Jättemask i akvariet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thaifighter
    • August 2006
    • 420

    Jättemask i akvariet!

    Hej!

    Precis kommit tillbaka hem efter 5 månader i Thailand.
    Mitt high tech 112 L akvarium som jag har Blue Topaz Sakuror och Endler's Guppy och några Otocinclus i hade invaderats av Cladophora alger som täckte växterna helt, så igår så drog jag upp rubbet och slängde det,
    men när akvariet var tomt på växter så började det plötsligt att röra sej bland gruset!

    Ett maskhuvud tittade upp och långsamt men säkert så kröp en jättelik daggmask upp och till slut låg där ca 15 cm mask på botten!
    När jag rörde vid den så reagerade den snabbt och försökte gräva ned sej igen, men jag lyckade dra upp den, och efter att ha tagit ett par bilder så slängde jag ut den i lövhögen bakom huset.

    Hur i all världen har en så stor mask hamnat i mitt akvarium?
    Min bror har fyllt på lite kranvatten då och då bara under min bortovaro, och han bedyrar att han inte har slängt i masken, och det finns ingen möjlighet att den själv skall ha kunnat kravla sej genom huset och sen ta sej upp ca 140 cm och i akvariet!

    Innan jag åkte iväg till Thailand i Januari, såg jag ofta hur gasbubblor steg upp från gruset, kanske masken som huserade i botten redan då?

    Under ett lager av gråsvart grus så har jag ett 1 cm lager av Tropica's Bottensubstrate för växter, min enda teori är att ett maskägg kan ha funnits i substratet som väl består av torkad jord?!
    Stenarna som jag själv plockat är svensk granit, kanske det har suttit maskägg på dom, trots att jag skrubbat dom kanske nått suttit i nån springa?

    Vad tror ni?

    Thaifighter



    Senast redigerad av Thaifighter; 14 June 2015, 07:44.
    Alla mina fisk-video på Youtube!
    http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #2
    Kan inte det vara en igel av något slag? Drog den ihop sig till några få centimeter när du drog upp den?

    Kommentar

    • Thaifighter
      • August 2006
      • 420

      #3
      Definitivt inte, då iglar är mörkare i färgen och mer platta till kroppsformen!
      Den försökte desperat att gräva ner sej, när jag rörde vid den!
      Den här såg ut precis som vilken daggmask som helst, frågan är bara hur tog den sej till akvariet?

      Thaifighter
      Alla mina fisk-video på Youtube!
      http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Iglar kan vara både runda och ljusa så det var inget argument för vad det var för nåt. Bättre är att kolla efter sugskivor, fanns det såna i nån ände?

        Troligen har det kommit in ägg via växter eller nåt annat. Egentligen är det inget problem med mask i botten, det kan snarare vara positivt med nåt som gräver om lite. Jag hade låtit den vara kvar. Det där är inte så mycket att komma med egentligen heller, det är inte helt ovanligt att saltakvaristerna halar upp meterlånga maskar ur akvarierna och där kan det röra sig om arter som är otrevliga för både akvaristen och djuren.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Thaifighter
          • August 2006
          • 420

          #5
          Ursprungligen postat av Bygert
          Iglar kan vara både runda och ljusa så det var inget argument för vad det var för nåt. Bättre är att kolla efter sugskivor, fanns det såna i nån ände?

          Troligen har det kommit in ägg via växter eller nåt annat. Egentligen är det inget problem med mask i botten, det kan snarare vara positivt med nåt som gräver om lite. Jag hade låtit den vara kvar. Det där är inte så mycket att komma med egentligen heller, det är inte helt ovanligt att saltakvaristerna halar upp meterlånga maskar ur akvarierna och där kan det röra sig om arter som är otrevliga för både akvaristen och djuren.
          Jag är utbildad Biolog och har läst bla Limnologi så jag vet hur man ser skillnad på en igel och daggmask!
          Inga sugskivor i någon ände och så kryper den bara, den kan inte simma iväg som Iglarna kan!
          Den har dessutom som syns ganska så tydligt på bilderna en ljusare sk "gördel" bakom huvudet, vilket är typiskt för daggmaskar.

          Så jag är ganska så säker på att det är en daggmask, vilken art är dock en annan fråga!
          Kanske det finns nån art som normalt lever i under vatten?


          Frågan är bara hur den kommit dit, mina misstankar är att det funnits ägg i Tropica's Botten Substrat, även om det låter otroligt, mest nyfiken på om nån annan fått en så stor mask i sitt sötvattens akvarium?
          Akvariet har varit igång 1 år nu, så den har haft tid att växa till sej!

          Thaifighter
          Senast redigerad av Thaifighter; 14 June 2015, 18:13.
          Alla mina fisk-video på Youtube!
          http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

          Kommentar

          • addo
            • January 2007
            • 609

            #6
            Det finns akvatiska arter, borde vara bra att ha i karet.

            Kommentar

            • Thaifighter
              • August 2006
              • 420

              #7
              Ursprungligen postat av addo
              Det finns akvatiska arter, borde vara bra att ha i karet.

              https://www.google.se/search?q=aquat...CIOQsgHw7YHAAw
              Gör säkert lite nytta med att luckra upp i botten och käka skit, men den är alldeles för stor ca 15 cm utsträckt och ser lite konstigt ut med en jättemask bland småfiskar!
              Hade den varit några cm så hade den fått vara kvar.

              Thaifighter
              Alla mina fisk-video på Youtube!
              http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Bilderna kom inte fram förut men nu när jag ser dem så tycker jag att man kan komma så långt som att säga att det är en fåborstmask, Oligochaeta. Och visst finns det akvatiska sådana, lär man sig inte det om man läser limnologi?
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Thaifighter
                  • August 2006
                  • 420

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bygert
                  Bilderna kom inte fram förut men nu när jag ser dem så tycker jag att man kan komma så långt som att säga att det är en fåborstmask, Oligochaeta. Och visst finns det akvatiska sådana, lär man sig inte det om man läser limnologi?
                  Och daggmaskar tillhör Oligochaeta och visst finns det akvatiska sådana!
                  Fråga är bara hur har den kommit i karet, och hur vanligt är det med att så stora maskar helt plötsligt dyker upp i sötvattensakvarium!?
                  Jag har aldrig hört från någon annan akvarist som haft något liknande, utan det är mest mindre plattmaskar och nematoder på några 1-2 cm högst!

                  Thaifighter

                  Gördelmaskar
                  Clitellata
                  Fåborstmaskar
                  Oligochaeta
                  Haplotaxida
                  Daggmaskar
                  Lumbricidae
                  Senast redigerad av Thaifighter; 20 June 2015, 07:35.
                  Alla mina fisk-video på Youtube!
                  http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #10
                    Och jag tror fortfarande någon som varit rolig och slängt i en vanlig daggmask
                    Hade du låtit den vara i hade vi fått veta sanningen när det dött efter någon dag.

                    Vad är en Blue Topaz Sakuror?
                    Senast redigerad av flygrc; 20 June 2015, 07:50.
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #11
                      Jag gissar på en badrumsmask, släktet Dichogaster, finns minst två arter i Sverige enligt wikipedia. (Jag kan inte kontrollera närmare förrän jag är tillbaks efter semestern).

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Ursprungligen postat av Thaifighter
                        Och daggmaskar tillhör Oligochaeta och visst finns det akvatiska sådana!
                        Fråga är bara hur har den kommit i karet, och hur vanligt är det med att så stora maskar helt plötsligt dyker upp i sötvattensakvarium!?
                        Jag har aldrig hört från någon annan akvarist som haft något liknande, utan det är mest mindre plattmaskar och nematoder på några 1-2 cm högst!
                        Fick med mej en kanske 10 cm stor "daggmask" när jag köpte näckrosor för ett par år sedan. Så visst finns dom
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        Arbetssätt...