Vattenskada, en risk man måste ta.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    Vattenskada, en risk man måste ta.

    Då och då råkar någon av oss ut för vatten på fel ställe, det är inget kul att drabbas och i värsta fall slutar man med sin hobby pga det.
    Själv drabbades jag av ett hemmabygge för ca 30 år sedan, 300 l vatten mitt i natten, framrutan sprack med en knall.

    Jag funderade på hur vanligt det var och hittade detta exjobb, se sidan 30

    Nu tog den bara hänsyn till kök, 3% av alla fuktskador i kök berodde på akvarium.
    Är det någon som sett annan statistik så fyll på.
    Reflektion, fler har akvarium på andra ställen än kök. betydligt fler har diskmaskin än akvarium.
    Då måste det betyda att det inte är helt ovanligt med läckage från akvarium per akvarium ??

    Jag har försökt sammanställa en lista på saker som kan minska riskerna.
    En del av punkter är med mina värderingar , ni måste inte hålla med och får gärna säga varför.
    Ni får gärna fylla på så uppdaterar jag första inlägget.

    Se över sina försäkringar och ha skriftligt på vad som gäller samt ta sig tid att läsa igenom villkoren i sin helhet.


    Placering, att verkligen ha koll på underlag/golv, tål det vikterna? kommer det röra sig med tiden?
    Här behöver man ta hjälp av någon byggnadstekniskt kunnig om man inte själv har kunskapen.
    Vilka rörelse finns runt karet, står det skyddat från tex stolar, tonåringar som träna tyngdlyftning eller cyklar....
    (ni kan kika på tuben efter varianterna)

    Bygg inte kar själv om man inte har full koll på vad man gör. (den lärde jag mig för 30 år sedan...)
    Vissa limkvalitéer som krävs för säkra resultat går inte att köpa i den vanliga detaljhandeln (påstår jag utan belägg...)

    Vara noggrann med uppvägning så karet inte står tex vridet eller lutar eftersom detta ökar spänningar i karet vilket i sin tur minska säkerhetsmarginalen till brott.
    Använd riktiga vattenpass (inga billiga hobbyvarianter) och belasta bänken under vägningen.

    Mjukt under karet för att minska spänningar som kan uppstå.

    Mjukt på botten i karet när man har stenar i för att inte få skador som kan leda till sprickor.

    Stapla inte sten så dom kan trilla, limma ihop stenrös.

    Undvika ramakvarium med frihängande botten, blir snabb tömning av karet om botten spricker.
    Det går utmärkt att avlasta botten med en anpassad cellplastskiva.
    (Ja här vet jag mothuggen kommer och det kan jag ta )

    Kontrollera hur silikonet är, går det att pilla loss från glaset hade inte jag litat på det karet.
    Var uppmärksam även på småsläpp i silikonet, vissa bullor brukar finnas så mät och se om de växer

    Titta efter om karet är kantstött samt efter begynnande sprickor.

    Vid innerfilter, se till att det inte kan trilla och spruta vatten över kanten.
    Sugkopparna kan släppa och då kan innerfiltret vrida sig så strålen går ut över kanten.

    Vid ytterfilter, ha dem i en genomskinlig plastback som extra säkerhet och kolla speciellt efter man varit i dem.
    Ha ett litet borrat hål några cm under vattenytan på rören till filtret så töms "bara" karet till den nivån då hålet gör att häverteffekten försvinner.

    Alla slangar som är under vattenytan på utsidan kan fungera som hävert, tex luftpump, co2 slang.
    Undvik sådan lösning, går inte det, använd backventil.

    Vattendetektor, jag har mitt kopplat till hemlarmet så jag får SMS om det blir fuktigt under karen.

    Det finns inget vad jag sett som säger att ett begagnat akvarium är mindre säker men tänk ändå på följande resonemang:
    -Allt har en livslängd, ett begagnat kar har redan förbrukat en del av det.
    -Ökad stress i fogar och glas pga olika belastningsfall genom åren, karet står aldrig lika gång från gång.
    -Repor är en brott/sprickstart, ju äldre kar desto fler repor.
    -Var ok med dig själv att du kommer tycka det var värt att spara en slant när du köpte karet kontra risken för läckage.

    Vid akvarium med plastram, fyll inte för mycket vatten eftersom det kan rinna över glaskanten som är lägre än plastramen om det inte är silikonat i ovankant.

    Vid vattenbyte med slang aldrig gör något annat under tiden när karet fylls.
    Se till att slangen inte ligger sträckt ut från vask/kran , läcker kopplingen följer vattnet slangen ut på golvet.
    Vid tömning med slang, säkra den så vattnet hamnar där det var tänkt.

    En annan vanlig orsak är kondensvatten. Speciellt vid stora temp skillnader mellan temp i vatten och temp i rummet. Tex Discuskar med uppåt 30C i rum som kanske på natten endast har 18-20C. Då bildas mkt kondens i locket och är det inte konstruerat med ordentlig ventilation kommer vattnet sakta rinna ned längs ytterkanten på karet med skador som följd. Ett långsamt läckage som inte ger de dramatiska skadorna men å andra sidan är svårt att upptäcka, speciellt om det rinner ut på baksidan. Typiskt resultat är uppsvälld möbel under karet

    Bra kvalité på slangar / kopplingar / packningar kan rädda en hel del.
    Leta om okända produkter och/eller fråga.
    Senast redigerad av flygrc; 20 June 2015, 00:24.
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.
  • Micke L
    • December 2013
    • 456

    #2
    Ursprungligen postat av flygrc
    Då och då råkar någon av oss ut för vatten på fel ställe, det är inget kul att drabbas och i värsta fall slutar man med sin hobby pga det.
    Själv drabbades jag av ett hemmabygge för ca 30 år sedan, 300 l vatten mitt i natten, framrutan sprack med en knall.

    Jag funderade på hur vanligt det var och hittade detta exjobb, se sidan 30

    Nu tog den bara hänsyn till kök, 3% av alla fuktskador i kök berodde på akvarium.
    Är det någon som sett annan statistik så fyll på.

    Jag har försökt sammanställa en lista på saker som kan minska riskerna.
    En del av punkter är med mina värderingar , ni måste inte hålla med och får gärna säga varför.
    Ni får gärna fylla på så uppdaterar jag första inlägget.

    Se över sina försäkringar och ha skriftligt på vad som gäller samt ta sig tid att läsa igenom villkoren i sin helhet.


    Placering, att verkligen ha koll på underlag/golv, tål det vikterna? kommer det röra sig med tiden?
    Här behöver man ta hjälp av någon byggnadstekniskt kunnig om man inte själv har kunskapen.
    Vilka rörelse finns runt karet, står det skyddat från tex stolar, tonåringar som träna tyngdlyftning eller cyklar....
    (ni kan kika på tuben efter varianterna)

    Bygg inte kar själv om man inte har full koll på vad man gör. (den lärde jag mig för 30 år sedan...)
    Vissa limkvalitéer som krävs för säkra resultat går inte att köpa i den vanliga detaljhandeln (påstår jag utan belägg...)

    Vara noggrann med uppvägning så karet inte står tex vridet eller lutar eftersom detta ökar spänningar i karet vilket i sin tur minska säkerhetsmarginalen till brott.
    Använd riktiga vattenpass (inga billiga hobbyvarianter) och belasta bänken under vägningen.

    Mjukt under karet för att minska spänningar som kan uppstå.

    Mjukt på botten i karet när man har stenar i för att inte få skador som kan leda till sprickor.

    Stapla inte sten så dom kan trilla, limma ihop stenrös.

    Undvika ramakvarium med frihängande botten, blir snabb tömning av karet om botten spricker.
    Det går utmärkt att avlasta botten med en anpassad cellplastskiva.
    (Ja här vet jag mothuggen kommer och det kan jag ta )

    Kontrollera hur silikonet är, går det att pilla loss från glaset hade inte jag litat på det karet.
    Var uppmärksam även på småsläpp i silikonet, vissa bullor brukar finnas så mät och se om de växer

    Titta efter om karet är kantstött samt efter begynnande sprickor.

    Vid innerfilter, se till att det inte kan trilla och spruta vatten över kanten.

    Vid ytterfilter, ha dem i en genomskinlig plastback som extra säkerhet och kolla speciellt efter man varit i dem.
    Ha ett litet borrat hål några cm under vattenytan på rören till filtret så töms "bara" karet till den nivån då hålet gör att häverteffekten försvinner.

    Alla slangar som är under vattenytan på utsidan kan fungera som hävert, tex luftpump, co2 slang.
    Undvik sådan lösning, går inte det, använd backventil.

    Vattendetektor, jag har mitt kopplat till hemlarmet så jag får SMS om det blir fuktigt under karen.

    Det finns inget vad jag sett som säger att ett begagnat akvarium är mindre säker men tänk ändå på följande resonemang:
    -Allt har en livslängd, ett begagnat kar har redan förbrukat en del av det.
    -Ökad stress i fogar och glas pga olika belastningsfall genom åren, karet står aldrig lika gång från gång.
    -Repor är en brott/sprickstart, ju äldre kar desto fler repor.
    -Var ok med dig själv att du kommer tycka det var värt att spara en slant när du köpte karet kontra risken för läckage.
    Den, som jag tror vanligaste orsaken, fyll inte för mycket vatten i akvariet. Nybörjaren köper ett starterset med en plastramp som går ned några cm utanpå glaset. Fyller på vatten ända upp till kanten, sätter på innerfilter som man har lärt sig ska göra rörelser på vattenytan. Vattnet trängs upp i locket och rinner sakta ut ur akvariet. Ok inte så många liter som rinner ut men fullt tillräckligt för att förstöra både möbel och golvet under.

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #3
      Ursprungligen postat av Micke L
      Den, som jag tror vanligaste orsaken, fyll inte för mycket vatten i akvariet. Nybörjaren köper ett starterset med en plastramp som går ned några cm utanpå glaset. Fyller på vatten ända upp till kanten, sätter på innerfilter som man har lärt sig ska göra rörelser på vattenytan. Vattnet trängs upp i locket och rinner sakta ut ur akvariet. Ok inte så många liter som rinner ut men fullt tillräckligt för att förstöra både möbel och golvet under.
      Ja den är bra, då ska jag även lägga till att vid vattenbyte med slang att aldrig gör något annat under tiden.
      Senast redigerad av flygrc; 08 January 2014, 21:34.
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • Micke L
        • December 2013
        • 456

        #4
        En annan vanlig orsak är kondensvatten. Speciellt vid stora temp skillnader mellan temp i vatten och temp i rummet. Tex Discuskar med uppåt 30C i rum som kanske på natten endast har 18-20C. Då bildas mkt kondens i locket och är det inte konstruerat med ordentlig ventilation kommer vattnet sakta rinna ned längs ytterkanten på karet med skador som följd. Ett långsamt läckage som inte ger de dramatiska skadorna men å andra sidan är svårt att upptäcka, speciellt om det rinner ut på baksidan. Typiskt resultat är uppsvälld möbel under karet...

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Foppatofflor och en kaffebryggare, det är den beredskapen jag har. Någon gång skiter det sig, men tills dess är det jävligt roligt med akvarier.

          Går något sönder så kan man inte bromsa sig ur en uppförsbacke heller, då är det på't igen.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #6
            Ursprungligen postat av Micke L
            En annan vanlig orsak är kondensvatten. Speciellt vid stora temp skillnader mellan temp i vatten och temp i rummet. Tex Discuskar med uppåt 30C i rum som kanske på natten endast har 18-20C. Då bildas mkt kondens i locket och är det inte konstruerat med ordentlig ventilation kommer vattnet sakta rinna ned längs ytterkanten på karet med skador som följd. Ett långsamt läckage som inte ger de dramatiska skadorna men å andra sidan är svårt att upptäcka, speciellt om det rinner ut på baksidan. Typiskt resultat är uppsvälld möbel under karet...
            Den lägger jag till i sin helhet.
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #7
              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              Foppatofflor och en kaffebryggare, det är den beredskapen jag har. Någon gång skiter det sig, men tills dess är det jävligt roligt med akvarier.

              Går något sönder så kan man inte bromsa sig ur en uppförsbacke heller, då är det på't igen.
              Ja så ser jag också det, all aktivitet är förenat med risker men det är klart vi ska minska på dem om det nu inte är så att vi gillar risker
              Jag är till och med så nojig att jag har ett litet elverk som reserv om elen förvinner.
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • Jojje_
                • January 2013
                • 335

                #8
                Enormt bra tråd.

                Undrar vad som menas att man borrar ett hål precis under vattenytan. Någon som kan förklara?
                Fluval Edge 46L
                Projekt - Ciklidhörna

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jojje_
                  Enormt bra tråd.

                  Undrar vad som menas att man borrar ett hål precis under vattenytan. Någon som kan förklara?
                  Kul du uppskattar tråden

                  Jo i plaströret som går från botten till ytterfiltret borra ett 2mm hål så hålet ligger ca 2 cm under vattenytan. Poängen är när vattenytan når hålet kommer det sugas in luft och då kan inte pumpen suga längre vilket i sin tur gör att akvariet inte töms mer än till hålet.
                  Strilrören ligger redan på det djupet så de inte kan tömma karet mer än så.

                  Nu kändes det som en flummig förklaring, hoppas jag inte rörde till det.
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    #10
                    Mycket bra skrivet!
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • flygrc
                      • June 2006
                      • 2755

                      #11
                      Ursprungligen postat av Likan
                      Mycket bra skrivet!
                      Tack
                      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                      Kommentar

                      • Jojje_
                        • January 2013
                        • 335

                        #12
                        Ursprungligen postat av flygrc
                        Kul du uppskattar tråden

                        Jo i plaströret som går från botten till ytterfiltret borra ett 2mm hål så hålet ligger ca 2 cm under vattenytan. Poängen är när vattenytan når hålet kommer det sugas in luft och då kan inte pumpen suga längre vilket i sin tur gör att akvariet inte töms mer än till hålet.
                        Strilrören ligger redan på det djupet så de inte kan tömma karet mer än så.

                        Nu kändes det som en flummig förklaring, hoppas jag inte rörde till det.
                        Alltså kan det räcka för att stoppa läckage ifall ytterfiltret pajjar och läcker, då det inte kommer kunna suga mer vatten?
                        Annars bör väl filtret suga så mkt vatten det kan eller hur?
                        Räcker det med ett litet hål som gör att det kommer in luft, hur litet kan hålet vara?

                        Smart idé, blir nog att borra ett hål i varje slang för mig, då jag kör två st ytterfilter i ciklidkaret.
                        Fluval Edge 46L
                        Projekt - Ciklidhörna

                        Kommentar

                        • flygrc
                          • June 2006
                          • 2755

                          #13
                          Det skyddar inte helt så klart men minskar risken att hela karet töms.
                          När det gäller storleken är det rätt så enkelt att prova sig fram men 2 mm ger gott med luft.
                          Klart du får borra i båda, men det brukar inte vara slangar på insidan av karet...
                          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                          Kommentar

                          • Mysan__
                            • February 2008
                            • 407

                            #14
                            Smart idé! Hade räddat mig antagligen. Ska nog borra jag med i insugsröret då allt startas om igen

                            Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
                            Mvh/ My

                            Kommentar

                            • flygrc
                              • June 2006
                              • 2755

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mysan__
                              Smart idé! Hade räddat mig antagligen. Ska nog borra jag med i insugsröret då allt startas om igen

                              Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
                              Jag tänkte på ditt öde när jag skrev det, jag har själv läst om det här på Zoopet för länge sedan. Som sagt, det hjälper inte helt men det borde vara skillnad på tio liter och hundra.
                              Eftersom jag upplever att så många har drabbats kändes det rätt att dra igång tråden.
                              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...