Köpa begagnat akvarium komplett med discus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gcmikka
    • January 2015
    • 14

    Köpa begagnat akvarium komplett med discus?

    Hej!

    Har för 15-20 år sedan under längre period haft olika akvarier med malawi, tanganyika och även rena sällskapsakvarium. Så gammal kunskap finns det gott om. Har nu återstartat med ett mindre akvarium med några malar, endlers och ett dvärciklidpar. Börjar få blodad tand igen och vill gärna prova med discus. På min gamla tid upplevdes discus för komplicerat, men det verkar som teknik och annat gått framåt så det är enklare, särskilt om intresset inte går mot odling. Så min fråga:

    Har under senaste månaderna sett på blocket mm att det ibland säljs akvarier med rätt storlekar (250 liter och uppåt) där det ingår 4-6 discusfiskar (och ofta lite annat). Är det möjligt att "montera" ned ett akvarium med discusar, transportera akvarium, baljor med fisk, vatten, filtermedia, sand mm och sedan sätta upp det igen inom några timmar och få det att fungera? Eller är det bättre att satsa på ett tomt akvarium och bygga upp det från grunden över längre tid?

    Fördelen med begagnat är förstås pris, både vad gäller akvarium och fisk, nackdelen är väl att det lär stressa fiskarna en del.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är alltid bättre att starta upp innan med akvariet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • gcmikka
      • January 2015
      • 14

      #3
      Tack för svar! Jo det förstår jag, men är det olämpligt att ta över ett fungerande "paket"?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av gcmikka
        Tack för svar! Jo det förstår jag, men är det olämpligt att ta över ett fungerande "paket"?
        Nej inte om man har ett annat lämpligt fungerande akvarium där man kan hålla fisken under flytt proceduren men det klart ju fler flyttar ju riskablare är det
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • gcmikka
          • January 2015
          • 14

          #5
          OK, tack igen Kjell! Då ska jag inte skriva av idéen helt ännu då.

          Kommentar

          • simpson
            • July 2012
            • 666

            #6
            Ursprungligen postat av gcmikka
            OK, tack igen Kjell! Då ska jag inte skriva av idéen helt ännu då.
            Tycker nog du ska börja med att skaffa ett tomt akvarium, begagnat eller nytt och ha vatten etc färdigt i det. Sedan kan du ju alltid köpa ett komplett begagnat kar med fiskar (för att ha karantän eller odlingskar...) och få fiskarna för bra pris

            Kommentar

            • gcmikka
              • January 2015
              • 14

              #7
              Har nu skaffat mig en grupp med 5 diskus. De går med ett pristellastim och några bolivianska fjärilar. Haft dem en vecka och allt verkar flyta på. Dock har jag inte sett 2 av dem äta på denna vecka. De är inte magra eller ser sjuka ut så möjligen äter de när jag inte ser. Dock ser de helt ointresserade ut när maten faller ned . Enligt affären var de uppfödda på stedkers räkmix med oxhjärta, vilket övriga äter med glädje. Har provat med frysta vita mygglarver, frysta mysis, flingfoder, frystorkade tubifex med aqua-kraut, tetrabits med aqua-kraut utan att lyckas får dem att äta när jag ser. Hur länge kan de "fasta" i nya burken innan det är "fara på taket"?

              Kommentar

              • Kirre1
                • February 2012
                • 126

                #8
                Dom klarar sig länge utan mat om dom är vuxna å friska.
                Köpte mina i höstas och har fortfarande inte sett flertalet av dom äta,men dom måste plocka från botten skulle jag tro!
                För dom ser inte undernärda ut och är friska förövrigt.

                Du kan även prova att höja tempen till 31-32 ett par veckor,det kan få igång matlusten.
                Sen är det ju så med dom att det kan ta ett antal veckor för dom att komma igång med maten.

                Så jag tror inte att du behöver oroa dig än!

                Kommentar

                • gcmikka
                  • January 2015
                  • 14

                  #9
                  Tack för svar, man är ju lite orolig när de andra äter, men dom sagt om de inte ser magra ut så får de väl i sig ändå.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...