Mystisk fiskdöd efter resa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kvirren
    • September 2015
    • 2

    Mystisk fiskdöd efter resa

    Hej!

    Jag har två mindre (54L), relativt nystartade akvarium (det ena 3 mån och den andra 1 mån).

    I det första akvariet har jag haft 4 svärdbärare, 4 guppys, 10 neontetror samt 2 mindre malar. De har alla mått bra och akvarierna har sett riktigt fina ut (knappt några alger, alerta fiskar och ok vattenvärden enligt stickan).

    För ca 1 månad sedan började guppysarna yngla och jag köpte ett akvarium till. Där hamnade 2 av svärdbärarna samt guppyhonorna och när jag märkte att ynglena fick vara i fred fick även ca 10 yngel flytta in här.

    Honan som ynglade var lite hängig men jag antog att det hade med födseln att göra.

    För ca 2 veckor sedan upptäckte jag att min ena mal dött! Blev helt chockad och tänkte att det med största sannolikhet berodde på svält då jag matat något snålt i hopp om att de skulle städa bättre. De fick en varsin tablett var tredje dag.

    Igår kom jag hem från en 3 dagars resa. Jag hade köpt "3-dagars foder" och lagt en boll som skulle räcka till 10-15 fiskar i vardera akvarium. Jag hade även rengjort och gjort vattenbyte (ca 30%) dagen före avfärd. Till min förskräckt så såg jag direkt vid hemkomsten att mitt tetrastim dött. Alla var döda. Såg inga tecken på sjukdomar varken innan jag åkte eller på dem som döda... jag såg även att alla mina 4 guppys (trots olika akvarium) bleknat! De såg jätteledsna ut och hade tappat all färg på kroppen. Dessutom var alla yngel i det nya karet borta (antagligen uppärna) trots att de hade bott i lugn och ro där i 2 dagar innan jag reste. Direkt rengjorde jag akvarierna och bytte ca 50% av vattnet.

    Idag har tyvärr min ena guppyhane dött

    Bad kan detta vara? Sjukdom, foder, ljus? De borde ju inte bli såhör dåliga bara på ett par dagar. Kan jag rädda de andra tror ni?

    Jag har öven idag gjort större vattenbyten i båda karen.

    Gupphonan son ynglade lever ännu men är blek och mager.
    Nu har jag följande fiakbestånd:
    Akvarie 1: 1 guppyhane, 4 guppyyngel, 2 svärbärare, 2 små malar
    Akvarie 2: 2 svärdbärare & 2 guppyhonor

    Bortsett från mina bleka guppys så verkar även svärdbärarna tyvärr lite trötta. De slöar ibland på botten och jag är livrädd att de är sjuka och ska dö

    Alla fiskar (utom mamma-guppy ) såg ut att må bra när jag åkte.

    Snälla hjälp!!
  • Bisho
    • September 2013
    • 304

    #2
    Hej!
    Det är kanske lite sent med svaret, men hoppas att mitt svar kan vara till hjälp!
    Dock är inte så erfaren i sådana bitar av frågorna

    När du berättade att du har 2 kar på 54l och att du har/hade 20st fiskar och malar så lät det för mycket.
    Enligt Zoopets artikelbeskrivning så bör svärdbärare vara i 70l för det minsta. Här nedan kan du läsa artikeln:


    Neontetrorna är rätt så fina, men jag har aldrig haft dem eftersom jag hörde från olika personer att de är så känsliga fiskar. Är det sant eller ej, vet jag faktiskt inte.

    Jag tror att matningen var helt okej. Men det enda saken som jag kan komma på är filtret. Jag brukar inte lita på filter som kommer med karet vid köpet.
    Jag tror att om du köpet ett bra filter kan hjälpa rätt så bra. Men som sagt jag är inte så himla erfaren.

    Hoppas om jag har fel så någon kan rätta mig.

    Kan du vara snäll och säga vad du har för kar och vad det är för filter?!

    Om jag skulle ha haft en sådan situation så skulle jag byta vattnet varannan dag på 20-30%. Det kommer ändå inte skada om du byter vatten så mycket.

    Mvh
    Bisho
    Mitt tanganyika akvarium
    https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

    Kommentar

    • Kvirren
      • September 2015
      • 2

      #3
      Hej!

      Tack för svaret, även om lite sent

      Efter fiskdöden bytte jag vatten dagligen och nu verkar alla fiska må mycket bättre. Tyvärr fick vi avliva den andra guppyhanen och ett par yngel dog men nu har det varit stabilt i ca. 1 vecka.

      Mängden fiskar var jag också lite orolig för innan men killen i fiskaffären menar att vi kan ha mycket mer fisk?! Det är hur som helst inte trångt alls och svärdbärarna var våra första fiskar och de verkar vara de fiskarna som mår bäst

      De två akvarierna är olika, ett högt sexkantigt och ett "vanligt" fyrkantigt. Det är olika filter det sexkantiga har Marina JF50, och det verkar funka jättebra. Den andra har ett som ingick och dom jag var lite tveksam till, Aquael heter det. Det fyrkantiga akvariet är det nyaste och här har ingen dött hittils. Om vi inte räknar med de typ 10 ynglen som verkar vlivit uppätna...Mina två guppyhonor har även fått tillbaka färgen

      Läget verkar vara mer under kontroll men givetvis vill jag veta vad som orsakat detta!

      Nuvhar jag:

      Sexkantigt:
      2 svärdbärare
      2 malar (mycket små)
      2 guppyyngel

      Fyrkantigt:
      2 svärdbärare
      2 guppys
      10 fina fiskar som min sambo precis köp och som jag ej ver vad de heter.. hehe
      2 malar (mycket små)

      Kommentar

      • HeidiH
        • October 2014
        • 629

        #4
        Undvik alltid weekendfoder. Mkt lätt att vattnet blir dåligt av det. Båda dina kar är nya, eller rätt nya dvs det ännu ej är en stabil balans/vattenkemi/bakterieflora i det. Skulle tro att fodret är den utlösande orsaken. Alla fiskar klarar lätt en vecka helt utan mat. Även mina yngel har gjort det..

        Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

        Kommentar

        Arbetssätt...