. Då har jag ingen hyra utan det är el och vatten. Så räkna på förbrukning innan du startar lokalen. Du vill ju inte gå back för mycket.

                Jag har haft 4 olika lokaler och det bästa är som nu att ha det nära hemmet. När jag hyrde källarlokal så blev det mer ett vanligt jobb och jag var tvungen att odla fisk för att ha råd med det.
                Riktigt snyggt! Ett sånt rum skulle man ha. Inget fan av akvarieväxter?

                Edit: Kom på att man ju inte brukar ha växter i malawi- och tanganyikakar....
                Senast redigerad av Yadina; 18 January 2016, 16:00.

                Kommentar

                • admin
                  Christian Alfredsson

                  • November 2004
                  • 11217

                  #9
                  Jag har ett 450 liters akvarium inne i huset med massa växter och vanliga små sällskapsfiskar. Just i ett akvarierum är det jobbigare att ha akvarieväxter.
                  Christian Alfredsson
                  Tekniskt ansvarig Zoopet

                  Kommentar

                  • Juni
                    • February 2014
                    • 613

                    #10
                    Alldeles i början av filmen har du en större blårandig fisk som tittar in i kameran, vad är det för en? Tycker den liknar min Venustus. Hur gör du för att Malawi inte skall gå på varandra? Mina är ganska elaka och börjar direkt hacka på en fisk om de får chansen! Yngel har jag bara fått en gång och det var en strykande åtgång på dem, mums🐟
                    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                    Kommentar

                    • admin
                      Christian Alfredsson

                      • November 2004
                      • 11217

                      #11
                      Det är en Aulonocara. Jag misstänker att det är en hybrid så de som lever kommer få leva kvar hos mig till de dör. Jag sparar inga yngel på dem men erbjuder dem ett gott liv. Jag försöker så långt det går att undvika hybrider.

                      Bästa tipset är att ha stora akvarium och många av samma art för att undvika aggresiva fiskar. I det under karet har jag 30 st Msobo och än idag har jag inte förlorat någon. Ändå är den jättearg och jag har 3-4 hanar som färgat ut.

                      I akvariet där uppe har jag idag mer fiskar så de går lite tätare. Där har en fisk omkommit då jag enbart hade två par av den och den dominate hanen slog ihjälp sin rival på en dag.

                      När man har dem ganska tätt så är vattenbyta och bra kvalité på det viktigt.
                      Christian Alfredsson
                      Tekniskt ansvarig Zoopet

                      Kommentar

                      • Robot
                        • February 2004
                        • 1174

                        #12
                        Känns som jag får skynda mig att bygga färdigt garaget så jag kan ha några akvarier där!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...