Flytta med fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nossnevs
    • November 2013
    • 8

    Flytta med fiskar

    Hej

    Jag ska flytta till en ny stad och hade tänkt flytta med mitt 450L akvarium med fiskar. Har 8 malawis och 3 ancistrus. Flytta själva akvariet är ju lätt men hur får jag det att funka med 11 fiskar från start. Så frågan är hur gör jag för att fiskarna ska överleva. 3,5 timmar tar nog flytten från att man tar dom ur akvariet tills dom anländer i nya stället. Problemen är att jag har inte tid att köra in akvariet i 2 - 3 veckor innan.

    Mina planer.

    Plan A:Köpa ett nytt 200liters om 2 veckor och starta upp det med vatten från 450L och sen köra pumpen parallellt med en intern pump i nuvarande lägenheten. Prata med mina andrahands hyresgäster om jag får ha kvar det några veckor till mitt 450L är up and running. Sen på nått sätt lyckas flytta min 450L pump till nya lägenheten 23 mil bort utan att bakterierna dör.

    Plan B: sälja fiskarna

    Just nu lutar det åt Plan B eftersom det finns många frågetecken i plan A hur jag ska göra.

    Fråga gärna om jag måste lägga till nån mer info,
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    #2
    Vad är problemet tänker du på att det kommer vara som "nystartat" akvarie så du behöver ha igång det i 2 veckor? Köp bara Easy start eller vad det heter , bakteriekultur som du kör när du startar upp akvariet på nytt och kör med teststickor för att kolla så nitrit värdena inte går upp för mycket första veckorna och kör några vattenbyte när de gör det , transportera fiskarna som dem gör när du köper dem från butik , du kan även åka till någon nära butik o be om tips om hur dem gör men 3.5 timmar känns inte så farligt , har du räkor lägg in ett nät till dem i påsen så dem inte drunknar , en kartong med frigolit kan du sen sätta in fiskarna i så dem inte skakas om för mycket i påsarna så går det nog bra,

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      #3
      Ursprungligen postat av Nossnevs
      Hej

      Jag ska flytta till en ny stad och hade tänkt flytta med mitt 450L akvarium med fiskar. Har 8 malawis och 3 ancistrus. Flytta själva akvariet är ju lätt men hur får jag det att funka med 11 fiskar från start. Så frågan är hur gör jag för att fiskarna ska överleva. 3,5 timmar tar nog flytten från att man tar dom ur akvariet tills dom anländer i nya stället. Problemen är att jag har inte tid att köra in akvariet i 2 - 3 veckor innan.

      Mina planer.

      Plan A:Köpa ett nytt 200liters om 2 veckor och starta upp det med vatten från 450L och sen köra pumpen parallellt med en intern pump i nuvarande lägenheten. Prata med mina andrahands hyresgäster om jag får ha kvar det några veckor till mitt 450L är up and running. Sen på nått sätt lyckas flytta min 450L pump till nya lägenheten 23 mil bort utan att bakterierna dör.

      Plan B: sälja fiskarna

      Just nu lutar det åt Plan B eftersom det finns många frågetecken i plan A hur jag ska göra.

      Fråga gärna om jag måste lägga till nån mer info,

      Vet inte om det är till någon hjälp men såhär gjorde jag och det gick kanonbra.



      /Tommy
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Goodyni
        • June 2020
        • 1

        #4
        Det var nödvändigt att överföra 250 liter. Jag hällde 100 liter vatten i olika behållare, transporterade vattnet, tog en sopsäck, lägg den i en hink, fyllde vattnet - lanserade fisken - bundet påsen. Den överförs tillsammans med en hink. Jag dränerade allt vatten från burken, tog ut hela jorden, först då blev det transportabelt. Jag flyttade en burk, ett bord och en fisk. Sätt en burk fylld med 100 liter vatten, sätt fisk, sätt restucco. Fyllde upp vattnet. Allt. Det kom ut nästan som en veckovis substitution, med nästan ingen omstart
        Allt detta tog ungefär 3-4 timmar. Ingen skadades utom Melania, som jag kastade bort så fort jag hittade dem.
        Besök hemsida hjälpte till med transporten
        Senast redigerad av Goodyni; 27 June 2020, 14:20.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13124

          #5
          Det ska inte behöva bli några problem utan ta det bara lugnt och andas ut
          Mata inte på ett par dagar före flytten, så dem inte förorenar vattnet i flyttpåsarna.
          Packa fisken i påsar typ 2 i varje och lägg påsarna i en kartong eller kylväska och se till att de har det mörkt, det minskar stressen.
          Fyll sanden i hinkar.
          Skölj av filtermaterialet i filtret.
          Väl på plats häll i sanden i akvariet och fyll upp med kranvatten, starta filter och tillsätt vattenberedning och ett bakteriepreparat och koppa in fiskarna.
          Tänd inte belysningen.
          Inred sedan när du har tid (jag brukar släppa ner lite växter som skydd innan inredningen är gjord)
          Ingen mat första dagen sen kan man försiktig mata literann.

          Kommer gå jättebra
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Preo Express
            • November 2023
            • 1

            #6
            Hej!

            Att flytta med ett stort akvarium och dess invånare kan vara en utmaning, men det finns definitivt sätt att göra det på. Din oro för fiskarnas välbefinnande under flytten är helt förståelig.

            För Plan A, att behålla dina fiskar och flytta dem, är det viktigt att minimera stressen för dem. Att använda vatten från ditt nuvarande akvarium i ett nytt, mindre akvarium är en bra start. När det gäller att transportera ditt större akvarium och dess filter, skulle jag rekommendera att du behåller så mycket av det ursprungliga vattnet som möjligt och ser till att filtermedierna hålls fuktiga för att bevara de nitrifierande bakterierna. Transport av fiskarna bör göras i väl syresatta påsar eller behållare, och det är viktigt att försöka hålla en stabil temperatur under flytten.

            Om du känner att Plan A verkar för komplicerad, finns alternativet att sälja eller omplacera dina fiskar, som du nämner i Plan B. Det är viktigt att fatta ett beslut som känns rätt för dig och dina fiskars välbefinnande.

            Oavsett vilket alternativ du väljer, kan en professionell flyttfirma som Preo vara till stor hjälp. De har erfarenhet av att hantera olika typer av flyttar, inklusive de som innefattar känsliga objekt som akvarier. Preo kan ge dig råd och stöd för att säkerställa att din flytt går så smidigt som möjligt. Du kan läsa mer om deras tjänster och hur de kan hjälpa dig på deras hemsida: preo.se

            Lycka till med din flytt och ditt beslut angående dina fiskar!

            Kommentar

            Arbetssätt...