Hur letar jag fisk enkelt ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Hur letar jag fisk enkelt ?

    Om jag vill få reda på vilka fiskar som finns i en viss flod.

    Hur söker man då enklast ?

    Ex hur får man enklast reda på vilka L-malar och Tetror det brukar finnas i Rio Topajas ?

    Känns inte helt optimalt att söka igenom alla tetror och kolla var deras ursprung är......

    Måste finnas ett enklare sätt.....tycker jag....
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Du kommer i alla fall en bit på vägen om du går in på fishbase. Gå ner en bit på sidan till "Information by country" - markera landet. Strax till höger om landet kan du markera en ort/flod och markera sedan nedanför Biodiversity-freshwater" så får du upp en lista
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • karolin
      • March 2015
      • 33

      #3
      Kanske här: http://www.fao.org/fishery/species/search/ru

      Eller här: http://www.seriouslyfish.com/species/

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av karolin
        Fast det fattar jag inte - där får man väl inte upp en lista över vilka fiskarter som finns på ett visst ställe. Kanske missförstod infon på den ryska sidan, men på seriouslyfish (som är en jättebra fisksida) kollar jag rätt mycket och har definitivt inte hittat en sådan funktion.
        Så förklara gärna

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Tyko
          • April 2015
          • 279

          #5
          Malarna hittar du nog enklast på Planet Catfish http://www.planetcatfish.com/catelog/index.php , sen är frågan hur många av dem som finns i handeln.

          Kommentar

          • karolin
            • March 2015
            • 33

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Fast det fattar jag inte - där får man väl inte upp en lista över vilka fiskarter som finns på ett visst ställe. Kanske missförstod infon på den ryska sidan, men på seriouslyfish (som är en jättebra fisksida) kollar jag rätt mycket och har definitivt inte hittat en sådan funktion.
            Så förklara gärna
            Det är möjligt att det är jag som har missuppfattat det. På seriouslyfish kan man söka på specifika namn, exempelvis Paracheirodon innesi, det latinska namnet för neontetra. Då kommer det upp information om var fisken lever i vilt tillstånd exempelvis. Man kan välja engelska på den ryska sidan såg jag, för de som föredrar det. Liknande funktioner som seriouslyfish. Kanske har jag tänkt "åt motsatt håll?" Var det så att Ken Olofsson ville använda namn på floder att söka på för att få fram vilka fiskar som lever var, istället för att söka på fiskarnas namn och få fra mgeografisk spridning?

            Så här i efterhand insåg jag misstaget. Det stod väldigt klart i ursprungsinlägget: "Känns inte helt optimalt att söka igenom alla tetror och kolla var deras ursprung är......" På något sätt lyckades jag missa det, eller misslyckades med att se det. Nu är jag ju redan citerad, annars hade jag väl raderat mitt inlägg då det inte tillförde någon information i ämnet.
            Senast redigerad av karolin; 11 January 2016, 20:54.

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Ursprungligen postat av karolin

              Det är möjligt att det är jag som har missuppfattat det. På seriouslyfish kan man söka på specifika namn, exempelvis Paracheirodon innesi, det latinska namnet för neontetra. Då kommer det upp information om var fisken lever i vilt tillstånd exempelvis. Man kan välja engelska på den ryska sidan såg jag, för de som föredrar det. Liknande funktioner som seriouslyfish. Kanske har jag tänkt "åt motsatt håll?" Var det så att Ken Olofsson ville använda namn på floder att söka på för att få fram vilka fiskar som lever var, istället för att söka på fiskarnas namn och få fra mgeografisk spridning?

              Så här i efterhand insåg jag misstaget. Det stod väldigt klart i ursprungsinlägget: "Känns inte helt optimalt att söka igenom alla tetror och kolla var deras ursprung är......" På något sätt lyckades jag missa det, eller misslyckades med att se det. Nu är jag ju redan citerad, annars hade jag väl raderat mitt inlägg då det inte tillförde någon information i ämnet.

              helt ok.......

              ibland är det inte lätt att hänga med mig....skyller på min dialekt.....blandning mellan skånska o småländska, med inslag av blekingemål, fjollträsk och svengelska......

              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Fishbase sökfunktion är nog den enda, men den är ju inte på något sätt heltäckande. Skall man ha en komplett lista innebär det några månaders jobb - heltid. Gäller det bara arter som förekommer i handeln går det ju lite snabbare.

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                  Fishbase sökfunktion är nog den enda, men den är ju inte på något sätt heltäckande. Skall man ha en komplett lista innebär det några månaders jobb - heltid. Gäller det bara arter som förekommer i handeln går det ju lite snabbare.
                  ​Jo, det gäller bara handelsfisk.

                  Syftet är att fixa en så nära Biotop jag kan från Rio Tapajos.

                  Igår bokade jag in ett mindre gäng Orange Heads som tar hand om botten.

                  Sedan vill jag ha en fisk i mellanskiktet, typ en Tetra eller liknande.

                  Idag har jag hittat tre tetror som är hyfsat vanliga och anges på några ställen leva i ungefär samma del av den floden som jordätarna:

                  Citrontetra
                  Guldbandstetra
                  Kittytetra

                  Skulle vilja ha ett par tre andra att välja mellan. Jag kommer i slutändan enbart välja en. Arbetar med principen att det skall vara få arter men många individer.

                  Det finns kanske en hel hög med andra tetror som tuffar omkring i den floden, särskilt i den sista tredjedelen innan den försvinner ut i Amazonfloden.
                  Finns ju en hel del tetror där olika sidor anger enbart "brasilien", eller "Amazonas". Men jag vill försöka hålla mig till de arter som åtminstone ett flertal
                  anger tydligt finns i Rio Tapajos.

                  L-malar finns det tydligen en hel hög med. Det som sätter lite käppar i hjulet är prislappen på dom................



                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  Arbetssätt...