Sand i stället för grus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TommySt

    • January 2014
    • 208

    #46
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Hur vet du att de dog, var är liken?
    De ligger ovanpå sanden.
    På samma plats, dag efter dag.
    Using Tapatalk

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #47
      Skumt hörru...
      Jag har snarare problem med att inte sprida dem till växtkaret där jag inte vill ha dem...
      Tror nog inte det beror på skillnader i pH-värde, men jag kan inte komma på vad det istället kan vara. Mina malajer klarade till och med dubbel dos Nematol, som enl. bruksanvisningen skall döda ryggradslösa djur.

      Kommentar

      • TommySt

        • January 2014
        • 208

        #48
        P g a renovering i kåken så blir det nu en omstart av mitt 450-kar. Tömdes helt igår inför påföljande flytt - och nästa helg säger planen att det skall lyftas tillbaka och ånyo startas upp.

        Ger mig sålunda möjligheter till att t ex byta bottenmaterial (och att addera ny bottengödning), om jag så önskar.
        Tills nu (från starten 2014) har jag haft Julas blästersand. Har inga negativa synpunkter på den men har vid ett par tillfällen, i akvarieaffär, lyft på ögonbrynen för en till synes än vackrare sand; Ciklidsand förstod jag att den benämndes. Månne t o m något mindre sandkorn än i blästersanden och definitivt något ljusare.

        Erfarenheter?
        Gissar på förhand att det är "same-same", d v s enbart tycke och smak - helt estetisk fråga.
        Har samtidigt ett minne av att en akvariehandlare hade erfarenheter av att det kunde vara trögare att få växter att ta sig i ciklidsanden. (För kompakt, månne.)
        Using Tapatalk

        Kommentar

        Arbetssätt...