Akvariefiskar utsläppta i insjö, ihjälfrusna.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mithroth
    • October 2012
    • 8

    Akvariefiskar utsläppta i insjö, ihjälfrusna.

    Någon som tyckt fiskarna blivit för stora och fått den idiotiska idén att släppa ut dem i närmsta vattensamling.

    De senaste nyheterna på vn.se. Lokaljournalistik, sportnyheter, ekonominyheter, fördjupning, debatt, och kultur.
  • Madde2008
    • December 2014
    • 43

    #2
    Sååå vidrigt gjort!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Den sista idioten är inte född, och lär aldrig födas heller... Men den där "fiskexperten" kan man ju också fundera över... Pansarmal? Pansarmalar (Corydoras, Aspidoras och Brochis) är småvuxna malar, och dessutom inte sugmalar, som malen i artikeln. Det svenska samlingsnamnet på malar som den i artikeln är harneskmalar. Och se'n den klassiska felstavningen av ciklid (cyklid)... Men det var väl mer tidningens fel, antagligen. Det ser för övrigt ut som en Mbuna (Malawi) av nå't slag. Och det att de inte går att bli av med när de blir så stora som "pansarmalen" stämmer inte heller, han i "min" butik har sagt flera gånger att han gärna tar in större malar av plecotyp, som gibbiceps, joselimaianus, och liknande.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Juni
        • February 2014
        • 613

        #4
        Varför måste man välja sämsta sättet? Blir bara ledsen....
        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          #5
          Idiotiskt.. Och som redan påpekats är det ju ingen fantastisk "fiskexpert". Stora malar är ju dessutom inte något problem att bli av med heller om man vet var man ska vända sig...

          Förstår dock inte hru någon tänker när de släpper dem i sjön. Skulle vilja fråga en person som gör så vadfan den tänkte.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Får bara hoppas att våra politiker inte får nys om det, för då får de väl för sig att förbjuda alla tropiska fiskar i akvarier, trots att de bevisligen inte överlever om de släpps ut. Som den numera förbjudna äppelsnäckan inte heller lär göra här, den har förbjudits bara för att nå'n eller några har släppt ut dem i Spanien.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Erikderek
              • March 2013
              • 718

              #7
              @Sheppard, vilken butik då om jag får fråga? Jag har en bortskänkes-annons ute här på Zoopet ang. en Gibbiceps (tror vi det är) på 35-40 cm som min vän vill bli av med. Intresset har varit svalt från butiken i närheten. Min vän vill bli av med den, men jag tycker det är onödigt att avliva den, någon borde ju vilja ha den.

              EK
              Vardagsrum akvariet - Malawi
              Projekt; Ny generation - SA

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                #8
                Ursprungligen postat av Erikderek
                @Sheppard, vilken butik då om jag får fråga? Jag har en bortskänkes-annons ute här på Zoopet ang. en Gibbiceps (tror vi det är) på 35-40 cm som min vän vill bli av med. Intresset har varit svalt från butiken i närheten. Min vän vill bli av med den, men jag tycker det är onödigt att avliva den, någon borde ju vilja ha den.

                EK
                Lägg in en annons på diskusforum.se. Många gillar att ha de dära stora i diskuskaren. Tyvärr tror jag inte så många läser annonserna här på Zoopet.
                350L Diskus

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erikderek
                  @Sheppard, vilken butik då om jag får fråga? Jag har en bortskänkes-annons ute här på Zoopet ang. en Gibbiceps (tror vi det är) på 35-40 cm som min vän vill bli av med. Intresset har varit svalt från butiken i närheten. Min vän vill bli av med den, men jag tycker det är onödigt att avliva den, någon borde ju vilja ha den.

                  EK
                  Tropisk Akvariefiskimport (Trop) vid Kaggeledstorget i Göteborg.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Erikderek
                    • March 2013
                    • 718

                    #10
                    Tackar, då ber jag min vän kontakta Trop.

                    EK
                    Vardagsrum akvariet - Malawi
                    Projekt; Ny generation - SA

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Han verkar i alla fall vara rätt villig att byta in dem mot mindre, när man tycker att de börjar bli lite stora. Och dessutom dröjer det nog ett rätt bra tag innan de växer ur de mer normalstora karen, om man inte har dem i typ 100-literskar eller liknande.

                      Lite dumt (och framför allt felaktigt) av den där "experten" att påstå att de inte går att bli av med när de närmar sig den storleken som den i artikeln, det kan ju få våra kära beslutsfattare att komma på den mindre ljusa idén förbjuda hållandet av de arterna. När det kommer till monster som paroonhajen (en mal som blir flera meter) är det en sak, de ska inte säljas till kreti och pleti, men nog finns det en marknad för, och gott om folk, som kan hålla större plecos.
                      Senast redigerad av Shepard; 07 January 2015, 16:08.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • RoffePoffe

                        • August 2012
                        • 88

                        #12
                        Testa annars på Facebook. Där lyckades i varje fall jag byta en gibbiceps mot några kampfiskar. Finns ett antal byt/sälj-grupper för akvariefisk

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Trop är nog det snabbaste och smidigaste sättet om man vill bli av med den snabbt, i alla fall om man bor i närheten.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            #14
                            Om man mot all förmodan inte kan bli av med en fisk hur man än gör och verkligen inte kan ha kvar den, då är det bättre att ta sitt ansvar och avliva.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Om man inte har ett alldeles för litet kar, ja. Men så länge den har plats att röra sig (de är ju inte världens mest aktiva fiskar), och kan tänka sig att behålla den, så känns det lite onödigt.

                              Och det ska väl aldrig behöva gå så långt, om man anstränger sig lite för att hitta ett nytt hem åt dem, det finns folk som vill ha så'na malar.
                              Senast redigerad av Shepard; 07 January 2015, 18:50.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...