Experiment

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ubjs
    • April 2007
    • 192

    Experiment

    Om man bygger två akvarier, minst 54 liter och limmar dom så att man får en gång emellan dom där fiskar kan simma.
    Sedan inreder man dom helt olika och tillsätter två olika sorters fiskarter.
    Kommer dom att söka sig till rätt miljö?

    Någon här som vet var man idag kan hitta info om såna experiment och liknande?

    Jag har en bok av Jens Meulengracht-Madsen, Varför gör fiskarna så, som jag tycker är intressant.
    Men den är från 1974, vore intressant att läsa om nyare experiment med akvariefisk.

    Mvh UB
    OBS bäst att göra klart att en del såna här experiment, som att klippa av ryggfenor på hälften av ett stimfiskbestånd, inte är något som en hobbyakvarist ska ägna sig åt. Jag vet inte ens om seriösa forskare gör den typen av experiment idag. Det som beskrivs i boken är från 50-talet.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Vad menar du med "rätt miljö" och vilka fiskarter gäller det.
    Rent generellt så tror jag inte på en sådan uppdelning.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ubjs
      • April 2007
      • 192

      #3
      Jag tänkte mig ena akvariet ganska glest planterat med mycket fritt utrymme och det andra fyllt med runda stenar.
      Fiskarter kunde vara någon dvärgciklid och någon tetra kanske.

      Men det jag undrar över är väl mest om var man kan läsa om liknande saker.
      Dvs om forskning på fiskars beteende.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av ubjs
        Jag tänkte mig ena akvariet ganska glest planterat med mycket fritt utrymme och det andra fyllt med runda stenar.
        Fiskarter kunde vara någon dvärgciklid och någon tetra kanske.

        Men det jag undrar över är väl mest om var man kan läsa om liknande saker.
        Dvs om forskning på fiskars beteende.
        Det finns överhuvudtaget väldigt lite forskning på akvariefiskar
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • ola sjödin
          • March 2005
          • 31

          #5
          Sådana försök brukar kallas för preferensförsök. En klassiker inom skolvärlden är att landgråsuggor används och att de får välja mellan ett antal olika klimatkammare (se länk)
          Test animal behavior and habitat preference in small arthropods, especially terrestrial isopods, with this chamber. Snug-fitting lid with small tab handles covers 2 chambers and connecting passageway. Individual Chamber.

          Det går att utföra även med fiskar, men kan bli lite trixigare. Där måste man ta hänsyn till fler parametrar men principen blir densamma.

          Kommentar

          • Rebah
            • January 2012
            • 410

            #6
            Har läst om ett eller två sådana experiment, dock med bara 1 art (tror iaf det ena var med zebrafisk), men jag lyckas inte hitta dem, verkar som jag missade att bokmärka. Kan finnas en del experiment här annars; http://www.seriouslyfish.com/forums/ichthyology/
            och en del här; http://www.planetcatfish.com/forum/viewforum.php?f=14 catfish only dock
            Finns ett liknande experiment här ("an experimental evaluation of habitat choice in three species of goby"), och en om ljus/mörker preferens hos zebrafisk här iaf.
            "The trees move... do you not see it?"

            Kommentar

            Arbetssätt...