flytt 60 mil

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • willepadille
    • December 2014
    • 39

    flytt 60 mil

    Hej!
    jag håller på att flytta från en liten liten lägenhet på 35 kvadratmeter. Och har ett juwel Rio 180 på en hemma snickrad bänk. Problemet jag har är att jag måste bygga om bänken innan jag flyttar. (Flyttar 9 september) jag undrar om jag kan tränga ihop alla fiskar i ett litet kar på 54 liter i ungefär en vecka innan flytten. Det skulle underlätta städning av lägenheten och ombyggnad om man fick bort bänken. Jag tänkte köra med ett ehim filter i 54liters karet (som redan finns i 180 liters karet som komplement till juwels orginal) jag har 4 ancistrus två vuxna och två små.
    2 slöjstjärtar, 10 koppartetror 5 kardinal tetror och 3 pansarmalar. Sen vid själva flytten tänkte jag ta med mig minst 70 liter av det gamla vattnet.
    Starta 180liters karet med 20 liter av orginal vattnet( ska även ta bort orginal filtret och sätta dit ett nytt jbl e701 ytterfilter) resten tänkte jag ha i 54liters karet tillsammans med fiskar i några dagar under tiden det stora startas upp.
    Är jag helt galen eller skulle detta funka?
    Kom gärna med synpunkter på det :-)
    Tack på förhand mvh William Karlsson
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Om det går att tränga ihop beror i hög grad på hur stora slöjstjärtarna är.

    Det är viktigtare att ta med några nävar gammalt grus än att ta med en massa vatten eftersom gruset innehåller mycket mer nyttobakterier än vattnet
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Palle_H
      • August 2015
      • 57

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Om det går att tränga ihop beror i hög grad på hur stora slöjstjärtarna är.

      Det är viktigtare att ta med några nävar gammalt grus än att ta med en massa vatten eftersom gruset innehåller mycket mer nyttobakterier än vattnet
      Men det här med att nyttobakterier dör och blir tom giftiga efter två timmar i filtret gäller det inte i bottenmaterialt?också?

      Man kör ju inte 60mil på två timmar heller. :-)

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Innan du startar upp akvariet så skölj av gruset lite lätt med tempererat vatten så spolas det dåliga bort.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...