gravid neontetra, hjälp!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Black_666
    • October 2003
    • 475

    gravid neontetra, hjälp!?

    Har en 112L akvarium med lite små fiskar i. Har funderat på att köpa fler fiskar men nu tycks det problemet vara löst. En av neontetrorna är hur tjock som helst! Hon (jag vet att det är en hon, eller har någon hört talas om fiskar med ölmage?) ser ut som hon ska spricka så rund har hon blivit.

    Nu är frågar hur jag ska göra för att få så många nya småfiskar som möjligt? Jag har redan isolerat honan i en sådära fiskbaby-pryl, mest för att hålla koll på henne. Trots sin storlek kommer hon ganska lätt bort bland dom andra 19.
    Jag är lite rädd att mina 5 platy ska äta upp henne eller jaga ihjäl henne, tro mej, dom har försökt.
    Jag har en liten guldfiskskål på 3L ungefär, kan man hålla honan där när hon ska leka? Och hur ska jag göra för att det ska hålla sig varmt i skålen? en dopvärmare skulle ta upp halva skålen och fortfarande sticka upp...

    Dessutom har jag läst att det är lätt att få black mollys att yngla av sig, men inte i mitt akvarium. Honan är jätteirriterad på hanen som är som klistrad på henne...

    tacksam för hjälp
    Black Molly
  • Supermick
    • April 2002
    • 248

    #2
    "gravid" ?
    let's get wet

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Hon är antingen full med rom eller har bukvattensot. Det är svårt att odla neontetra, de leker lätt men det är svårt att få romen att kläckas och ännu svårare att sen föda upp ynglen. Men vill du försöka får du gärna göra det. Det finns några på forumet som gett sig på uppgiften och kan dela med sig av sina erfarenheter eller om du söker efter gamla trådar i ämnet.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • klara
        • September 2002
        • 1112

        #4
        Med andra ord - det krävs hanar i samma burk. Neontetror är inga ungfödare utan honorna lägger rom som hanarna sedan befruktar. Att isolera henne = ingen lek alls.
        /Klara
        ------------------------
        Min hemsida
        Min zoon

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          En grej till - neontetror är oslagbara på att proppa i sig mat. Får de en stor dos mat äter de tills de är uppspända som ballonger. Jag tippar din neontetra bara är väldigt mätt.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Black_666
            • October 2003
            • 475

            #6
            hon totalvägrar att äta, hon fick 2 flingor för 7 timmar sen å dom e båda kvar...


            har köpt 3 guppy 5 zebrafiskar och en vit platy... fick med ett guppy-yngel... va ska man göra nudå? med ynglet menar jag... jag kan ju lägga ynglet i den lilla hagen och tetran i guldfiskskålen och sen flytta över ett par hannar till henne, men jag tror inte jag kan hålla temperaturen i skålen... hjäääälp *viftar med armarna*
            Black Molly

            Kommentar

            • Corydoras mad
              • April 2003
              • 1686

              #7
              <font color="red">Det är väldigt svårt att odla dom... tyvärr...
              Tro mig... jag har redan försökt, resultatet blev möglig rom.
              Du måste mörkläga hela lekkaret till och börja med...

              Du tjänar inget på att odla dem eftersom de inte är produktiva.</font id="red">
              /Mathias
              The Corydoras freak

              Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Om du skall försöka så måste vattnet i lekkaret vara stabilt vid 25 grade och ph 6 eller under. Bottnen kan bestå av torv och vattnet måste vara välfiltrerat. Dessutom så skall man täppa igen det så att så lite rom som möjligt får ljus på sig, de är väldigt känsliga. Dessutom så tror jag inte att du kan få neontetra i lekform med flingfoder, deffinitivt inte om dom inte äter det. Jag tycker att du skall sätta tillbaka "henne" i akvariet och läsa på lite om tetraodling innan du isolerar henne. Lite erfarenhet från lättare tetror lär vara en nödvändighet innan du provar på denna tetra.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • JR
                  • April 2003
                  • 2112

                  #9
                  jag har råkat ut för, och läst om, romförhårdning. om tetror bygger upp mycket rom, men inte får tillfälle att leka så kan rommen bli en tjock klump i magen, som sedan omöjligt kan komma ut ur fisken. Då kommer den dö, men det tar ett tag.
                  som andra sagt, släpp tillbaka den med de andra & försök yngla lite med ungfödare istället. Att få neoner att yngla & få ynglen att växa upp fixar du inte i en guldfisk skål då de (ynglen) dör rätt fort om vattenkvalitet & ph inte är vad de förväntat sig.

                  kolla på min länk härunder, så får du se mina neontetra yngel jag fick fram.. =)
                  --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                  http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                  Kommentar

                  • Black_666
                    • October 2003
                    • 475

                    #10
                    för mig är itne problemet att få dom att leka eller ens fortplanta sig, jag ville bara testa nu när hon blev smällfet

                    just nu ligger hon och 3 hanar i guldfiskskålen. Problemet är bara att temperaturen sjunker så snabbt och lätt, just nu är den på 27, men den kommer att bli rumstempererad om jag itne fixar nått, så hur ska jag göra? Hälla i lite varmvatten då och då?

                    Har funderat på att lägga ner en växt också, men då får det bli en utan rotsystem i hopp om att den ska trivas och växa självmant...
                    Black Molly

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Jag hoppas att du inte skojar med oss. Jag tycker att du skall lyssna på det rådet en del av oss gett dig. Släpp tillbaka fiskarna i karet dom var i innan, där dom har värme och bättre förutsättningar. I guldfiskskålen kommer fiskarna knappast att överleva en längre tid och knappast föröka sig. Om du börjar att hälla i varmvatten för att hålla temperaturen stabil så startar du dels en omöjlig uppgift, dels så kommer det att skynda på fiskarnas hädangång. Angående växten så vill jag inte ens komentera.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • JR
                        • April 2003
                        • 2112

                        #12
                        om du läste vad jag skrev så har du kanske anledningen till att hon är smällfet?
                        om du inte fixar surt svartvatten så kan det bli svårt att "övertala" henne att lägga äggen.. sorry..
                        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                        Kommentar

                        • Black_666
                          • October 2003
                          • 475

                          #13
                          eeeh, ingen fara... hon har tydligen krystat till lite under min middag... kan man se rom och i så fall, hur ser den ut?
                          Black Molly

                          Kommentar

                          • AndreasN
                            • July 2003
                            • 2732

                            #14
                            Kan du se romen så är de förmodligen redan mögliga om du inte använder en mycket svag lampa.
                            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                            Kommentar

                            • Corydoras mad
                              • April 2003
                              • 1686

                              #15
                              <font color="red">Rommen är mycket svår att se om du inte har någon speciell färg på gruset som gör det lättare.
                              Den är glasklar om den är befruktad.</font id="red">
                              /Mathias
                              The Corydoras freak

                              Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

                              Kommentar

                              Arbetssätt...