Akvarie i garage?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    Akvarie i garage?

    Hej!
    jag är i tagen att flytta och har eventuellt tänkt att mina fiska fiskar: 5 Otocinclus, 4 Bol. Fjärilar och 4 Amanoräkor. Ska få bo i mitt nyinköpta (begagnat) Juwel Vision 450 som nu står i min systers garage. Garaget i fråga är en fristående, oisolerad byggnad.
    Det jag är orolig för är att det kommer bli för kallt. Har en 300w värmare. Behöver jag vara orolig för att natttemperaturen blir för låg? Jag bor i höjd med Stockholm. Jag funderar också på den ekonomiska- och miljömässiga aspekten med att ha en värmare som får stå och gå på max en stor del av dygnet.
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Jag kör utan värmare nu på sommaren och mitt hus är inte speciellt bra isolerat.
    Tror snarare risken är att det kan bli för varmt. Mät temperaturen i garaget till ex. kl:06.00 och kl:18.00 så har du ett hum om hur tempen i karet kommer ligga. Den bör väl hamna någonstans mitt emellan!

    Kommentar

    • Yadina
      • December 2014
      • 367

      #3
      Okej, tack för infon! Då ska jag ta och kolla upp temperaturen lite noggrannare.

      Kommentar

      • simpson
        • July 2012
        • 666

        #4
        Ursprungligen postat av Yadina
        Hej!
        jag är i tagen att flytta och har eventuellt tänkt att mina fiska fiskar: 5 Otocinclus, 4 Bol. Fjärilar och 4 Amanoräkor. Ska få bo i mitt nyinköpta (begagnat) Juwel Vision 450 som nu står i min systers garage. Garaget i fråga är en fristående, oisolerad byggnad.
        Det jag är orolig för är att det kommer bli för kallt. Har en 300w värmare. Behöver jag vara orolig för att natttemperaturen blir för låg? Jag bor i höjd med Stockholm. Jag funderar också på den ekonomiska- och miljömässiga aspekten med att ha en värmare som får stå och gå på max en stor del av dygnet.
        Även om det just nu är ganska kall sommar så är nog för varmt akvarie ditt största problem fram till september/oktober någonstans. Kanske att värmaren är på en stund på tidiga morgontimmar.

        På hösten kommer du nog börja få problem med att värmaren måste vara på hela tiden, och kanske inte riktigt räcker till.

        En kall och fin vinterdag med -25 så räcker inte värmaren till, då måste du nog minst isolera akvariet på alla sidor och topp rejält och kanske ytterligare värmare.

        Kommentar

        • Yadina
          • December 2014
          • 367

          #5
          Jag glömde visst att skriva att det bara är tillfälligt, ca en månad. Men det verkar alltså som att värmen kan bli det största problemet. Ska jag låta bli att ha locken stängda på akvariet?

          Kommentar

          • simpson
            • July 2012
            • 666

            #6
            Ursprungligen postat av Yadina
            Jag glömde visst att skriva att det bara är tillfälligt, ca en månad. Men det verkar alltså som att värmen kan bli det största problemet. Ska jag låta bli att ha locken stängda på akvariet?

            Du måste nog MÄTA temperaturen i akvariet när det står i garaget i lite olika utetemperaturer för att veta om det blir för varmt eller kallt (och hur mycket)...

            Kommentar

            Arbetssätt...