Rot ska flytta, men inte sniglarna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kema
    • December 2003
    • 43

    Rot ska flytta, men inte sniglarna

    Hur ska jag göra för att bli av med alla sniglar och ägg innan jag flyttar över roten till ett annat akvarium. Dör äggen om roten får torka? Eller ska man köra med ngt medel?

    /Frida
    Mvh Frida
  • Budda
    • August 2003
    • 142

    #2
    koka roten då? då lär juh inget överleva i snigelväg iaf
    -Evangeline- http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=134045

    Kommentar

    • Guppy_nisse
      • April 2003
      • 641

      #3
      Koka roten en stund så dör alla snigelägg..
      //Tobias
      DIY Is The Shit!
      Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

      Kommentar

      • Qwerty
        • December 2003
        • 526

        #4
        hur gör man för att få sniglar?
        363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

        Kommentar

        • Mina1
          • May 2003
          • 128

          #5
          Råka få med nån när du köper växter, sen har du sniglar! De förökar sig fort...

          Kommentar

          • kema
            • December 2003
            • 43

            #6
            Tack för svaren, ska se om jag har en tillräckligt stor kastrull, annars får jag hälla kokande vatten över den!
            Mvh Frida

            Kommentar

            • varg
              • August 2002
              • 1002

              #7
              kan man inte ta och spruta varmt vatten på den i duschen då?...
              Zoon

              Kommentar

              • fredrikakesson
                • November 2003
                • 1363

                #8
                Stoppa ner så mycker du kan i kastrullen och vänd på den när du har kokat nåra minuter.Ansluta med att skolla roten i en hink eller nått sånt så utrotar du parasiterna.Har själv ett elende med dom.Dom käkar död på växterna.Nu ska jag flytta växterna till ett nytt kar.Någon som vet hur man gör för att slippa få med snigel äggen.Lite svårt att koka växterna.
                Fredrik

                P.S sorry att jag snyltade på din tråd D.S

                Kommentar

                • MalTok
                  • January 2004
                  • 20

                  #9
                  Jag har själv haft samma problem.Tills jag skaffade praktbotior,sen dess har jag inte sett röken av några sniglar,mkt trevlig fisk också!
                  640liters Fisksoppa

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    Jag brukar snäcksanera mina lekkar, eftersom snäckorna äter fiskrom...
                    Snäckmedel är inte dyrt och det är lätt att använda... men det är viktigt att tänka i konsekvens innan man börjar använda det. Medlet i sig är inte skadligt för fiskarna, däremot är millioners döda ruttnande snäckor det.... nitrittoppar är närapå lag när man snäcksanerar.
                    Jag ser alltså till att inte ha några fiskar i karet, sedan kör jag medlet... har man malaysiska sandsnäckor kan man få räkna med att upprepa några gånger... Sedan låter jag karet gå utan fisk och byter vatten några gånger... man ser när snäckskalen ser tomma ut... då har det mesta ruttnat färdigt...
                    Sedan får man helt enkelt starta om karet med nitrivec, eftersom man ju knappast vill ta vattnet från ett snäckbefolkat kar... Det är viktigt att man ser till att ha all inredning klar innan man börjar sanera, att flytta en pump, sten eller en växt från ett kar med snäckor i blir ett projekt sedan.... behöver man göra det, får man ha det liggande i en hink med snäckmedel först...

                    Om jag någon gång skulle få för mig att sanera ett kar med fiskar i så skulle jag nog använda mig av Botior eller fällor för att få ner snäckantalet till ett minimum... sedan får man väl hälla i medlet och efter en par dagar börja med dagliga vattenbyten...
                    Det medel jag använt till nu är i alla fall JBL:s snäckmedel... har inte hunnit testa något annat än så jag har inget att jämföra med... Det tar en par dar innan snäckorna är borta och jag har fått upprepa behandlingen 2-3 gånger... detta trots överdosering (går ju när man inte har fiskar i)... Så är det någon som har erfarenhet av annat medel vore det intressant att veta...
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Nestly
                      • October 2019
                      • 1

                      #11
                      Hej. Vad är det för snäck medel du använder?

                      Kommentar

                      • stefant
                        • January 2009
                        • 783

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nestly
                        Hej. Vad är det för snäck medel du använder?
                        Det är "JBL:s snäckmedel" enligt Tant Nancys inlägg. Jag tar mig friheten att svara för det är väl tveksamt om hon kommer att svara efter nästan 16 år.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...